Paul Ricard

El circuit Paul Ricard va tenir 14 vegades el gran premi de França entre 1971 i 1990, i hi ha tornat el GP des del 2018.

L’accident sense conseqüències de Mauricio Gugelmin el
1989 és potser la imatge més recordada del circuit.
Paul Ricard va ser moltes coses: home de negocis, artista, defensor del medi aquàtic del Mediterrani, creador del pastis Ricard, productor de cine, alcalde de Signes i també creador del circuit que porta el seu nom. A la zona entre Le Castellet i Signes ja havia obert un aeròdrom el 1962 per facilitar l’accés als seus interessos, i més tard es va proposar construir un circuit al costat. Després de consultar-ho amb arquitectes i desestimar les seves propostes, Ricard va decidir seguir el consell de pilots com Henri Pescarolo i Jean-Pierre Beltoise per a traçat, que es va inaugurar el 1970, coneixent-se igualment com a Circuit du Castellet o Circuit Paul Ricard.
En el seu moment el circuit era innovador, segur i molt apreciat pel temps benigne i les facilitats que oferia per fer-hi tests privats. De fet, Frank Williams va patir l’accident que el va deixar en cadira de rodes tornant d’uns tests al Paul Ricard.
El circuit va viure els seus anys d’esplendor a l’últim quart del segle XX, compartint el GP amb Dijon-Prenois. L’espectacular recta del Mistral va veure rècords de velocitat, arribant als 338 kph per part de l’Arrows-BMW de Marc Surer. Però el 1991 el gran premi va passar a Magny-Cours, amb suport del govern de Mitterrand, i Paul Ricard va anar perdent curses internacionals, accentuant-se els problemes a partir de la mort del fundador el 1997.
Sortosament, el 1999 Bernie Ecclestone va comprar el traçat. Sota la direcció de Philippe Gurdijan, el circuit es va re-anomenar Paul Ricard HTTT (High Tech Test Track) i es feia servir exclusivament per a tests privats. Les escapatòries de grava s’havien substituït per asfalt adherent per evitar la pèrdua de temps per als clients que hi feien proves. El 2008 la direcció va passar a Gérard Neveu, que va construir-hi grades i va tornar les curses al circuit.
Finalment, després de força anys de rumors, el GP hi va tornar l’any 2018.

Una volta al circuit: La recta de meta dona pas a una S esquerra-dreta més tancada del que ho era abans. S’arriba a una combinació de corbes més lentes, dreta, esquerra, dreta molt tancada que s’obre fins a la recta del Mistral, trencada a la meitat per una S que hauria de ser el principal punt d’avançament. Tornem a la recta amb la ràpida Signes de dretes que porta a la secció que sempre ha format part del circuit, la tancada de dretes i d’esquerres, un lleuger tomb a dretes, una rodona a esquerres i la última corba força tancada a dretes.

Localitat: Le Castellet, Provence-Alpes-Côte d’Azur, França
Creador: Paul Ricard
Longitud (1971-1985): 5810 m
Longitud (1986-1990): 3813 m
Longitud (2018-actual): 5842 m

Inauguració: 1970

Primer GP: 1971
Primer GP de F1: 1971
GPs totals: 16
GPs de F1: 16

Configuració 1971-1985
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’39.914, 209.340 kph, Keke Rosberg, Williams FW10-Honda, 1985
Volta més ràpida mai donada: 1’32.460, 226.216 kph, Pedro de la Rosa, McLaren MP4-19-Mercedes, 2004 (test)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 32’43.42, 203.020 kph, Alan Jones, Williams FW07B-Ford, 1980

Configuració 1986-1990
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’08.012, 201.829 kph, Nigel Mansell, Ferrari 641/2, 1990
Volta més ràpida mai donada: 1’04.402, 213.142 kph, Nigel Mansell, Ferrari 641/2, 1990 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 33’29.606, 195.761 kph, Alain Prost, Ferrari 641/2, 1990

Configuració 2018-actual
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’32.740, 226.775, Sebastian Vettel, Ferrari SF90, 2019
Volta més ràpida mai donada: 1’28.319, 238.127, Lewis Hamilton, Mercedes W10 EQ Power+, 2019 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 24’31.198, 206.025, Lewis Hamilton, Mercedes W10 EQ Power+, 2019

Més pole positions: 3, Prost
Més primeres files: 5, Prost
Més victòries: 4, Prost
Més voltes ràpides: 2, Prost i Mansell
Més podis: 8, Prost
Més punts: 56, Prost
Més curses liderades: 5, Prost
Més voltes liderades: 206, Prost

Més pole positions: 3, McLaren
Més primeres files: 8, McLaren
Més victòries: 3, Williams i McLaren
Més voltes ràpides: 4, Williams i Ferrari
Més podis: 10, McLaren
Més punts: 97, Ferrari
Més curses liderades: 6, McLaren
Més voltes liderades: 292, McLaren

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1971 57e GP de France STE (Tyr) STE (Tyr) STE (Tyr)
1973 59e GP de France STE (Tyr) PET (Lot) HUL (McL)
1975 61e GP de France LAU (Fer) LAU (Fer) MAS (McL)
1976 62e GP de France HUN (McL) HUN (McL) LAU (Fer)
1978 64e GP de France WAT (Bra) AND (Lot) REU (Fer)
1980 66e GP de France LAF (Lig) JON (Wil) JON (Wil)
1982 68e GP de France ARN (Ren) ARN (Ren) PAT (Bra)
1983 69e GP de France PRO (Ren) PRO (Ren) PRO (Ren)
1985 71e GP de France ROS (Wil) PIQ (Bra) ROS (Wil)
1986 72e GP de France SEN (Lot) MAN (Wil) MAN (Wil)
1987 (73e) GP de France MAN (Wil) MAN (Wil) PIQ (Wil)
1988 (74e) Rhône-Poulenc GP de France PRO (McL) PRO (McL) PRO (McL)
1989 (75e) Rhône-Poulenc GP de France PRO (McL) PRO (McL) GUG (Mar)
1990 (76e) Rhône-Poulenc GP de France MAN (Fer) PRO (Fer) MAN (Fer)
2018 (95e) Pirelli GP de France HAM (Mer) HAM (Mer) BOT (Mer)
2019 (96e) Pirelli GP de France HAM (Mer) HAM (Mer) VET (Fer)