Van de farol?

Ferrari, Renault, Red Bull, BMW i Toyota han anunciat que es retiraran de la Fórmula 1 el següent any si es procedeix a aplicar el límit pressupostari de 40 milions d’euros. Ferrari fins hi tot vol portar la FIA als tribunals. El que ens passa a la majoria dels aficionats és que no coneixem exactament què està passant amb tot això. Bé, la idea d’aquest article és que us en feu una idea.

Tot comença en el transcurs del Gran Premi d’Espanya. Ecclestone anuncia una nova “normativa” per aplicar ja al següent any al Gran Circ. Però aquesta vegada no és res tècnic, tampoc és res sobre el reglament esportiu, és sobre els calés, una cosa que l’amic Bernie ho té força per mà.

40 milions d’euros. Aquest és el pressupost màxim que es podria gastar un equip de Fórmula 1 per al desenvolupament del monoplaça de cara a la següent temporada. Noti’s que aquesta xifra es refereix només al desenvolupament del monoplaça, i no pas a cap de les altres despeses que té un equip de Fórmula 1, sous i actes promocionals per exemple.

Però ara bé la polèmica. Els equips tindran dues opcions, atendre’s a aquest límit o no fer-ho. A quin preu? Bé, doncs sembla que hi hauria dos reglaments diferents en funció de si es vol o no es vol respectar aquest límit. Es parla sobretot d’un aleró del darrere ajustable. Patrick Head ja ha anunciat que donaria prop d’un segon i mig per volta. També ha dit que no hi ha pressupost que iguali aquesta diferència.

Vist això, aquí l’única opció factible és atendre’s a gastar menys diners, no entenc perquè se n’han plantejat dues de diferents si només una és realment viable, però la meva pregunta és, com pensa controlar-ho tot això la FIA? No vull imaginar-me les quantitats de diner negre que es mourien per passar per alt aquesta regla. Però el més divertit de tot seria que els equips estarien amagant el diner negre no sols a la FIA, sinó òbviament també al seu país. Hom pot pensar que colar tot això és difícil, però en fi, que els hi diguin a Marbella !

I ara em faig una pregunta. Posem que un equip es gasta, digue’m, 200 milions d’euros en una temporada. Ara passen a deixar-los gastar-ne 40. Ens en sobren 160. Què fem ara amb aquests diners? Opció A: se’ls queda BMW, Renault o qui sigui i ens fan els cotxes més barats 🙂 . Pues va a ser que no! La pregunta és, en què se’ls poden gastar? Sous i actes promocionals oi? Doncs vinga, opció B, sous d’espant!

Sinó poden marcar la diferència en els monoplaça, l’hauran de marcar amb els pilots i els enginyers. Per donar un exemple, Fernando Alonso cobra ara 30 milions d’euros. Què cobraria si la resta d’equips tinguessin un eccedent de diners brutal?

I amb tot això els equips grans han posat el crit al cel. Normal no? Veuen el que se’ls hi bé a sobre, que els hi serà molt més difícil aprofitar la seva millor economia per a superar la resta dels equips, la de “trapis” que hauran de fer per gastar més diners. Però , qui es creu les seves amanaces? Anem a veure, BMW, Renault, Toyota… tots estan a la Fórmula 1 perquè els interessa l’aportació publicitaria que els hi dona. Això de que estan a la Fórmula 1 per fer els seus cotxes de carrer més eficients no s’ho creu ni el Sant Pare. No ens enganyem, Toyota està a la Fórmula 1 per vendre més “Corollas”. Això el Bernie ho sap, sap que té la paella pel màneg, té “l’escala de color”, el “blackjack” i els altres ja poden anar fent, perquè el vell sap que van de farol, exactament igual que quan es va voler muntar el campionat paral·lel fa un parell d’anys. Cap empresa es tira enrere per abaixar els costos i, si nois si, els equips de Fórmula 1 no són res més que empreses.

Als que us agradi el poker, no perdeu la oportunitat de visitar la página “Poker a la catalana” del nostre company.