Nürburgring

El Nürburgring és un dels circuits històrics del campionat, amb 40 grans premis al seu haver.

Graham Hill volant el 1969.
Ben als inicis del segle XX, en ple començament de l’automobilisme com a esport, els alemanys van pensar en construir un circuit “dedicat”, que no formés part de la xarxa pública de carreteres. Però mentrestant s’anaven fent curses i propostes de curses que ocupaven les vies públiques. No va ser fins el 1924 que durant una reunió amb polítics, inversors i comissaris, el Dr. Otto Creutz, que era governador del districte d’Adenau i president de l’automòbil club de la regió, va dir que no volia molèsties pels grangers de la zona i que el que s’havia de fer era un circuit exclusiu per a curses i per a provar els vehicles de carrer, fora de la xarxa pública de carreteres.
Creutz, amb la col·laboració de l’autòmobil club alemany (ADAC), va obtenir els permisos necessaris. Es va veure el projecte com una manera de donar feina a força gent que amb la postguerra i la hiperinflació que hi havia hagut entre 1921 i 1923 (un dólar americà va arribar a costar 4 bilions de marcs) sobrevivien a base d’ajudes del govern, i es va encarregar la construcció al despatx de Gustav Eichler, el qual va traçar el circuit de forma força natural, seguint els boscos i les valls per mirar d’introduir força dificultat i varietat de corbes.
Més de 2000 persones van treballar-hi, amb un cost de 14 milions de marcs de llavors (al canvi de 1999, serien 7 milions d’euros). El traçat es va inaugurar el 1927, i el circuit sencer feia 28 quilòmetres. La part nord (Nordschleife) en feia 22, i la part sud (Südschleife) en feia 7; compartien la línia d’arribada. El traçat sencer es va fer servir els primers anys, però per al mundial de Fórmula 1 només es va còrrer al Nordschleife.
Guanyar el gran premi d’Alemanya entre els anys 1951 i 1976 va ser un premi a la valentia, a la fiabilitat i fins i tot a la memòria. No era fàcil recordar els 22 quilòmetres i més de 180 corbes del traçat, que a més solia sorprendre amb temps variable, a vegades amb boira, a vegades plujós. Per acabar-ho d’adobar, els cotxes saltaven uns quants cops cada volta, cosa totalment impensable avui en dia. Però la Fórmula 1 va sobrepassar el circuit: en aquells 25 anys es van retallar 3 minuts del temps per volta, de 10 minuts a 7. Als 70 es van millorar les mesures de seguretat però cada cop era més difícil mantenir segur un traçat tant llarg, i l’accident de Niki Lauda va ser el punt i final de la Fórmula 1 al Nordschleife.
El 1984 es va inaugurar la versió on actualment es corre el GP d’Alemanya (i abans el de Luxemburg i Europa), evidentment molt més curta i segura. En aquell moment molta gent va criticar el circuit nou, però es que era impossible comparar-lo al vell Nordschleife. El 2002 es va modificar i allargar el primer sector a mans d’Hermann Tilke, i el 2009 el circuit va iniciar un projecte enorme que incorporava un parc d’atraccions i que va acabar amb la fallida econòmica del traçat, que ja no va tenir el gran premi el 2015. El circuit és avui dia propietat d’un milionari rus, i al Nordschleife se segueixen disputant les 24 hores a més de les voltes que hom pot donar-hi amb el seu propi cotxe.

L’enorme Nordschleife. El circuit actual estaria a partir de la recta de meta cap avall.
El traçat actual, amb la S (en blau) dels anys 1984 i 1985 i l’antiga primera corba (en vermell).

Una volta al circuit: La recta de meta és la de tota la vida, però ara torça lleugerament a dretes abans de la primera corba, una dreta molt tancada. Segueix el Mercedes Arena, dues corbes a esquerres i una a dretes, les últimes més tancades que la primera. Recta i esquerra en baixada fins a una dreta tancada. Nova recta i angle tancat a dretes (on Schumacher va ser empès pels comissaris el 2003). Segueix la S ràpida anomenada en honor del “Kàiser” i una esquerra seguida d’una nova dreta en baixada. Llarga recta i s’arriba en pujada a la chicane esquerra-dreta. Última corba a dretes.


Localitat: Nürburg, Rheinland-Pfalz, Alemanya
Creador: Eichler Architekturbüro
Longitud (1951-1966): 22810 m
Longitud (1967-1976): 22835 m
Longitud (1984-2001): 4556 m
Longitud (2002-actual): 5148 m

Inauguració: 1927
Primer GP: 1927
Primer GP de F1: 1951
GPs totals: 55
GPs de F1: 40 (24 d’Alemanya, 14 d’Europa i 2 de Luxemburg)

Configuració 1951-1966
Rècord de la volta ràpida en cursa: 8’24.1, 162.896 kph, Jim Clark, Lotus 33-Climax, 1965
Volta més ràpida mai donada: 8’16.5, 165.389 kph, Jim Clark, Lotus 33-Climax, 1966 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 2h 07’52.4, 160.541 kph, Jim Clark, Lotus 33-Climax, 1965

Configuració 1967-1976
Rècord de la volta ràpida en cursa: 7’06.4, 192.800 kph, Clay Regazzoni, Ferrari 312T, 1975
Volta més ràpida mai donada: 6’58.6, 193.383 kph, Niki Lauda, Ferrari 312T, 1975 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 41’14.1, 189.500 kph, Carlos Reutemann, Brabham BT44B-Ford, 1975

