L’accident sense conseqüències de Mauricio Gugelmin el 1989 és potser la imatge més recordada del circuit. |
En el seu moment el circuit era innovador, segur i molt apreciat pel temps benigne i les facilitats que oferia per fer-hi tests privats. De fet, Frank Williams va patir l’accident que el va deixar en cadira de rodes tornant d’uns tests al Paul Ricard.
El circuit va viure els seus anys d’esplendor a l’últim quart del segle XX, compartint el GP amb Dijon-Prenois. L’espectacular recta del Mistral va veure rècords de velocitat, arribant als 338 kph per part de l’Arrows-BMW de Marc Surer. Però el 1991 el gran premi va passar a Magny-Cours, amb suport del govern de Mitterrand, i Paul Ricard va anar perdent curses internacionals, accentuant-se els problemes a partir de la mort del fundador el 1997.
Sortosament, el 1999 Bernie Ecclestone va comprar el traçat. Sota la direcció de Philippe Gurdijan, el circuit es va re-anomenar Paul Ricard HTTT (High Tech Test Track) i es feia servir exclusivament per a tests privats. Les escapatòries de grava s’havien substituït per asfalt adherent per evitar la pèrdua de temps per als clients que hi feien proves. El 2008 la direcció va passar a Gérard Neveu, que va construir-hi grades i va tornar les curses al circuit.
Finalment, després de força anys de rumors, el GP hi va tornar l’any 2018.
Una volta al circuit: La recta de meta dona pas a una S esquerra-dreta més tancada del que ho era abans. S’arriba a una combinació de corbes més lentes, dreta, esquerra, dreta molt tancada que s’obre fins a la recta del Mistral, trencada a la meitat per una S que hauria de ser el principal punt d’avançament. Tornem a la recta amb la ràpida Signes de dretes que porta a la secció que sempre ha format part del circuit, la tancada de dretes i d’esquerres, un lleuger tomb a dretes, una rodona a esquerres i la última corba força tancada a dretes.
Localitat: Le Castellet, Provence-Alpes-Côte d’Azur, França
Creador: Paul Ricard
Longitud (1971-1985): 5810 m
Longitud (1986-1990): 3813 m
Longitud (2018-actual): 5842 m
Inauguració: 1970
Primer GP: 1971
Primer GP de F1: 1971
GPs totals: 16
GPs de F1: 16
Configuració 1971-1985
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’39.914, 209.340 kph, Keke Rosberg, Williams FW10-Honda, 1985
Volta més ràpida mai donada: 1’32.460, 226.216 kph, Pedro de la Rosa, McLaren MP4-19-Mercedes, 2004 (test)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 32’43.42, 203.020 kph, Alan Jones, Williams FW07B-Ford, 1980
Més pole positions: 3, Prost
Més primeres files: 5, Prost
Més victòries: 4, Prost
Més voltes ràpides: 2, Prost i Mansell
Més podis: 8, Prost
Més punts: 56, Prost
Més curses liderades: 5, Prost
Més voltes liderades: 206, Prost
Més pole positions: 3, McLaren
Més primeres files: 8, McLaren
Més victòries: 3, Williams i McLaren
Més voltes ràpides: 4, Williams i Ferrari
Més podis: 10, McLaren
Més punts: 97, Ferrari
Més curses liderades: 6, McLaren
Més voltes liderades: 292, McLaren
Any | Títol del GP | Pole | Victòria | Volta ràpida |
1971 | 57e GP de France | STE (Tyr) | STE (Tyr) | STE (Tyr) |
1973 | 59e GP de France | STE (Tyr) | PET (Lot) | HUL (McL) |
1975 | 61e GP de France | LAU (Fer) | LAU (Fer) | MAS (McL) |
1976 | 62e GP de France | HUN (McL) | HUN (McL) | LAU (Fer) |
1978 | 64e GP de France | WAT (Bra) | AND (Lot) | REU (Fer) |
1980 | 66e GP de France | LAF (Lig) | JON (Wil) | JON (Wil) |
1982 | 68e GP de France | ARN (Ren) | ARN (Ren) | PAT (Bra) |
1983 | 69e GP de France | PRO (Ren) | PRO (Ren) | PRO (Ren) |
1985 | 71e GP de France | ROS (Wil) | PIQ (Bra) | ROS (Wil) |
1986 | 72e GP de France | SEN (Lot) | MAN (Wil) | MAN (Wil) |
1987 | (73e) GP de France | MAN (Wil) | MAN (Wil) | PIQ (Wil) |
1988 | (74e) Rhône-Poulenc GP de France | PRO (McL) | PRO (McL) | PRO (McL) |
1989 | (75e) Rhône-Poulenc GP de France | PRO (McL) | PRO (McL) | GUG (Mar) |
1990 | (76e) Rhône-Poulenc GP de France | MAN (Fer) | PRO (Fer) | MAN (Fer) |
2018 | (95e) Pirelli GP de France | HAM (Mer) | HAM (Mer) | BOT (Mer) |
2019 | (96e) Pirelli GP de France | HAM (Mer) | HAM (Mer) | VET (Fer) |