Montjuïc

El circuit de Montjuïc va ser el segon i últim de Barcelona que va veure la Fórmula 1.

Fittipaldi passant pel rasant.
El circuit de Montjuïc va ser durant bona part del segle XX la casa del motor a Catalunya. Creat el 1933 per la Penya Rhin, s’hi van disputar curses fins el 1986, quan l’accident de Mingo Parés durant les 24 hores de motociclisme va fer que les autoritats es comprometessin a construir un circuit permanent de velocitat.
La Fórmula 1 ja feia 11 anys que no venia a Barcelona; l’edició de 1975 va estar marcada per les protestes dels pilots sobre la precària subjecció dels guarda-rails i després per l’accident de Rolf Stommelen on 4 persones van perdre la vida.
Malgrat els accident, el circuit va ser seu del gran premi de motociclisme espanyol des de 1950 fins al 1976 i de la Fórmula 1 entre 1969 i 1975 (alternant amb el Jarama) i els pilots el recorden com un traçat interessant, ràpid i tècnic, un Mònaco molt més ràpid, amb el rasant on els cotxes pràcticament saltaven com a marca inconfusible.

Una volta al circuit: La recta fa lleugera corba al voltant de l’Estadi Olímpic, passant per un rasant notable fins arribar a la primera corba, un angle a esquerres on avui acaba l’Avinguda de l’Estadi i comença l’Avinguda Miramar. El traçat feia baixada fins al següent angle de dretes. Seguien dues esquerres a la zona on hi ha el Teatre Grec fins a trobar una dreta al carrer de la Guàrdia Urbana. Angle de 90º a esquerres per passant davant les fonts i s’inicia la pujada amb unes enllaçades esquerra-dreta en el que és avui l’Avinguda Francesc Ferrer i Guàrdia. Seguia una llarga esquerra vorejant el Poble Espanyol i la Foixarda fins enfilar de nou la recta de l’Estadi.

Localitat: Barcelona, Catalunya, Espanya
Creador: Penya Rhin
Longitud: 3790 m

Inauguració: 1933
Primer GP: 1969
Primer GP de F1: 1969
GPs totals: 4
GPs de F1: 4

Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’23.8, 162.816 kph, Ronnie Peterson, Lotus 72E-Ford, 1973
Volta més ràpida mai donada: 1’21.8, 166.797 kph, Ronnie Peterson, Lotus 72E-Ford, 1973 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 48’18.7, 157.500 kph, Emerson Fittipaldi, Lotus 72E-Ford, 1973

Més pole positions: 1, Rindt, Ickx, Peterson i Lauda
Més primeres files: 2, Amon i Regazzoni
Més victòries: 2, Stewart
Més voltes ràpides: 1, Rindt, Ickx, Peterson i Andretti
Més podis: 2, Stewart i Ickx
Més punts: 18, Stewart
Més curses liderades: 2, Stewart i Ickx
Més voltes liderades: 104, Stewart

Més pole positions: 2, Lotus i Ferrari
Més primeres files: 5, Ferrari
Més victòries: 1, Matra, Tyrrell, Lotus i McLaren
Més voltes ràpides: 2, Lotus
Més podis: 3, Matra
Més punts: 19,5, McLaren
Més curses liderades: 3, Lotus
Més voltes liderades: 95, Lotus

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1969 17º GP de España RIN (Lot) STE (Mat) RIN (Lot)
1971 19º GP de España ICK (Fer) STE (Tyr) ICK (Fer)
1973 21º GP de España PET (Lot) FIT (Lot) PET (Lot)
1975 23º GP de España LAU (Fer) MAS (McL) AND (Par)