El Curiós cas de Jenson Button

Aquest tipus de coses, com d’altres solen fer-se al revés, més aviat al final i no pas al principi, d’una trajectòria d’èxits i ja em perdonaran però almenys esportivament parlant, la de Jenson Button acaba de començar. El pilot de Fórmula 1 que de ha begut de la font de la vida.

Al final de la temporada 2008 Jenson Button va agafar els trastos i va marxar cap a Lanzarote, darrere deixava la pitjor temporada de la seva trajectòria com a pilot de F1: 3 punts i classificat el 18 (d’acord en la seva segona temporada a Benetton Renault va fer 2 punts i 17è, però esclar amb l’antiga puntuació Jenson hauria fet 1 punt aquesta temporada). Preparant-se per un triatló, mentre estava l’home anant amb bici o el que més li convingués, va rebre una trucada: s’havia quedat sense feina. Amb l’equip Honda F1 retirant-se i amb una imatge deplorable durant l’última temporada Jenson podia dir adéu a la seva vida al circ; dat i beneit.

A principis de Març, Jenson rebria una altra trucada; reunió urgent a Brackley. En una sala atapeïda i amb tot el personal de la fàbrica reunit, Ross Brawn anuncia que l’equip seguirà; abraçades, plors i emoció. Tres setmanes després, Jenson Button es proclamaria guanyador del GP d’Austràlia, sortint de la Pole, i tot el protagonisme que el pobre noi anglès eclipsat per Lewis Hamilton, flamant campió. De nou Jenson ocupa totes les portades, ja no dels diaris esportius, sinó dels principals i no només d’Anglaterra, de tot Europa. I la resta, en fí, ja ens ho dirà la temporada.


Us deixo amb la biografía de la viquipèdia de Jenson Button, només afegeixo un parell de detalls. Recordo com amb l’Ivan Monells, al GP d’Australia de 2000 ens sorpreníem d’un joveníssim pilot que prometia algún dia ser, alguna cosa. El dia que mai arribava.

Jenson Button
(Frome, Somerset, Anglaterra, 1980) és un pilot de Fórmula 1. Actualment és pilot titular de l’equip Honda F1.
Va debutar a la Fórmula 1 al Gran Premi d’Austràlia de l’any 2000 amb l’equip WilliamsBMW. Va aconseguir la seva primera i única victòria fins ara al Gran Premi d’Hongria de 2006, al volant d’un Honda. El seu millor resultat en el campionat va ser el 2004, al volant d’un BAR-Honda amb que acabà tercer en el campionat del món de pilots.

Fórmula 1

L’anglès es va guanyar el seient de segon pilot titular de Williams quan va començar a fer millors temps que el pilot titular, en Bruno Junqueira.

Temporada 2000, Williams

Va finalitzar aquesta temporada com a vuitè, demostrant-li al mòn que era un pilot amb projecció dins de la Fórmula 1, havent superat més d’un cop el seu company d’escuderia, Ralf Schumacher. Les seves millors arribades van ser una quarta posició al Gran Premi d’Alemanya i una cinquena a Bèlgica.

Temporades 2001 i 2002, Benetton

L’any 2002 Benetton va ser comprada per Renault. I aquest mateix any Jenson va demo
strar que era capaç de treure millors resultats que els de la temporada passada, i que allò havia estat mala sort. Malgrat que el seu company Jarno Trulli el superava normalment a les proves classificatòries, l’anglès va demostrar tenir millor ritme de carrera. Va estar molt aprop d’aconseguir el seu primer podi al Gran Premi de Malàisia, però va ser superat a la última volta per Michael Schumacher, degut a un problema al sistema de suspensió del seu Renault. Al Gran Premi del Brasil va tornar a quedar quart i va acabar la temporada en el setè lloc de la classificació de pilots.

Temporades 2001 i 2002, Benetton

L’any 2001 Button va conduir per a Benetton, tot i que, encara, tenia un contracte que el vinculava amb Williams. Deixant de banda els bons propòsits del pilot i de l’escuderia a l’inici de la temporada, el cert és que Button, només, va aconseguir acabar en dissetena posició, en la classificació general de pilots. Les causes principals van ser, d’una banda, algunes errades en la seva conducció i, d’una altra banda, els vehicles de l’escuderia, els quals no van patir evolucions significatives al llarg de la temporada. El millor resultat de la temporada fou un cinquè lloc al GP d’Alemanya, que fou l’únic GP on Button puntuà en tot el 2001.
L’any 2002, Benetton va ser comprada per Renault. A l’inici de la temporada, Button va començar a demostrar que ell era capaç de treure millors resultats que els del 2001. Així doncs, tot i que el seu company de files,Jarno Trulli, el superava normalment en les proves classificatòries, l’anglès va demostrar tenir millor ritme de carrera. Va estar molt a prop d’aconseguir el seu primer podi al GP de Malàisia, però va ser superat a la última volta per Michael Schumacher, a causa d’un problema al sistema de suspensió del seu Renault. Aquestes bones sensacions es van anar confirmant a mesura que la temporada va anar avançant. Per exemple, al GP del Brasil, va aconseguir un meritori quart lloc. Finalment, Button va acabar la temporada en setena plaça de la classificació general de pilots, 10 posicions més que en la temporada anterior.

