Red Bull Ring

Totes les edicions del gran premi d’Àustria menys una s’han disputat al que ara coneixem com a Red Bull Ring.
Muntanyes, bosc i toros vermells. (Copyright: Red Bull Media)
Davant la impossibilitat per als Fórmula 1 de pilotar a l’aeròdrom de Zeltweg, on es va disputar un solitari gran premi puntuable, es va construir un circuit a prop. Anomenat Österreichring, era un circuit ràpid i espectacular, amb llargues rectes i corbes grans i amples, rodones. Arran de la mort de l’estatunidenc Mark Donohue a la primera corba el 1975, va aparèixer una S a partir de 1977, però amb l’arribada dels motors turbo les velocitats van pujar fins a límits excessius. La pole de 1987 es va fer a una mitjana de 256 kph, i les escapatòries eren insuficients si les coses anaven malament. El circuit havia quedat estret i aquell mateix últim any Stefan Johansson va xocar amb un cèrvol, afortunadament sense lesions per al pilot (el cèrvol va morir).
El circuit va anar quedant en desús fins que es va renovar completament. La companyia telefónica A1 va pagar part de les obres i el circuit va passar a dir-se A1-Ring. Tot i seguir sent ràpid i usar bona part de les rectes existents, es va escurçar i les corbes es van fer molt més lentes, en el que va ser una de les primeres actuacions de Tilke. La Fórmula 1 hi va tornar el 1997, però el 2003 va tornar-ne a marxar i el circuit semblava de nou condemnat al desús. Es van enderrocar grades i l’edifici de boxes. Però el 2005 Red Bull va comprar el circuit i el 2008 va posar-lo al dia, gastant-hi 70 milions d’euros, i fent tornar la Fórmula 1 des de l’any 2014.

El traçat antic a dalt, amb la variant de 1977 en blau, i el traçat actual a baix.
Una volta al circuit: La recta de meta fa pujada fins a la primera corba a dretes, on s’ha de filar prim per sortir amb acceleració cap a la pujada (amb DRS) fins a la segona corba, també a dretes, escenari sovint d’incidents i avançaments. La següent recta també té DRS i ja és en baixada, arribant a una nova dreta que s’obre. Recta i dues corbes a esquerres molt similars, petita recta en pujada i baixada fins a la ràpida penúltima corba, entrada a boxes i molt important última corba on és fàcil sortir-se de la pista.



Localitat: Spielberg bei Knittelfeld, Steiermark, Àustria
Creador: Hermann Tilke
Longitud (1970-1976): 5911 m
Longitud (1977-1987): 5942 m
Longitud (1997-…): 4326 m


Inauguració: 1969
Primer GP: 1970
Primer GP de F1: 1970
GPs totals: 31
GPs de F1: 31

Configuració 1970-1976
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’35.91, 221.810 kph, James Hunt, McLaren M23-Ford, 1976
Volta més ràpida mai donada: 1’34.85, 224.350 kph, Niki Lauda, Ferrari 312T, 1975 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 28’44.72, 215.800, Carlos Reutemann, Brabham BT44-Ford, 1974

Configuració 1977-1987
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’28.318, 242.206 kph, Nigel Mansell, Williams FW11B-Honda, 1987
Volta més ràpida mai donada: 1’23.357, 256.621 kph, Nelson Piquet, Williams FW11B-Honda, 1987 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 18’44.898, 235.421, Nigel Mansell, Williams FW11B-Honda, 1987

Configuració 1997-…
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’06.957, 232.160 kph, Kimi Räikkönen, Ferrari SF71H, 2018
Volta més ràpida mai donada: 1’03.003, 246.731 kph, Charles Leclerc, Ferrari SF90, 2019 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 21’48.523, 224.757 kph, Valtteri Bottas, Mercedes W08 EQPower+, 2017

Més pole positions: 3, Lauda, Arnoux i Piquet
Més primeres files: 4, Arnoux
Més victòries: 3, Prost
Més voltes ràpides: 3, Coulthard
Més podis: 5, Coulthard
Més punts: 83, Hamilton
Més curses liderades: 5, Prost i Coulthard
Més voltes liderades: 144, Rosberg

Més pole positions: 8, Ferrari
Més primeres files: 12, Ferrari
Més victòries: 6, McLaren
Més voltes ràpides: 8, McLaren
Més podis: 24, Ferrari
Més punts: 262,5, Ferrari
Més curses liderades: 16, Ferrari
Més voltes liderades: 387, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1970 VIII GP von Österreich RIN (Lot) ICK (Fer) REG (Fer)
1971 IX GP von Österreich SIF (BRM) SIF (BRM) SIF (BRM)
1972 X GP von Österreich FIT (Lot) FIT (Lot) HUL (McL)
1973 XI Memphis GP von Österreich FIT (Lot) PET (Lot) PAC (Bra)
1974 XII Memphis GP von Österreich LAU (Fer) REU (Bra) REG (Fer)
1975 XIII Memphis GP von Österreich LAU (Fer) BRA (Mar) BRA (Mar)
1976 14. Raiffeisen GP von Österreich HUN (McL) WAT (Pen) HUN (McL)
1977 XV Gröbl Möbel GP von Österreich LAU (Fer) JON (Sha) WAT (Bra)
1978 XVI GP von Österreich PET (Lot) PET (Lot) PET (Lot)
1979 XVII GP von Österreich ARN (Ren) JON (Wil) ARN (Ren)
1980 XVIII GP von Österreich ARN (Ren) JAB (Ren) ARN (Ren)
1981 19. GP von Österreich ARN (Ren) LAF (Lig) LAF (Lig)
1982 20. GP von Österreich PIQ (Bra) DeA (Lot) PIQ (Bra)
1983 (21.) GP von Österreich TAM (Fer) PRO (Ren) PRO (Ren)
1984 22. GP von Österreich PIQ (Bra) LAU (McL) LAU (McL)
1985 23. GP von Österreich PRO (McL) PRO (McL) PRO (McL)
1986 24. GP von Österreich FAB (Ben) PRO (McL) BER (Ben)
1987 (25.) GP von Österreich PIQ (Wil) MAN (Wil) MAN (Wil)
1997 (26.) GP von Österreich VIL (Wil) VIL (Wil) VIL (Wil)
1998 (27.) GP von Österreich FIS (Ben) HAK (McL) COU (McL)
1999 (28.) GP von Österreich HAK (McL) IRV (Fer) HAK (McL)
2000 (29.) G A1 P von Österreich HAK (McL) HAK (McL) COU (McL)
2001 (30.) G A1 P von Österreich MSC (Fer) COU (McL) COU (McL)
2002 (31.) G A1 P von Österreich BAR (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2003 (32.) A1 GP von Österreich MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2014 (33.) GP von Österreich MAS (Wil) ROS (Merc) HAM (Merc)
2015 (34.) GP von Österreich HAM (Merc) ROS (Merc) ROS (Merc)
2016 (35.) GP von Österreich HAM (Merc) HAM (Merc) HAM (Merc)
2017 (36.) GP von Österreich BOT (Merc) BOT (Merc) HAM (Merc)
2018 (37.) Eyetime GP von Österreich BOT (Merc) VER (RBR) RAI (Fer)
2018 (38.) myworld GP von Österreich LEC (Fer) VER (RBR) VER (RBR)