Autódromo José Carlos Pace

L’Autódromo José Carlos Pace és el circuit on s’han celebrat més grans premis del Brasil.
Panoràmica del circuit. (Copyright: Force India F1 Team)
El circuit de la ciutat de São Paulo es va concebre als anys 30 del segle XX, en una zona on s’havien de construir habitatges però que degut al crac de 1929 no es va desenvolupar. No va ser però fins al 1940 que es va inaugurar el circuit d’Interlagos, dit així per la seva situació entre dos llacs que abastien d’aigua la metròpoli.
La Fórmula 1 va trigar 30 anys a arribar. Rere l’estela del vigent campió brasiler Emerson Fittipaldi el primer gran premi puntuable es va disputar l’any 1973. El circuit llavors era gairebé el doble de llarg i tenia una part exterior molt ràpida i un interior molt revirat. Durant els anys 80 la cursa se’n va anar a Rio perquè Interlagos era massa perillós, però la Fórmula 1 va tornar el 1990 després d’una renovació molt intel·ligent, aprofitant per al nou traçat moltes parts del circuit antic. Ayrton Senna va col·laborar en el disseny de la nova primera corba, i el circuit es va anomenar José Carlos Pace en honor al pilot brasiler mort en accident d’avió el 1977.
Les curses, sempre amb possibilitat de pluja, solen ser entretingudes i hi ha facilitat d’avançaments. Són memorables les victòries de Senna el 1991 i el 1993, així com la cursa decisiva del mundial de 2008.

Es pot apreciar clarament com el circuit nou (a baix) fa servir moltes parts del traçat vell (encara ben visibles en molts llocs), només sent completament nova la S de Senna.
Una volta al circuit: Recta amb DRS, s’arriba a la S de Senna una esquerra-dreta-esquerra en baixada que és el principal punt d’avançament. Segueix una nova recta amb DRS fins a una esquerra que es va obrint per entrar a l’interior, marcat per una corba a dretes ràpida i una immediatament més lenta. Segueix una esquerra bastant tancada, una dreta que és la més lenta del circuit i els cotxes surten accelerant, passen pel punt més baix fent una esquerra ràpida i arriben a Junçao, on reprenen el circuit vell en una esquerra on Hamilton va avançar Glock el 2008. Segueix la recta de meta que va fent corba fins als boxes.



Localitat: São Paulo, Brasil
Creador: ajuntament de São Paulo
Longitud (1973-1980): 7960 m
Longitud (1990-…): 4309 m

Inauguració: 1940
Primer GP: 1972
Primer GP de F1: 1973
GPs totals: 38
GPs de F1: 37

Configuració 1973-1980
Rècord de la volta ràpida en cursa: 2’27.31, 192.420 kph, René Arnoux, Renault RE20, 1980
Volta més ràpida mai donada: 2’21.40, 200.464 kph, Jean-Pierre Jabouille, Renault RE20, 1980 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 40’01.33, 188.930 kph, René Arnoux, Renault RE20, 1980

Configuració 1990-…
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’10.540, 219.909 kph, Valtteri Bottas, Mercedes W09 EQPower+, 2018
Volta més ràpida mai donada: 1’07.281, 230.561 kph, Lewis Hamilton, Mercedes W09 EQPower+, 2018 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 27’09.066, 210.605 kph, Lewis Hamilton, Mercedes W09 EQPower+, 2018

Més pole positions: 3, Senna, Häkkinen, Massa, Barrichello i Hamilton
Més primeres files: 6, Hamilton i Vettel
Més victòries: 4, M. Schumacher
Més voltes ràpides: 5, M. Schumacher
Més podis: 10, M. Schumacher
Més punts: 154, Vettel
Més curses liderades: 7, Hamilton
Més voltes liderades: 236, M. Schumacher

Més pole positions: 9, McLaren
Més primeres files: 19, McLaren
Més victòries: 9, Ferrari
Més voltes ràpides: 8, McLaren
Més podis: 27, Ferrari
Més punts: 389, Ferrari
Més curses liderades: 16, Ferrari
Més voltes liderades: 520, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1973 2º GP do Brasil PET (Lot) FIT (Lot) HUL (M)/FIT
1974 3º GP do Brasil FIT (McL) FIT (McL) REG (Fer)
1975 4º GP do Brasil JAR (Sha) PAC (Bra) JAR (Sha)
1976 5º GP do Brasil HUN (McL) LAU (Fer) JAR (Sha)
1977 6º GP do Brasil HUN (McL) REU (Fer) HUN (McL)
1979 8º GP do Brasil LAF (Lig) LAF (Lig) LAF (Lig)
1980 9º GP do Brasil JAB (Ren) ARN (Ren) ARN (Ren)
1990 19º GP do Brasil SEN (McL) PRO (Fer) BER (McL)
1991 20º GP do Brasil SEN (McL) SEN (McL) MAN (Wil)
1992 21º GP do Brasil MAN (Wil) MAN (Wil) PAT (Wil)
1993 22º GP do Brasil PRO (Wil) Senna (McL) MSC (Ben)
1994 23º GP do Brasil SEN (Wil) MSC (Ben) MSC (Ben)
1995 24º GP do Brasil HIL (Wil) MSC (Ben) MSC (Ben)
1996 25º GP do Brasil HIL(Wil) HIL (Wil) HIL (Wil)
1997 26º GP do Brasil VIL (Wil) VIL (Wil) VIL (Wil)
1998 27º GP do Brasil HAK (McL) HAK (McL) HAK (McL)
1999 28º GP Marlboro do Brasil HAK (McL) HAK (McL) HAK (McL)
2000 29º GP Marlboro do Brasil HAK (McL) MSC (Fer) MSC (Fer)
2001 30º GP Marlboro do Brasil MSC (Fer) COU (McL) RSC (Wil)
2002 31º GP do Brasil MOY (Wil) MSC (Fer) MOY (Wil)
2003 32º GP do Brasil BAR (Fer) FIS (Jor) BAR (Fer)
2004 33º GP do Brasil BAR (Fer) MOY (Wil) MOY (Wil)
2005 34º GP do Brasil ALO (Ren) MOY (McL) RAI (McL)
2006 35º GP do Brasil MAS (Fer) MAS (Fer) MSC (Fer)
2007 36º GP do Brasil MAS (Fer) RAI (Fer) RAI (Fer)
2008 37º GP do Brasil MAS (Fer) MAS (Fer) MAS (Fer)
2009 38º GP Petrobras do Brasil BAR (Bra) WEB (RBR) WEB (RBR)
2010 39º GP Petrobras do Brasil
HUL (Wil)
VET (RBR) HAM (McL)
2011 40º GP Petrobras do Brasil VET (RBR) WEB (RBR) WEB (RBR)
2012 41º GP Petrobras do Brasil HAM (McL) BUT (McL) HAM (McL)
2013 42º GP Petrobras do Brasil VET (RBR) VET (RBR) WEB (RBR)
2014 43º GP Petrobras do Brasil ROS (Merc) ROS (Merc) HAM (Merc)
2015 44º GP Petrobras do Brasil ROS(Merc) ROS (Merc) HAM (Merc)
2016 45º GP do Brasil HAM (Merc) HAM (Merc) VER (RBR)
2017 46º GP Heineken do Brasil BOT (Merc) VET (Fer) VER (RBR)
2018 47º GP Heineken do Brasil
HAM (Merc)
HAM (Merc)
BOT (Merc)
2019 48º  Heineken GP do Brasil
VER (RBR)
VER (RBR)
BOT (Merc)