Temporades 2003, 2004 i 2005, BAR

L’any 2003 Button va passar a l’escuderia BAR, i allà va tenir com a company l’excampió Jacques Villeneuve. Les relacions entre ambdós pilots es van tensar molt quan a la primera carrera de la temporada (el Gran Premi d’Austràlia), el seu company li va impedir acabar a la zona de punts entrant a boxes quan li tocava a l’anglès. Aquest incident va derivar en una guerra de declaracions dels dos pilots, que va durar tota la temporada. Malgrat tot, mentre avançava la temporada, constantment els temps de Jenson van ser millors que els del canadenc. Desafortunadament, Jenson va donar-se un fort cop a la pràctica del dijous al circuit de Mònaco, fet que li va impedir participar en aquesta carrera i en els assajos que es van fer posteriorment a Monza. En aquesta temporada el pilot anglès va quedar novè amb disset punts, per davant del seu company que va acabar amb sis punts.
L’any 2004 es va notar una notable millora als resultats de l’escuderia BAR. La primera carrera de l’anys, a Austràlia, va finalitzar-la sisè desprès d’una brillat classificació. Al Gran Premi de Malàisia va aconseguir el seu primer podi
quedant en tercera posició, resultat que va repetir al primer Gran Premi de Bahrain. La seva primera pole (també la primera de l’escuderia) va arribar al Gran Premi de San Marino, aquesta carrera la va acabar com a segon. Aquesta temporada la va acabar en tercer lloc, havent sumat viutanta-cinc punts i presentant candidatura per a la Temporada 2005 de Fórmula 1.

El 5 d’agost de 2004, Jenson va anunciar que havia signat amb Williams, per tal de retornar a l’escuderia per al 2005. Un teòric forat al seu contracte amb BAR li permetia abandonar l’equip. Però el director de BAR, David Richards va anunciar que presentaria un litigi amb la intenció de què l’anglès continués a la seva escuderia, malgrat que Frank Williams afirmava que la operació era totalment legal. El comité de revisió de contractes de la FIA va decidir en una audiència el dia 16 d’octubre de 2004 a Milà que Jenson continuava lligar a BAR l’any 2005.

L’any 2005 va ser frustrant a l’inici per a l’anglès, però prometedor cap al final. El seu equip, incloent-hi ell i el seu company Takuma Sato, van ser dasqualificats al Gran Premi de San Marino i se’ls va impedir participar als següents dos grans premis, el d’Espanya i el de Mònaco. Van ser sancionats per irregularitats, sancionades pel reglament, en el dipòsit de combustible.
La Temporada 2005 de Fórmula 1 la va acabar en novè lloc amb trenta-set punts. Més de noranta punts rere d’Alonso, guanyador d’aquella temporada.

Temporades 2006 i 2007, Honda

L’escuderia BARHonda va ser adquirida per Honda i va passar a denominar-se Honda Racing F1 Team, en un intent de millorar les prestacions tècquines i financeres de l’equip.
El 2006 va començar amb una gran pretemporada per a Jenson i per a l’equip, cosa que els va fer aspirar al campionat. Però alguns problemes alxassís a mitja temporada els va fer perdre opcions al títol, sumant-hi també la ruptura de motor al Gran Premi d’Austràlia a només 100 m. de l’arribada i les complicacions tècniques i estratègiques que el van fer sortir en setena posició, quan havia aconseguit un lloc a primera línea, al Gran Premi de San Marino.
Però, el 6 d’agost de 2006, Button va aconseguir la seva primera victòria a un gran premi de la F1 al Gran Premi d’Hungria de 2006. Des d’aquesta carrera va anar aconseguint bons resultats i va quedar en sisena posició del Mundial.
L’any 2007 Button va continuar corrent per a l’equip Honda Racing F1 Team amb Rubens Barrichello de company.
Un accident de kart el va impedir participar en les proves d’hivern, abans de la temporada 2007.
La temporada fou molt dura per a Button, el qual només va aconseguir sis punts (15è en la classificació general de pilots). Ell mateix va reconèixer, al finalitzar-la, que havia estat un “absolut desastre”, tant pel que fa al vehicle (amb una aerodinàmica realment fluixa), com pel que fa al seu pilotatge. Tot i així, Button va confirmar, al finalitzar la temporada, el que va anunciar a mitjans de mateixa temporada: que es quedaria un any més, això és el 2008, a l’equip japonés.
La temporada 2008 va començar amb la notícia que Honda acabava de fitxar a l’enginyer Ross Brown, un dels artífexs de les èpoques daurades de Benetton i Ferrari. Tot i aquest fitxatge, juntament amb el d’Alex Wurz, com a pilot provador, el cert és que l’inici de la temporada fou una mica decepcionant. Tot i així, Button va fer un meritori sisè lloc en el GP d’Espanya, la qual cosa li va aportar, de cop, 3 punts al seu compte particular, la meitat del total aconseguit en la temporada anterior. Des del moment en què David Coulthard va anunciar la seva retirada, en el GP de la Gran Bretanya, es va començar a parlar sobre la possibilitat que Button el substituís en el sí de Red Bull, a partir de la temporada 2009.
Acabar amb un detall curiós, com es pot veure a la foto (Space Eivissa estiu del 2006), Kimi Räikkönen comparteix una afició amb Jenson Button, a part de la de guanyar curses.