5 d’octubre de 2014

Crònica del Gran Premi del Japó: El dilema de la seguretat.



Honestament, solo ser dels primers en criticar les sortides innecessàries de Safety Car o segons quines banderes vermelles, però hi ha dies com el d'avui on un recorda que la Fórmula 1 és un esport de risc, i que això de conduir a 300 Km/h a vegades té un preu.

A cap seguidor de la Fórmula 1 realment li agrada veure Safety Cars, sortides darrere el cotxe de seguretat o banderes vermelles. A mi no m'agrada ni quan beneficia al meu pilot/equip, però dies com avui te n'adones de la necessitat d'aquestes mesures i del fet que una vida humana sempre està per sobre de l'espectacle.

Avui, al final de la cursa del Japó, el pilot francès Jules Bianchi ha set la víctima d'un greu accident. Just unes voltes abans, Adrian Sutil se sortia del viratge Dunlop degut a un error humà provocat sobretot pel fet de que la pista estava mullada. Tan sols unes voltes després Bianchi pel que sembla cometia una errada similar, però amb la mala fortuna que col·lisionava sobre la grua que estava retirant el cotxe de Sutil.

En aquests moments Bianchi està en estat greu i sent operat després de sofrir greus impactes al seu cap. Es tem per la seva vida. Tan sols cal veure les imatges per veure la força de l'impacte.

No vull entrar amb la polèmica de perquè estava la grua dins la pista o de perquè el pilot no ha estat evacuat amb helicòpter. Enlloc de fer una caça de bruixes, m'agradaria emetre una reflexió als aficionats que seguim incondicionalment aquest esport.

Sí; és veritat que aquesta cursa als anys 80 hauria començat sense Safety Car. És veritat també que a la Fórmula 1 d'abans es prenien més riscos que en l'actual. També seria just afirmar que moltes vegades les mesures de seguretat ens fan les curses avorrides: No ens agrada veure cotxes que van perdent velocitat any rere any amb motors més petits, no ens agrada veure com els millors pilots del món roden rere un Safety Car i tampoc ens agrada perdre'ns el millor moment de la cursa: la sortida.

No obstant, en aquesta vida no es pot tenir tot. L'alternativa és veure com els nostres ídols tenen greus accidents en pista i on fins hi tot poden deixar-hi la vida. L'alternativa és que, com en els anys 70-80, un no sabia mai si tots els pilots de la graella hi serien al següent any. L'alternativa és l'espectacle per sobre la vida d'una persona humana.

S'ha fet molt des de la mort de Senna i és evident que la seguretat ha millorat i molt. No obstant això, encara que a vegades ens molesti als telespectadors, cal que entenguem que es tracta d'un esport de risc, d'alt risc. Tota precaució és poca i dies com avui ho lamentem amb remordiments.

Els meus millors desitjos al pilot Jules Bianchi i a la seva família. Espero que te'n surtis d'aquesta i, tal com es s'especula, aviat siguis pilot de l'Scuderia Ferrari.


Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Parr. Volt.
1
Lewis Hamilton 44 Mercedes W05 01:51.43.021
44
2
Nico Rosberg 6 Mercedes W05 + 09"180

3
Sebastian Vettel 1 Red Bull RB10 + 29"122

4
Daniel Ricciardo 3 Red Bull RB10 + 38"818

5
Jenson Button 22 McLaren MP4-29 + 01'07"550

6
Nico Hülkenberg 27 Force India VJM07 + 01'55"948

7
Valtteri Bottas 77 Williams FW36 + 01'53"773

8
Felipe Massa 19 Williams FW36 + 01'55"126

9
Jean-Eric Vergne 25 Toro Rosso STR9 + 02'07"638

10
Sergio Pérez 11 Force India VJM07 + 1 Vuelta

11
Kimi Räikkönen 7 Ferrari F14 T + 1 Vuelta

12
Pastor Maldonado 13 Lotus E22 + 1 Vuelta

13
Daniil Kvyat 26 Toro Rosso STR9 + 1 Vuelta

14
Adrian Sutil 99 Sauber C33 + 4 Vueltas

15
Romain Grosjean 8 Lotus E22 + 1 Vuelta

16
Esteban Gutiérrez 21 Sauber C33 + 1 Vuelta

17
Jules Bianchi 17 Marussia MR03 + 3 Vueltas

18
Kamui Kobayashi 10 Caterham CT05 + 1 Vuelta

19
Marcus Ericsson 9 Caterham CT05 + 1 Vuelta

20
Max Chilton 4 Marussia MR03 + 1 Vuelta

21
Kevin Magnussen 20 McLaren MP4-29 + 1 Vuelta

22
Fernando Alonso 14 Ferrari F14 T + 42 Voltes