Hockenheim

El Hockenheimring Baden-Württemberg ha estat la casa del gran premi alemany durant la segona meitat del campionat mundial de Fórmula 1.
Panoràmica del Motodrom. (Copyright: Red Bull Media)
El circuit en mig del bosc al costat d’Hockenheim es va inaugurar el 1932, principalment per a curses de motos. Uns anys més tard es va ampliar per a que Mercedes i Auto Union poguessin usar-lo com a pista de proves. Tenia forma triangular i arribava ben bé fins al poble. S’hi van seguir fent grans premis de motos fins que, el 1965, es va haver de retallar el circuit a causa de la construcció d’una autopista entre Hockenheim i el circuit. Així va néixer la part coneguda com a Motodrom, on es concentraven la majoria de grades i també els boxes. El circuit era bàsicament un gran oval que passava pel bosc, i quan arribaven al Motodrom, hi havia un seguit de corbes. El 1968, el bicampió mundial Jim Clark hi va morir en una cursa de Fórmula 2 i es van afegir les primeres S per alentir la velocitat. Va debutar al mundial el 1970 però no va ser fins després de l’accident de Niki Lauda al Nordschleife que Hockenheim tindria un lloc fix. 
Amb petites modificacions va arribar fins a l’any 2001. Era el segon circuit més ràpid del campionat però el 2002 es va decidir remodelar-lo per fer-lo més curt i més segur. Com no, Hermann Tilke va ser l’encarregat. Va canviar el caràcter de la pista, però és possible que el circuit actual proporcioni millors oportunitats d’avançament.

L’antic circuit a dalt i la versió actual reduïda a baix.
Una volta al circuit: La primera corba és ràpida a dretes i segueix una nova recta que segueix l’antic circuit fins a un angle a dretes on es pot avançar. Després torça a esquerres i una llarga recta amb DRS porta a una paella a dretes, principal punt d’avançament del circuit. La següent recta també té DRS, torça a dretes fins a un angle a esquerres on també es pot passar, però l’avançat s’hi pot tornar a la següent corba a dretes que enllaça de nou amb el circuit clàssic. Recta i entrada al Motodrom a dretes, angle tancat a esquerres, seguit d’una S pim pam esquerra-dreta i la última corba, una dreta amb dos vèrtex.



Localitat: Hockenheim, Baden-Württemberg, Alemanya
Creador: Hermann Tilke
Longitud (1970-1981): 6789 m
Longitud (1982-1989): 6797 m
Longitud (1990-1993): 6802 m
Longitud (1994-2001): 6823 m


Inauguració: 1932
Primer GP: 1970
Primer GP de F1: 1970
GPs totals: 37
GPs de F1: 37

Configuració 1970-1981
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’48.49, 225.280 kph, Alan Jones, Williams FW07B-Ford, 1980
Volta més ràpida mai donada: 1’45.85, 230.896 kph, Alan Jones, Williams FW07B-Ford, 1980 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 22’59.73, 220.860 kph, Jacques Laffite, Ligier JS11/15-Ford, 1980

Configuració 1982-1989
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’45.716, 231.461 kph, Nigel Mansell, Williams FW11B-Honda, 1987
Volta més ràpida mai donada: 1’42.013, 239.863 kph, Keke Rosberg, McLaren MP4/2C-TAG, 1986 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 21’43.302, 224.565 kph, Ayrton Senna, McLaren MP4/5-Honda, 1989

Configuració 1990-1993
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’41.591, 241.498 kph, Riccardo Patrese, Williams FW14B-Renault, 1992
Volta més ràpida mai donada: 1’36.998, 252.450 kph, Nigel Mansell, Williams FW14-Renault, 1991 (FP2)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 18’22.032, 234.798 kph, Nigel Mansell, Williams FW14B-Renault, 1992

Configuració 1994-2001
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’41.808, 241.336 kph, Juan Pablo Montoya, Williams FW23-BMW, 2001
Volta més ràpida mai donada: 1’38.117, 250.415 kph, Juan Pablo Montoya, Williams FW23-BMW, 2001 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 18’17.873, 235.351 kph, Ralf Schumacher, Williams FW23-BMW, 2001

Configuració 2002-…
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’13.780, 223.182 kph, Kimi Räikkönen, McLaren MP4-19B-Mercedes, 2004
Volta més ràpida mai donada: 1’11.212, 231.230 kph, Sebastian Vettel, Ferrari SF71H, 2018 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 23’54.848, 215.852 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2004, 2004

