Imatge del pit-lane poc abans de l’edició de 2012. (Copyright: Jordi Domènech) |
Per a la organització del gran premi, es va crear una empresa, Valmor Sports, amb participació de Bancaja, Fernando Roig (propietari de Pamesa, del Vila-real i d’un 11% de Mercadona) i l’expilot Jorge Martínez “Aspar”. Un any després, el govern valencià va assumir el cost d’organitzar la cursa, a base de 18 milions d’euros l’any cap a les butxaques de Bernie Ecclestone.
Després de 5 anys de grans premis força avorrits, on el més memorable va ser la victòria d’Alonso i l’últim podi de Schumacher l’any 2012, en plena crisi econòmica, el govern valencià va intentar compartir el gran premi d’Espanya amb Montmeló, però el govern català s’hi va negar, i el president Francisco Camps va anunciar que no hi hauria més grans premis perquè “no podia deixar de pagar a proveïdors i tenir la Fórmula 1”.
Camps també havia dit el 2008 que el circuit “no costaria ni un euro als valencians”, però això no ha estat del tot cert. Per començar els 90 milions d’euros que el govern va pagar a Ecclestone per organitzar la cursa 5 anys, després, (ja amb el següent president Alberto Fabra) per assumir el deute de 34 milions de Valmor Sports, empresa que va comprar i que a més devia al Govern 14 milions més. A més, el govern està pagant un crèdit de 60 milions que es va demanar per adequar el circuit. Portem 198 milions i els que encara no han sortit. Totes aquestes xifres estan sent investigades per si hi va haver corrupció.
El que en queda és un circuit amb les infraestructures caient a trossos (excepte els tinglados, que ja hi eren) i un deute enorme per a les arques de la Generalitat valenciana. Dels pisos ni rastre…
Una volta al circuit: La recta feia una corba a dretes i seguia fins a la primera corba, una dreta-esquerra que portava a la zona de la Copa de l’Amèrica. Nova S esquerra-dreta i recta al costat de la platja de la Malvarrosa. Corba tancada a dretes i es passava per sobre un pont, nova dreta i llarga recta en corba que acabava en una dreta seguida d’una esquerra on es podia provar d’avançar. Angle de 90º a dretes i nova recta fins a una corba força lenta de dretes. Seguia una esquerra, una dreta i una recta fins a la última corba, d’esquerres.
Localitat: València, País Valencià, Espanya
Creador: Hermann Tilke
Longitud: 5419 m
Inauguració: 2008
Primer GP: 2008
Primer GP de F1: 2008
GPs totals: 5
GPs de F1: 5
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’38.683, 197.687 kph, Timo Glock, Toyota TF109, 2009
Volta més ràpida mai donada: 1’36.975, 201.169 kph, Sebastian Vettel, Red Bull RB7-Renault, 2011 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 35’32.339, 193.983 kph, Felipe Massa, Ferrari F2008, 2008
Més pole positions: 3, Vettel
Més primeres files: 3, Vettel i Hamilton
Més victòries: 2, Vettel
Més voltes ràpides: 1, Massa, Glock, Button, Vettel i Rosberg
Més podis: 3, Hamilton
Més punts: 53, Vettel
Més curses liderades: 3, Vettel
Més voltes liderades: 146, Vettel
Més pole positions: 3, Red Bull
Més primeres files: 5, Red Bull
Més victòries: 2, Red Bull i Ferrari
Més voltes ràpides: 1, Ferrari, Toyota, McLaren, Red Bull i Mercedes
Més podis: 4, McLaren i Ferrari
Més punts: 83, McLaren
Més curses liderades: 3, Red Bull i Ferrari
Més voltes liderades: 146, Red Bull
Any | Títol del GP | Pole | Victòria | Volta ràpida |
2008 | (18th) Telefónica GP of Europe | MAS (Fer) | MAS (Fer) | MAS (Fer) |
2009 | (19th) Telefónica GP of Europe | HAM (McL) | BAR (Bra) | GLO (Toy) |
2010 | (20th) Telefónica GP of Europe | VET (RBR) | VET (RBR) | BUT (McL) |
2011 | (21st) GP of Europe | VET (RBR) | VET (RBR) | VET (RBR) |
2012 | (22nd) GP of Europe | VET (RBR) | ALO (Fer) | ROS (Merc) |