Monza

L’Autodromo Nazionale Monza és el circuit del mundial que més grans premis ha tingut, present en totes les temporades excepte una.
La primera corba a Monza. (Copyright: Ferrari Media)
Monza és el circuit permanent europeu en ús més antic. Es va inaugurar el mateix any que Spa, però Spa eren carreteres obertes. Al món, només Milwaukee i Indianàpolis són més antics.
La forma bàsica del circuit és la mateixa que va dissenyar el 1922 Alfredo Rosselli, dins del Parco Reale de Monza, i sempre ha estat un temple de la velocitat. Des d’un inici es va planejar poder fer servir el circuit normal i l’oval junts o de forma independent, d’aquí la recta tant ampla, doncs quan es feia servir el circuit llarg els cotxes circulaven paral·lels segons si venien de l’oval o de la Parabòlica. Aquest circuit es va fer servir durant 4 temporades a la Fórmula 1, però l’oval era massa dur amb les mecàniques. També, els primers cinc anys de mundial es van fer servir dos angles de 90º en comptes de la Parabòlica.
Als anys 70 es va decidir començar a posar esses per alentir la velocitat en alguns punts, i s’han anat provant diferents variants fins l’actual.
Monza és el circuit més ràpid del mundial i el lloc on un Fórmula 1 ha donat una volta més ràpida en competició oficial. Pel que fa a les curses, per la naturalesa del circuit hi solen haver avançaments, si bé les curses són curtes i no acostumen a tenir Safety Cars.

A baix el circuit actual, i a dalt en negre el traçat fins a 1999, en vermell les modificacions dels anys 70, en bordeus la versió amb l’oval incorporat i en blau el traçat dels primers 5 anys al mundial. 
Una volta al circuit: Arribant a 360 kph amb DRS es frena per a la corba més lenta del circuit, una S dreta-esquerra. Segueix la corba Grande a dretes, a fons fins arribar a la segona variant, esquerra-dreta aquest cop. Curta recta i s’arriba a les dues Lesmo, dues corbes de dretes molt semblants però diferents a l’hora de traçar. Segueix una nova recta amb DRS fins la Variante Ascari, una enllaçada esquerra-dreta-esquerra que ens porta a la penúltima recta fins a la Parabólica, corba de dretes que es va obrint a mesura que s’entra a la recta de meta.



Localitat: Monza, Lombardia, Itàlia
Creador: Alfredo Rosselli
Longitud (1950-1954): 6300 m
Longitud (1955-1956 i 1960-1961): 10000 m
Longitud (1957-1958 i 1962-1971): 5750 m
Longitud (1972-1973): 5775 m
Longitud (1974-1975): 5780 m
Longitud (1976-1999): 5800 m
Longitud (2000-…): 5793 m


Inauguració: 1922
Primer GP: 1922
Primer GP de F1: 1950
GPs totals: 83
GPs de F1: 68

Configuració 1950-1954
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’56.5, 194.700 kph, Giuseppe Farina, Alfa Romeo 159, 1951
Volta més ràpida mai donada: 1’53.2, 200.353 kph, Juan Manuel Fangio, Alfa Romeo 159, 1951 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 2h 42’39.3, 185.900 kph, Alberto Ascari, Ferrari 375, 1951

Configuració 1955-1956 i 1960-1961
Rècord de la volta ràpida en cursa: 2’43.6, 220.000 kph, Phil Hill, Ferrari 246, 1960
Volta més ràpida mai donada: 2’41.4, 223.048 kph, Phil Hill, Ferrari 246, 1960 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 2h 21’09.2, 212.534 kph, Phil Hill, Ferrari 246, 1960

Configuració 1957-1958 i 1962-1971
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’23.8, 247.000 kph, Henri Pescarolo, March 711-Ford, 1971
Volta més ràpida mai donada: 1’22.4, 251.213 kph, Chris Amon, Matra MS120B, 1971 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 18’12.6, 242.620 kph, Peter Gethin, BRM P160, 1971

Configuració 1972-1973
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’35.3, 218.200 kph, Jackie Stewart, Tyrrell 006-Ford, 1973
Volta més ràpida mai donada: 1’34.8, 219.303 kph, Ronnie Peterson, Lotus 72E-Ford, 1973 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 29’17.0, 213.400 kph, Ronnie Peterson, Lotus 72E-Ford, 1973

