Pedralbes

El circuit de Pedralbes va ser el primer a tenir gran premi espanyol al mundial de Fórmula 1.

Els cotxes acostant-se a la primera corba. Noti’s la gran quantitat de públic.

El circuit de Pedralbes, a tocar del Palau Reial, havia estat pensat ja per la Penya Rhin com a possible traçat tot just abans de la Guerra Civil, l’any 1936, però les hostilitats espanyoles i mundials van provocar que les curses no arribessin fins 10 anys més tard.
Pedralbes era un circuit molt ràpid per ser urbà, amb la llarga recta a l’avinguda llavors “del Generalísimo” permetent als Fórmula 1 arribar a les velocitats més altes. Molt ample, era un circuit apreciat pels pilots i pel públic que omplia de gom a gom les voreres.
Dos grans premis, el de 1951 i el de 1954, es van disputar al circuit, amb el primer coronant a Juan Manuel Fangio campió del món per primera vegada. Però per diverses raons es van cancel·lar tres edicions que podrien haver format part del campionat i la última cancel·lació el 1955 arrel de la tragèdia de Le Mans va suposar el final per a la Fórmula 1 a Pedralbes així com el de la Penya Rhin com a organitzadora, per falta de relleu generacional.
Però no seria el final de la Fórmula 1 a Barcelona: 14 anys després els bòlids tornarien a sonar a Montjuïc…

Una volta al circuit: La recta principal era a la Diagonal, i començava a on avui acaba l’Illa i fins a l’actual enllaç amb la Ronda de Dalt. Aquí el circuit feia un gir a la dreta i seguia l’actual avinguda d’Esplugues, torçant lleugerament a dreta i esquerra fins fer una dreta rodona cap a l’avinguda de Pedralbes. Tot recte fins una esquerra direcció passeig de Manuel Girona, seguit d’una dreta cap al carrer Numància i una nova dreta per enfilar de nou la Diagonal.

Localitat: Barcelona, Catalunya, Espanya
Creador: Penya Rhin
Longitud: 6316 m

Inauguració: 1946
Primer GP: 1951
Primer GP de F1: 1951
GPs totals: 2
GPs de F1: 2

Rècord de la volta ràpida en cursa: 2’16.93, 166.050 kph, Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo 159, 1951
Volta més ràpida mai donada: 2’10.59, 174.114 kph, Alberto Ascari, Ferrari 375, 1951 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 2h 46’54.10, 158.940 kph, Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo 159, 1951

Més pole positions: 2, Ascari
Més primeres files: 2, Ascari i Fangio
Més victòries: 1, Fangio i Hawthorn
Més voltes ràpides: 1, Fangio i Ascari
Més podis: 2, Fangio
Més punts: 13, Fangio
Més curses liderades: 2, Ascari
Més voltes liderades: 67, Fangio

Més pole positions: 1, Ferrari i Lancia
Més primeres files: 3, Ferrari
Més victòries: 1, Alfa Romeo i Ferrari
Més voltes ràpides: 1, Alfa Romeo i Lancia
Més podis: 2, Alfa Romeo i Ferrari
Més punts: 17, Ferrari
Més curses liderades: 2, Ferrari
Més voltes liderades: 67, Alfa Romeo

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1951 13º GP de España ASC (Fer) FAN (Alfa) FAN (Alfa)
1954 14º GP de España ASC (Lan) HAW (Fer) ASC (Lan)