Spa-Francorchamps

El Circuit de Spa-Francorchamps és potser un dels traçats més estimats pels pilots.
L’Eau Rouge. (Copyright: Ferrari Media)
El 1920, Jules de Thier i Henri van Ophem van dissenyar un circuit més o menys triangular per les carreteres que unien les poblacions de Francorchamps, Malmedy i Stavelot. 15 quilòmetres era una distància habitual per a l’època. Era un circuit molt ràpid, però el 1939 es van introduir dos canvis que encara el farien més ràpid. Aquell any va néixer l’Eau Rouge com la coneixem ara (abans hi havia una paella que encara existeix darrere de les graderies) i es va treure una S a Malmedy.
Present des del principi del mundial, Spa era el circuit més ràpid, més fins i tot que Monza. La única corba lenta era l’angle de La Source, la resta dels 14 quilòmetres era a fons o pràcticament a fons, cosa que el feia un circuit més aviat odiat per molts pilots. El 1970 es va disputar l’última cursa al circuit vell, i la Fórmula 1 no va tornar fins l’any 1983, quan es va retallar a la meitat, aprofitant la part més propera a Francorchamps. El redisseny va ser un èxit i tothom va alabar el nou Spa, que no ha sofert més canvis a part de la S del Bus Stop.
Les curses a Spa solen ser espectaculars i el temps acostuma a ser variable. La llargada del traçat pot provocar que hi hagi pluja a una recta i a la següent no. Aquest factor ha provocat alguns resultats sorpresa amb els anys.
El traçat vell (a dalt) i el nou. A dalt, l’actual Spa és a la zona on hi havia la línia de meta, cosa que dona fe de la llargada del traçat antic.

Una volta al circuit: La primera corba és l’angle a dretes de la Source, molt tancat, amb DRS i opció d’avançament. La recta fa baixada fins a l’enllaçada Eau Rouge-Raidillon, on torna a pujar per un rasant dreta-esquerra-dreta. Segueix la recta més llarga del circuit amb DRS fins a Les Combes. una S dreta-esquerra on es pot avançar. Segueix una dreta i una recta en baixada fins a una corba rodona a dretes. Recta i corba a esquerres, recta i segueix Pouhon, una corba a esquerres molt ràpida que ens porta a una llarga S dreta-esquerra. Petita recta i arribem a baix de tot a Stavelot, a dretes. Des d’aqui és a fons seguint una sèrie de corbes a esquerres que acaben amb la temuda Blanchimont, complicada de fer a fons. Segueix a fons i s’arriba al Bus Stop, una S molt tancada dreta-esquerra que ens torna a la línia de meta.


Localitat: Francorchamps, Wallonie, Bèlgica
Creadors: Jules de Thier i Henri Langlois van Ophem
Longitud (1950-1970): 14100 m
Longitud (1983-2002): 6940 m
Longitud (2004-2005): 6976 m
Longitud (2007-…): 7004 m


Inauguració: 1921
Primer GP: 1925
Primer GP de F1: 1950
GPs totals: 63
GPs de F1: 52

Configuració 1950-1970
Rècord de la volta ràpida en carrera: 3’27.4, 244.700 kph, Chris Amon, March 701-Ford, 1970
Volta més ràpida mai donada: 3’27.4, 244.700 kph, Chris Amon, March 701-Ford, 1970 (cursa)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 38’09.9, 241.300 kph, Pedro Rodríguez, BRM P153, 1970

Configuració 1983-2002
Rècord de la volta ràpida en carrera: 1’47.176, 233.884 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2002, 2002
Volta més ràpida mai donada: 1’43.726, 241.663 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2002, 2002 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 21’20.634, 225.970 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2002, 2002

Configuració 2004-2005
Rècord de la volta ràpida en carrera: 1’45.108, 238.931 kph, Kimi Räikkönen, McLaren MP4-20-Mercedes, 2005
Volta més ràpida mai donada: 1’44.701, 239.860 kph, Kimi Räikkönen, McLaren MP4-20-Mercedes, 2005 (FP2)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 30’01.295, 204.568 kph, Kimi Räikkönen, McLaren MP4-20-Mercedes, 2005

Configuració 2007-…
Rècord de la volta ràpida en carrera: 1’46.286, 237.231 kph, Valtteri Bottas, Mercedes W09 EQPower+, 2018
Volta més ràpida mai donada: 1’41.501, 248.415 kph, Sebastian Vettel, Ferrari SF71H, 2018 (Q2)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 20’39.066, 229.174 kph, Kimi Räikkönen, Ferrari F2007, 2007

Més pole positions: 5, Hamilton
Més primeres files: 8, Hamilton
Més victòries: 6, M. Schumacher
Més voltes ràpides: 6, Prost
Més podis: 9, M. Schumacher
Més punts: 152, Vettel i Hamilton
Més curses liderades: 10, M. Schumacher
Més voltes liderades: 259, M. Schumacher

