Jerez

El Circuito de Jerez (abans Circuito Permanente de Jerez) va tenir el gran premi d’Espanya entre els anys 1986 i 1990, i el gran premi d’Europa el 1994 i el 1997.
L’escassa diferència que va separar Senna i Mansell el 1986.
L’ajuntament de Jerez de la Frontera, que havia tingut curses pels carrers de la seva ciutat, va decidir construir un circuit per promoure també el turisme a la regió. El 1986 es va inaugurar i ja va rebre els grans premis de motociclisme i de Fórmula 1. El circuit s’ha convertit en un escenari imprescindible per a les motos, però dos incidents van aturar la Fórmula 1. El primer, el greu accident de Martin Donnelly el 1990 i la construcció del Circuit de Catalunya van portar el gran premi d’Espanya al circuit català. Jerez va fer modificacions per reduir la velocitat i millorar-ne la seguretat, i el circuit andalús va tenir dos grans premis més, sent-hi disputat el gran premi d’Europa el 1994 i el 1997. Però el segon incident el 1997 deixaria Jerez sense curses: l’alcalde Pedro Pacheco i el president de la Junta Manuel Chaves es van colar al podi de males maneres per entregar ells els trofeus i la FIA va decidir prohibir-los la organització de grans premis.
Pel que fa a les curses, Jerez ha tingut dos moments molt notables. El primer va ser a la cursa inaugural, quan Ayrton Senna va derrotar a Nigel Mansell per 14 mil·lèsimes a la línia de meta, i el segon va ser a l’última cursa, quan disputant-se el mundial de 1997 Michael Schumacher va xocar deliberadament amb Jacques Villeneuve, que al final va acabar enduent-se el títol. 
En negre la configuració actual i en blau el traçat entre 1986 i 1990.
Una volta al circuit: Passant per sota “l’ovni” s’arriba en pujada a la primera corba, a dretes, tancada, que porta a una altra dreta més tancada encara. Des d’aquí s’enfila una corba d’esquerres ràpida fins a una rodona a dretes que porta a la recta més llarga del circuit. (Anteriorment aquesta secció tenia una S i la recta era més curta). S’arriba llavors a l’oportunitat més clara d’avançament, a dretes (on Schumacher i Villeneuve es van tocar). Després d’aquesta corba ve una esquerra ràpida i una rodona també a esquerres. Dues dretes consecutives ens porten a la S Ayrton Senna, col·locada enlloc de la corba rapidíssima on Donnelly va patir el seu accident. Després hi ha una recta amb una mica de corba que acaba portant a la paella que dóna entrada a la recta de meta.



Localitat: Jerez de la Frontera, Andalusia, Espanya
Creadors: Alessandro Rocci i Manuel Medina Lara
Longitud (1986-1990): 4128 m
Longitud (1994-1997): 4428 m

Inauguració: 1985
Primer GP: 1986
Primer GP de F1: 1986
GPs totals: 7
GPs de F1: 7 (5 d’Espanya i 2 d’Europa)

Configuració 1986-1990
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’24.513, 179.674 kph, Riccardo Patrese, Williams FW13-Renault, 1990
Volta més ràpida mai donada: 1’18.387, 193.716 kph, Ayrton Senna, McLaren MP4/5B-Honda, 1990 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 47’48.264, 171.373 kph, Ayrton Senna, McLaren MP4/5-Honda, 1989

Configuració 1994-1997
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’23.135, 191.745 kph, Heinz-Harald Frentzen, Williams FW19-Renault, 1997
Volta més ràpida mai donada: 1’15.629, 210.776 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2004, 2004 (tests)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 38’57.771, 185.240 kph, Mika Häkkinen, McLaren MP4/12-Mercedes, 1997

Més pole positions: 4, Senna
Més primeres files: 4, Senna
Més victòries: 2, Senna i Prost
Més voltes ràpides: 1, Mansell, Berger, Prost, Senna, Patrese, M. Schumacher i Frentzen
Més podis: 5, Prost
Més punts: 32, Prost
Més curses liderades: 3, Senna
Més voltes liderades: 148, Senna

Més pole positions: 3, McLaren
Més primeres files: 5, Williams
Més victòries: 3, McLaren
Més voltes ràpides: 3, Williams
Més podis: 9, McLaren
Més punts: 62, McLaren
Més curses liderades: 4, Williams i McLaren
Més voltes liderades: 172, McLaren

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1986 30º GP Tio Pepe de España SEN (Lot) SEN (Lot) MAN (Wil)
1987 31º GP Tio Pepe de España PIQ (Wil) MAN (Wil) BER (Fer)
1988 32º GP Tio Pepe de España SEN (McL) PRO (McL) PRO (McL)
1989 33º GP Tio Pepe de España SEN (McL) SEN (McL) SEN (McL)
1990 34º GP Tio Pepe de España SEN (McL) PRO (Fer) PAT (Wil)
1994 (7º) GP de Europa MSC (Ben) MSC (Ben) MSC (Ben)
1997 (8th) GP of Europe VIL (Wil) HAK (McL) FRE (Wil)