Més pole positions: 3, Senna, Mansell i Prost
Més primeres files: 7, Prost
Més victòries: 4, M. Schumacher
Més voltes ràpides: 5, M. Schumacher
Més podis: 7, M. Schumacher
Més punts: 89, Hamilton
Més curses liderades: 6, Piquet i Prost
Més voltes liderades: 213, M. Schumacher

Més pole positions: 11, McLaren
Més primeres files: 17, McLaren i Williams
Més victòries: 11, Ferrari
Més voltes ràpides: 10, Williams
Més podis: 24, Ferrari
Més punts: 304, Ferrari
Més curses liderades: 15, Ferrari
Més voltes liderades: 558, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1970 XXXII GP von Deutschland ICK (Fer) RIN (Lot) ICK (Fer)
1977 XXXIX GP von Deutschland SCH (Wol) LAU (Fer) LAU (Fer)
1978 XL GP von Deutschland AND (Lot) AND (Lot) PET (Lot)
1979 XLI GP von Deutschland JAB (Ren) JON (Wil) VIL (Fer)
1980 XLII GP von Deutschland JON (Wil) LAF (Lig) JON (Wil)
1981 XLIII GP von Deutschland PRO (Ren) PIQ (Bra) JON (Wil)
1982 XLIV GP von Deutschland PIR (Fer) TAM (Fer) PIQ (Bra)
1983 (45.) AvD GP von Deutschland TAM (Fer) ARN (Fer) ARN (Fer)
1984 (46.) GP von Deutschland PRO (McL) PRO (McL) PRO (McL)
1986 (48.) GP von Deutschland ROS (McL) PIQ (Wil) BER (Ben)
1987 (49.) GP von Deutschland MAN (Wil) PIQ (Wil) MAN (Wil)
1988 (50.) GP von Deutschland SEN (McL) SEN (McL) NAN (Ben)
1989 (51.) G Mobil 1 P von Deutschland SEN (McL) SEN (McL) SEN (McL)
1990 (52.) G Mobil 1 P von Deutschland SEN (McL) SEN (McL) BOU (Wil)
1991 (53.) G Mobil 1 P von Deutschland MAN (Wil) MAN (Wil) PAT (Wil)
1992 (54.) G Mobil 1 P von Deutschland MAN (Wil) MAN (Wil) PAT (Wil)
1993 (55.) G Mobil 1 P von Deutschland PRO (Wil) PRO (Wil) MSC (Ben)
1994 (56.) G Mobil 1 P von Deutschland BER (Fer) BER (Fer) COU (Wil)
1995 (57.) G Mobil 1 P von Deutschland HIL (Wil) MSC (Ben) MSC (Ben)
1996 (58.) G Mobil 1 P von Deutschland HIL (Wil) HIL (Wil) HIL (Wil)
1997 (59.) G Mobil 1 P von Deutschland BER (Ben) BER (Ben) BER (Ben)
1998 (60.) G Mobil 1 P von Deutschland HAK (McL) HAK (McL) COU (McL)
1999 (61.) G Mobil 1 P von Deutschland HAK (McL) IRV (Fer) COU (McL)
2000 (62.) G Mobil 1 P von Deutschland COU(McL) BAR (Fer) BAR (Fer)
2001 (63.) G Mobil 1 P von Deutschland MOY (Wil) RSC (Wil) MOY (Wil)
2002 (64.) G Mobil 1 P von Deutschland MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2003 (65.) G Mobil 1 P von Deutschland MOY (Wil) MOY (Wil) MOY (Wil)
2004 (66.) G Mobil 1 P von Deutschland MSC (Fer) MSC (Fer) RAI (McL)
2005 (67.) G Mobil 1 P von Deutschland RAI (McL) ALO (Ren) RAI (McL)
2006 (68.) G Mobil 1 P von Deutschland RAI (McL) MSC (Fer) MSC (Fer)
2008 (69.) GP Santander von Deutschland HAM (McL) HAM (McL) HEI (BMW)
2010 (71.) GP Santander von Deutschland VET (RBR) ALO (Fer) VET (RBR)
2012 (73.) GP Santander von Deutschland ALO (Fer) ALO (Fer) MSC (Merc)
2014 (75.) GP Santander von Deutschland ROS (Merc) ROS (Merc) HAM (Merc)
2016 (76.) GP von Deutschland ROS (Merc) HAM (Merc) RIC (RBR)
2018 (77.) Emirates GP von Deutschland VET (Fer) HAM (Merc) HAM (Merc)
2019 (78.) Mercedes GP von Deutschland HAM (Mer) VER (RBR) VER (RBR)