Més pole positions: 11, McLaren
Més primeres files: 32, Ferrari
Més victòries: 14, Ferrari
Més voltes ràpides: 15, Ferrari
Més podis: 39, Ferrari
Més punts: 459, Ferrari
Més curses liderades: 28, Ferrari
Més voltes liderades: 547, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1950 XII GP van Belgie FAR (Alfa) FAN (Alfa) FAR (Alfa)
1951 XIII GP van Belgie FAN (Alfa) FAR (Alfa) FAN (Alfa)
1952 XIV GP van Belgie ASC (Fer) ASC (Fer) ASC (Fer)
1953 XV GP van Belgie FAN (Mas) ASC (Fer) GON (Mas)
1954 XVI GP van Belgie FAN (Mas) FAN (Mas) FAN (Mas)
1955 XVII GP van Belgie CAS (Lan) FAN (Merc) FAN (Merc)
1956 XVIII GP van Belgie FAN (Fer) COL (Fer) MOS (Mas)
1958 XIX GP van Belgie HAW (Fer) BRO (Van) HAW (Fer)
1960 XX GP van Belgie BRA (Coo) BRA (Coo) (3 pilots)
1961 XXI GP van Belgie PHI (Fer) PHI (Fer) GIN (Fer)
1962 XXII GP van Belgie GHI (BRM) CLA (Lot) CLA (Lot)
1963 XXIII GP van Belgie GHI (BRM) CLA (Lot) CLA (Lot)
1964 XXIV GP van Belgie GUR (Bra) CLA (Lot) GUR (Bra)
1965 XXV GP van Belgie GHI (BRM) CLA (Lot) CLA (Lot)
1966 XXVI GP van Belgie SUR (Fer) SUR (Fer) SUR (Fer)
1967 XXVII GP van Belgie CLA (Lot) GUR (Eag) GUR (Eag)
1968 XXVIII GP van Belgie AMO (Fer) McL (McL) SUR (Hon)
1970 XXIX GP van Belgie STE (Mar) ROD (BRM) AMO (Mat)
1983 (41st) GP of Belgium PRO (Ren) PRO (Ren) DeC (Alfa)
1985 (42nd) GP of Belgium PRO (McL) SEN (Lot) PRO (McL)
1986 (43e) GP de Belgique PIQ (Wil) MAN (Wil) PRO (McL)
1987 (44e) GP de Belgique MAN (Wil) PRO (McL) PRO (McL)
1988 (45th) Champion Belgian GP SEN (McL) SEN (McL) BER (Fer)
1989 (46th) Champion Belgian GP SEN (McL) SEN (McL) PRO (McL)
1990 (47e) GP de Belgique SEN (McL) SEN (McL) PRO (Fer)
1991 (48e) GP de Belgique SEN (McL) SEN (McL) MOR (Ben)
1992 (49e) GP de Belgique MAN (Wil) MSC (Ben) MSC (Ben)
1993 (50e) GP de Belgique PRO (Wil) HIL (Wil) PRO (Wil)
1994 (51st) Marlboro Belgian GP BAR (Jor) HIL (Wil) HIL (Wil)
1995 (52e) GP de Belgique BER (Fer) MSC (Ben) COU (Wil)
1996 (53rd) Belgian GP VIL (Wil) MSC (Fer) BER (Ben)
1997 (54th) Belgian GP VIL (Wil) MSC (Fer) VIL (Wil)
1998 (55th) Foster’s Belgian GP HAK (McL) HIL (Jor) MSC (Fer)
1999 (56th) Foster’s Belgian GP HAK (McL) COU (McL) HAK (McL)
2000 (57th) Foster’s Belgian GP HAK (McL) HAK (McL) BAR (Fer)
2001 (58th) Foster’s Belgian GP MOY (Wil) MSC (Fer) RSC (Wil)
2002 (59th) Foster’s Belgian GP MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2004 (60th) Belgian GP TRU (Ren) RAI (McL) RAI (McL)
2005 (61st) Belgian GP MOY (McL) RAI (McL) RSC (Toy)
2007 (62nd) ING Belgian GP RAI (Fer) RAI (Fer) MAS (Fer)
2008 (63rd) ING Belgian GP HAM (McL) MAS (Fer) RAI (Fer)
2009 (64th) ING Belgian GP FIS (FI) RAI (Fer) VET (RBR)
2010 (65th) Belgian GP
WEB (RBR)
HAM (McL) HAM (McL)
2011 (66th) Shell Belgian GP VET (RBR) VET (RBR) WEB (RBR)
2012 (67th) Shell Belgian GP BUT (McL) BUT (McL) B.SE (Wil)
2013 (68th) Shell Belgian GP HAM (Merc) VET (RBR) VET (RBR)
2014 (69th) Shell Belgian GP ROS (Merc) RIC (RBR) ROS (Merc)
2015 (70th) Shell Belgian GP HAM (Merc) HAM (Merc) ROS (Merc)
2016 (71st) Belgian GP ROS (Merc) ROS (Merc) HAM (Merc)
2017 (72nd) Pirelli Belgian GP HAM (Merc) HAM (Merc) VET (Fer)
2018 (73rd) Johnnie Walker Belgian GP HAM (Merc) VET (Fer) BOT (Merc)
2019 (74th) Johnnie Walker Belgian GP LEC (Fer) LEC (Fer) VET (Fer)