Configuració 1984-2001
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’18.354, 209.326 kph, Juan Pablo Montoya, Williams FW23-BMW, 2001
Volta més ràpida mai donada: 1’14.960, 218.804 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2001, 2001 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 29’42.724, 204.143 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2001, 2001

Configuració 2002-actual
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’29.468, 207.144 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2004, 2004
Volta més ràpida mai donada: 1’27.691, 211.342 kph, Takuma Sato, BAR 006-Honda, 2004 (Q1)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 32’35.101, 200.159 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2004, 2004

Més pole positions: 4, Clark
Més primeres files: 7, Stewart
Més victòries: 5, M. Schumacher
Més voltes ràpides: 5, M. Schumacher
Més podis: 8, M. Schumacher
Més punts: 80, M. Schumacher
Més curses liderades: 6, M. Schumacher
Més voltes liderades: 214, M. Schumacher

Més pole positions: 15, Ferrari
Més primeres files: 38, Ferrari
Més victòries: 14, Ferrari
Més voltes ràpides: 15, Ferrari
Més podis: 41, Ferrari
Més punts: 351, Ferrari
Més curses liderades: 22, Ferrari
Més voltes liderades: 560, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1951 XIV GP von Deutschland ASC (Fer) ASC (Fer) FAN (Alfa)
1952 XV GP von Deutschland ASC (Fer) ASC (Fer) ASC (Fer)
1953 XVI GP von Deutschland ASC (Fer) FAR (Fer) ASC (Fer)
1954 XVII GP von Deutschland FAN (Merc) FAN (Merc) KLI (Merc)
1956 XVIII GP von Deutschland FAN (Fer) FAN (Fer) FAN (Fer)
1957 XIX GP von Deutschland FAN (Mas) FAN (Mas) FAN (Mas)
1958 XX GP von Deutschland HAW (Fer) BRO (Van) MOS (Van)
1961 XXIII GP von Deutschland PHI (Fer) MOS (Lot) PHI (Fer)
1962 XXIV GP von Deutschland GUR (Por) GHI (BRM) GHI (BRM)
1963 XXV GP von Deutschland CLA (Lot) SUR (Fer) SUR (Fer)
1964 XXVI GP von Deutschland SUR (Fer) SUR (Fer) SUR (Fer)
1965 XXVII GP von Deutschland CLA (Lot) CLA (Lot) CLA (Lot)
1966 XXVIII GP von Deutschland CLA (Lot) BRA (Bra) SUR (Coo)
1967 XXIX GP von Deutschland CLA (Lot) HUL (Bra) GUR (Eag)
1968 XXX GP von Deutschland ICK (Fer) STE (Mat) STE (Mat)
1969 XXXI GP von Deutschland ICK (Bra) ICK (Bra) ICK (Bra)
1971 XXXIII GP von Deutschland STE (Tyr) STE (Tyr) CEV (Tyr)
1972 XXXIV GP von Deutschland ICK (Fer) ICK (Fer) ICK (Fer)
1973 XXXV GP von Deutschland STE (Tyr) STE (Tyr) Stewart (Tyr)
1974 XXXVI GP von Deutschland LAU (Fer) REG (Fer) SCH (Tyr)
1975 XXXVII GP von Deutschland LAU (Fer) REU (Bra) REG (Fer)
1976 XXXVIII GP von Deutschland HUN (McL) HUN (McL) SCH (Tyr)
1984 (2.) AvD-GP von Europa PIQ (Bra) PRO (McL) PIQ (B)/ALB (F)
1985 (47.) GP von Deutschland FAB (Tol) ALB (Fer) LAU (McL)
1995 (5th) GP of Europe COU (Wil) MSC (Ben) MSC (Ben)
1996 (6th) GP of Europe HIL (Wil) VIL (Wil) HIL (Wil)
1997 (5.) GP von Luxembourg HAK (McL) VIL (Wil) FRE (Wil)
1998 (6.) G Warsteiner P von Luxembourg MSC (Fer) HAK (McL) HAK (McL)
1999 (8th) Warsteiner GP of Europe FRE (Jor) HER (Ste) HAK (McL)
2000 (9th) Warsteiner GP of Europe COU (McL) MSC (Fer) HAK (McL)
2001 (10th) Warsteiner GP of Europe MSC (Fer) MSC (Fer) MOY (Wil)
2002 (11th) Allianz GP of Europe MOY (Wil) BAR (Fer) MSC (Fer)
2003 (12th) Allianz GP of Europe RAI (McL) RSC (Wil) RAI (McL)
2004 (13th) Allianz GP of Europe MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2005 (14th) GP of Europe HEI (Wil) ALO (Ren) ALO (Ren)
2006 (15th) GP of Europe ALO (Ren) MSC (Fer) MSC (Fer)
2007 (16th) GP of Europe RAI (Fer) ALO (McL) MAS (Fer)
2009 (70.) GP Santander von Deutschland WEB (RBR) WEB (RBR) ALO (Ren)
2011 (72.) GP Santander von Deutschland WEB (RBR) HAM (McL) HAM (McL)
2013 (74.) GP Santander von Deutschland HAM (Merc) VET (RBR) AlLO (Fer)