El Circuito de Jerez (abans Circuito Permanente de Jerez) va tenir el gran premi d’Espanya entre els anys 1986 i 1990, i el gran premi d’Europa el 1994 i el 1997.
 |
L’escassa diferència que va separar Senna i Mansell el 1986. |
L’ajuntament de Jerez de la Frontera, que havia tingut curses pels carrers de la seva ciutat, va decidir construir un circuit per promoure també el turisme a la regió. El 1986 es va inaugurar i ja va rebre els grans premis de motociclisme i de Fórmula 1. El circuit s’ha convertit en un escenari imprescindible per a les motos, però dos incidents van aturar la Fórmula 1. El primer, el greu accident de Martin Donnelly el 1990 i la construcció del Circuit de Catalunya van portar el gran premi d’Espanya al circuit català. Jerez va fer modificacions per reduir la velocitat i millorar-ne la seguretat, i el circuit andalús va tenir dos grans premis més, sent-hi disputat el gran premi d’Europa el 1994 i el 1997. Però el segon incident el 1997 deixaria Jerez sense curses: l’alcalde Pedro Pacheco i el president de la Junta Manuel Chaves es van colar al podi de males maneres per entregar ells els trofeus i la FIA va decidir prohibir-los la organització de grans premis.
Pel que fa a les curses, Jerez ha tingut dos moments molt notables. El primer va ser a la cursa inaugural, quan Ayrton Senna va derrotar a Nigel Mansell per 14 mil·lèsimes a la línia de meta, i el segon va ser a l’última cursa, quan disputant-se el mundial de 1997 Michael Schumacher va xocar deliberadament amb Jacques Villeneuve, que al final va acabar enduent-se el títol.
 |
En negre la configuració actual i en blau el traçat entre 1986 i 1990. |
Una volta al circuit: Passant per sota “l’ovni” s’arriba en pujada a la primera corba, a dretes, tancada, que porta a una altra dreta més tancada encara. Des d’aquí s’enfila una corba d’esquerres ràpida fins a una rodona a dretes que porta a la recta més llarga del circuit. (Anteriorment aquesta secció tenia una S i la recta era més curta). S’arriba llavors a l’oportunitat més clara d’avançament, a dretes (on Schumacher i Villeneuve es van tocar). Després d’aquesta corba ve una esquerra ràpida i una rodona també a esquerres. Dues dretes consecutives ens porten a la S Ayrton Senna, col·locada enlloc de la corba rapidíssima on Donnelly va patir el seu accident. Després hi ha una recta amb una mica de corba que acaba portant a la paella que dóna entrada a la recta de meta.
Localitat: Jerez de la Frontera, Andalusia, Espanya
Creadors: Alessandro Rocci i Manuel Medina Lara
Longitud (1986-1990): 4128 m
Longitud (1994-1997): 4428 m
Inauguració: 1985
Primer GP: 1986
Primer GP de F1: 1986
GPs totals: 7
GPs de F1: 7 (5 d’Espanya i 2 d’Europa)
Configuració 1986-1990
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’24.513, 179.674 kph, Riccardo Patrese, Williams FW13-Renault, 1990
Volta més ràpida mai donada: 1’18.387, 193.716 kph, Ayrton Senna, McLaren MP4/5B-Honda, 1990 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 47’48.264, 171.373 kph, Ayrton Senna, McLaren MP4/5-Honda, 1989
Configuració 1994-1997
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’23.135, 191.745 kph, Heinz-Harald Frentzen, Williams FW19-Renault, 1997
Volta més ràpida mai donada: 1’15.629, 210.776 kph, Michael Schumacher, Ferrari F2004, 2004 (tests)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 38’57.771, 185.240 kph, Mika Häkkinen, McLaren MP4/12-Mercedes, 1997
Més pole positions: 4, Senna
Més primeres files: 4, Senna
Més victòries: 2, Senna i Prost
Més voltes ràpides: 1, Mansell, Berger, Prost, Senna, Patrese, M. Schumacher i Frentzen
Més podis: 5, Prost
Més punts: 32, Prost
Més curses liderades: 3, Senna
Més voltes liderades: 148, Senna
Més pole positions: 3, McLaren
Més primeres files: 5, Williams
Més victòries: 3, McLaren
Més voltes ràpides: 3, Williams
Més podis: 9, McLaren
Més punts: 62, McLaren
Més curses liderades: 4, Williams i McLaren
Més voltes liderades: 172, McLaren
Any |
Títol del GP |
Pole |
Victòria |
Volta ràpida |
1986 |
30º GP Tio Pepe de España |
SEN (Lot) |
SEN (Lot) |
MAN (Wil) |
1987 |
31º GP Tio Pepe de España |
PIQ (Wil) |
MAN (Wil) |
BER (Fer) |
1988 |
32º GP Tio Pepe de España |
SEN (McL) |
PRO (McL) |
PRO (McL) |
1989 |
33º GP Tio Pepe de España |
SEN (McL) |
SEN (McL) |
SEN (McL) |
1990 |
34º GP Tio Pepe de España |
SEN (McL) |
PRO (Fer) |
PAT (Wil) |
– |
– |
– |
– |
– |
1994 |
(7º) GP de Europa |
MSC (Ben) |
MSC (Ben) |
MSC (Ben) |
– |
– |
– |
– |
– |
1997 |
(8th) GP of Europe |
VIL (Wil) |
HAK (McL) |
FRE (Wil) |