Crònica del Gran Premi del Japó: El dilema de la seguretat.


Honestament, solo ser dels
primers en criticar les sortides innecessàries de Safety Car o segons quines
banderes vermelles, però hi ha dies com el d’avui on un recorda que la Fórmula
1 és un esport de risc, i que això de conduir a 300 Km/h a vegades té un preu.
A cap seguidor de la Fórmula 1
realment li agrada veure Safety Cars, sortides darrere el cotxe de seguretat o
banderes vermelles. A mi no m’agrada ni quan beneficia al meu pilot/equip, però
dies com avui te n’adones de la necessitat d’aquestes mesures i del fet que una vida humana
sempre està per sobre de l’espectacle.
Avui, al final de la cursa del
Japó, el pilot francès Jules Bianchi ha set la víctima d’un greu accident. Just
unes voltes abans, Adrian Sutil se sortia del viratge Dunlop degut a un error
humà provocat sobretot pel fet de que la pista estava mullada. Tan sols unes
voltes després Bianchi pel que sembla cometia una errada similar, però amb la
mala fortuna que col·lisionava sobre la grua que estava retirant el cotxe de
Sutil.
En aquests moments Bianchi està
en estat greu i sent operat després de sofrir greus impactes al seu cap. Es tem
per la seva vida. Tan sols cal veure les imatges per veure la força de
l’impacte.

No vull entrar amb la polèmica de
perquè estava la grua dins la pista o de perquè el pilot no ha estat evacuat amb helicòpter.
Enlloc de fer una caça de bruixes, m’agradaria emetre una reflexió als
aficionats que seguim incondicionalment aquest esport.

Sí; és veritat que aquesta cursa
als anys 80 hauria començat sense Safety Car. És veritat també que a la Fórmula
1 d’abans es prenien més riscos que en l’actual. També seria just afirmar que
moltes vegades les mesures de seguretat ens fan les curses avorrides: No ens
agrada veure cotxes que van perdent velocitat any rere any amb motors més petits, no ens agrada veure
com els millors pilots del món roden rere un Safety Car i tampoc ens agrada
perdre’ns el millor moment de la cursa: la sortida.
No obstant, en aquesta vida no es
pot tenir tot. L’alternativa és veure com els nostres ídols tenen greus
accidents en pista i on fins hi tot poden deixar-hi la vida. L’alternativa és
que, com en els anys 70-80, un no sabia mai si tots els pilots de la graella hi
serien al següent any. L’alternativa és l’espectacle per sobre la vida d’una
persona humana.
S’ha fet molt des de la mort de
Senna i és evident que la seguretat ha millorat i molt. No obstant això, encara
que a vegades ens molesti als telespectadors, cal que entenguem que es tracta
d’un esport de risc, d’alt risc. Tota precaució és poca i dies com avui ho
lamentem amb remordiments.

Els meus millors desitjos al
pilot Jules Bianchi i a la seva família. Espero que te’n surtis d’aquesta i,
tal com es s’especula, aviat siguis pilot de l’Scuderia Ferrari.
Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Parr. Volt.
1 Lewis Hamilton 44 Mercedes W05 01:51.43.021 44
2 Nico Rosberg 6 Mercedes W05 + 09″180
3 Sebastian Vettel 1 Red Bull RB10 + 29″122
4 Daniel Ricciardo 3 Red Bull RB10 + 38″818
5 Jenson Button 22 McLaren MP4-29 + 01’07″550
6 Nico Hülkenberg 27 Force India VJM07 + 01’55″948
7 Valtteri Bottas 77 Williams FW36 + 01’53″773
8 Felipe Massa 19 Williams FW36 + 01’55″126
9 Jean-Eric Vergne 25 Toro Rosso STR9 + 02’07″638
10 Sergio Pérez 11 Force India VJM07 + 1 Vuelta
11 Kimi Räikkönen 7 Ferrari F14 T + 1 Vuelta
12 Pastor Maldonado 13 Lotus E22 + 1 Vuelta
13 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso STR9 + 1 Vuelta
14 Adrian Sutil 99 Sauber C33 + 4 Vueltas
15 Romain Grosjean 8 Lotus E22 + 1 Vuelta
16 Esteban Gutiérrez 21 Sauber C33 + 1 Vuelta
17 Jules Bianchi 17 Marussia MR03 + 3 Vueltas
18 Kamui Kobayashi 10 Caterham CT05 + 1 Vuelta
19 Marcus Ericsson 9 Caterham CT05 + 1 Vuelta
20 Max Chilton 4 Marussia MR03 + 1 Vuelta
21 Kevin Magnussen 20 McLaren MP4-29 + 1 Vuelta
22 Fernando Alonso 14 Ferrari F14 T + 42 Voltes