Configuració 1974-1975
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’33.10, 223.500 kph, Clay Regazzoni, Ferrari 312T, 1975
Volta més ràpida mai donada: 1’32.2, 225.585 kph, Niki Lauda, Ferrari 312T, 1975 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 22’42.6, 218.000 kph, Clay Regazzoni, Ferrari 312T, 1975

Configuració 1976-1999
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’23.575, 249.835 kph, Damon Hill, Williams FW15C-Renault, 1993
Volta més ràpida mai donada: 1’21.114, 257.415 kph, Ayrton Senna, McLaren MP4/6-Honda, 1991 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 17’04.609, 238.036 kph, David Coulthard, McLaren MP4/12-Mercedes, 1997

Configuració 2000-…
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’21.046, 257.320 kph, Rubens Barrichello, Ferrari F2004, 2004
Volta més ràpida mai donada: 1’19.119, 263.587 kph, Kimi Räikkönen, Ferrari SF71H, 2018 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 14’19.838, 247.585 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2003-GA, 2003

Més pole positions: 6, Hamilton
Més primeres files: 9, Hamilton
Més victòries: 5, M. Schumacher i Hamilton
Més voltes ràpides: 6, Hamilton
Més podis: 8, M. Schumacher i Hamilton
Més punts: 183, Hamilton
Més curses liderades: 8, M. Schumacher
Més voltes liderades: 218, Hamilton

