![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2009/04/Tyres_F1_2009.jpg)
Una ampliació (en castellà) sobre els pnuemàtics llisos es pot trobar en l’article “Desarrollo en F1: Cambios para la Temporada 2009” escrit per un mateix i que es publica periodícament a www.thef1.com, també us podeu descarregar l’article complet en *.pdf a la meva pàgina personal en el següent enllaç.
![](https://www.formula1encatala.cat/wp-content/uploads/2009/04/Tyres_F1_2009.jpg)
Després de 10 temporades tornen els penumàtics llisos; ja que s’ha reduit el grip aerodinàmic s’ha d’augmentar el mecànic! (Quan un cotxe de F1 passa per una corba pot fer-la a més alta velocitat que un monoplaça normal pel superior grip que té “agarre”, per dos motius; el mecánic, el contacte del penuàtics amb la pista i l’aerodinàmic amb el downforce). Trient les ratlles dels penumàtics, s’incrementa al voltant d’un 20% l'”agarre” dels penumàtics, casi res! I és que els pneumàtics ratllats es van introduir precisament per disminuir-lo… van ser una invenció d’aquestes que molts mai van arribar a etnendre de la F1.
Breu explicació sobre un pneumàtic de F1: Un pneumàtic de F1 està dissenyat per suportar forces molt més altes que un de normal, de manera que es fabriquen amb nylon, fibra de polièster i goma tova, gairebé una peça de material compost per dir-ho d’alguna manera. D’aqueta manera son capaços de suportar forces laterals de fins a 4G (quatre vegades la força de la gravetat) i foces longitudinals de fins a 5G. Conjuntament amb l’aleró del darrere son la font principal de producció de resistència aerodinàmica d’un F1 (pot arribar al 60%) degut a la interacció del flux turbulent que generen amb la carrosseria del monoplaça.
El funcionament òptim del pneumàtic està entorn dels 100ºC (90-110º), quan els penumàtics tenen adherencia màxima, així mateix la pressió dels penumàtics s’ha de mantenir tan constant com sigui possible i s’ha d’evitar la convecció de calor per evitar diferències de pressió en el pneumàtic, per això se solen utilitzar gasos com nitrogen per inflar-los.
Lewis Hamilton ens ha demostrat en més d’una ocasió lo importants que son els pneumàtics de F1, hom recorda el GP de la Xina de 2007, o el campionat guanyat per Häkkinen a Japó 1998, quan Schumacher va punxar un pneumàtic.
Us recomano les següents entrades d’un Forum per ampliar informacions.
Increíbles els articles que publiqueu. I molt bons tots els comentaris que hi ha entre companys. Veig que de nivell no en falta a Catalunya!!. Espero aprendre i posar-me una mica a l’alçada.
Moltes gràcies @vernoik! D’això és tracta de donar-nos a tots un espai a la xarxa per poder parlar sobre el nostre esport preferit amb la nostra llengua! Feliç Sant Jordi!
Molt bon article Marc. Els pneumàtics -potser ara no tant- però quan eren de marques diferents, ni difusors ni hosties, si no tenies el Bridgestone o el Michelin bo, ja podies dir misa.
P. ex… Probablement el Ferrari F2005 no fos tant dolent; però no portava Michelins…