Més pole positions: 21, Ferrari
Més primeres files: 52, Ferrari
Més victòries: 19, Ferrari
Més voltes ràpides: 19, Ferrari
Més podis: 69, Ferrari
Més punts: 694,5, Ferrari
Més curses liderades: 41, Ferrari
Més voltes liderades: 1238, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1950 21º GP d’Italia FAN (Alfa) FAR (Alfa) FAN (Alfa)
1951 22º GP d’Italia FAN (Alfa) ASC (Fer) FAR (Alfa)
1952 23º GP d’Italia ASC (Fer) ASC (Fer) ASC/GON (M)
1953 24º GP d’Italia ASC (Fer) FAN (Mas) FAN (Mas)
1954 25º GP d’Italia FAN (Merc) FAN (Merc) GON (Fer)
1955 26º GP d’Italia FAN (Merc) FAN (Merc) MOS (Merc)
1956 27º GP d’Italia FAN (Fer) MOS (Mas) MOS (Mas)
1957 28º GP d’Italia L-E (Van) MOS (Van) BRO (Van)
1958 29º GP d’Italia MOS (Van) BRO (Van) PHI (Fer)
1959 30º GP d’Italia MOS (Coo) MOS (Coo) PHI (Fer)
1960 31º GP d’Italia PHI (Fer) PHI (Fer) PHI (Fer)
1961 32º GP d’Italia VTR (Fer) PHI (Fer) BAG (Fer)
1962 33º GP d’Italia CLA (Lot) GHI (BRM) GHI (BRM)
1963 34º GP d’Italia SUR (Fer) CLA (Lot) CLA (Lot)
1964 35º GP d’Italia SUR (Fer) SUR (Fer) SUR (Fer)
1965 36º GP d’Italia CLA (Lot) STE (BRM) CLA (Lot)
1966 37º GP d’Italia PAR (Fer) SCA (Fer) SCA (Fer)
1967 38º GP d’Italia CLA (Lot) SUR (Hon) CLA (Lot)
1968 39º GP d’Italia SUR (Hon) HUL (McL) OLI (Lot)
1969 40º GP d’Italia RIN (Lot) STE (Mat) BEL (Mat)
1970 41º GP d’Italia ICK (Fer) REG (Fer) REG (Fer)
1971 42º GP d’Italia AMO (Mat) GET (BRM) PES (Mar)
1972 43º GP d’Italia ICK (Fer) FIT (Lot) ICK (Fer)
1973 44º GP d’Italia PET (Lot) PET (Lot) STE (Tyr)
1974 45º GP d’Italia LAU (Fer) PET (Lot) PAC (Bra)
1975 46º GP d’Italia LAU (Fer) REG (Fer) REG (Fer)
1976 47º GP d’Italia LAF (Lig) PET (Mar) PET (Mar)
1977 48º GP d’Italia HUN (McL) AND (Lot) AND (Lot)
1978 49º GP d’Italia AND (Lot) LAU (Bra) AND (Lot)
1979 50º GP d’Italia JAB (Ren) SCH (Fer) REG (Wil)
1981 52º GP d’Italia ARN (Ren) PRO (Ren) REU (Wil)
1982 53º GP d’Italia AND (Fer) ARN (Ren) ARN (Ren)
1983 54º GP d’Italia PAT (Bra) PIQ (Bra) PIQ (Bra)
1984 55º GP d’Italia PIQ (Bra) LAU (McL) LAU (McL)
1985 56º GP d’Italia SEN (Lot) PRO (McL) MAN (Wil)
1986 57º GP d’Italia FAB (Ben) PIQ (Wil) FAB (Ben)
1987 58º GP d’Italia PIQ (Wil) PIQ (Wil) ALB (Fer)
1988 Coca Cola 59º GP d’Italia SEN (McL) BER (Fer) SEN (McL)
1989 Coca Cola 60º GP d’Italia SEN (McL) PRO (McL) PRO (McL)
1990 Coca Cola 61º GP d’Italia SEN (McL) SEN (McL) SEN (McL)
1991 Coca Cola 62º GP d’Italia SEN (McL) MAN (Wil) SEN (McL)
1992 Pioneer 63º GP d’Italia MAN (Wil) SEN (McL) MAN (Wil)
1993 Pioneer 64º GP d’Italia HIL (Wil) HIL (Wil) HIL (Wil)
1994 Pioneer 65º GP d’Italia ALE (Fer) HIL (Wil) HIL (Wil)
1995 Pioneer 66º GP d’Italia COU (Wil) HER (Ben) BER (Fer)
1996 Pioneer 67º GP d’Italia HIL (Wil) MSC (Fer) MSC (Fer)
1997 68º GP Campari d’Italia ALE (Ben) COU (McL) HAK (McL)
1998 69º GP Campari d’Italia MSC (Fer) MSC (Fer) HAK (McL)
1999 70º GP Campari d’Italia HAK (McL) FRE (Jor) RSC (Wil)
2000 71º GP Campari d’Italia MSC (Fer) MSC (Fer) HAK (McL)
2001 72º GP Campari d’Italia MOY (Wil) MOY (Wil) RSC (Wil)
2002 73º GP Vodafone d’Italia MOY (Wil) BAR (Fer) BAR (Fer)
2003 74º GP Vodafone d’Italia MSC (Fer) MSC (Fer) MSC (Fer)
2004 75º GP Vodafone d’Italia BAR (Fer) BAR (Fer) BAR (Fer)
2005 76º GP Vodafone d’Italia MOY (McL) MOY (McL) RAI (McL)
2006 77º GP Vodafone d’Italia RAI (McL) MSC (Fer) RAI (McL)
2007 78º GP d’Italia ALO (McL) ALO (McL) ALO (McL)
2008 79º GP Santander d’Italia VET (STR) VET (STR) RAI (Fer)
2009 80º GP Santander d’Italia HAM (McL) BAR (Bra) SUT (FI)
2010 (81º) GP Santander d’Italia ALO (Fer) ALO (Fer) ALO (Fer)
2011 (82º) GP Santander d’Italia VET (RBR) VET (RBR) HAM (McL)
2012 (83º) GP Santander d’Italia HAM (McL) HAM (McL) ROS (Merc)
2013 (84º) GP d’Italia VET (RBR) VET (RBR) HAM (Merc)
2014 (85º) GP d’Italia HAM (Merc) HAM (Merc) HAM (Merc)
2015 (86º) GP d’Italia HAM (Merc) HAM (Merc) HAM (Merc)
2016 (87º) GP Heineken d’Italia HAM (Merc) ROS (Merc) ALO (McL)
2017 (88º) GP Heineken d’Italia HAM (Merc) HAM (Merc) RIC (RBR)
2018 (89º) GP Heineken d’Italia RAI (Fer) HAM (Merc) HAM (Merc)
2019 (90º) GP Heineken d’Italia LEC (Fer) LEC (Fer) HAM (Merc)