Jarama

El gran premi d’Espanya es va disputar al Circuito del Jarama en 9 ocasions puntuables.

Villeneuve perseguit per Laffite, Watson, Reutemann i de Angelis el 1981. No hi havia DRS llavors…
Propietat del Real Automóvil Club de España, Inaugurat el 1967, dissenyat per John Hugenholtz (que també havia dissenyat Suzuka) i construït per Alessandro Rocci, que també faria el circuit de Jerez, ja aquell any va tenir el primer gran premi d’Espanya des de 1954, si bé no va ser puntuable. (En aquells anys era habitual fer una cursa prèvia a l’entrada al mundial). Durant les següents temporades el circuit madrileny, revirat i tècnic, va alternar-se amb Montjuïc, quedant-se finalment el GP després del desastre barceloní el 1975.
El Jarama tindria el gran premi fins el 1981, quan es va decidir que el circuit havia quedat petit per a la Fórmula 1. Val la pena recordar l’edició final, en que Gilles Villeneuve va aguantar 4 cotxes darrere fins a la línia de meta, i la de 1980, que va acabar sent cursa no puntuable degut a les disputes comercials i de reglament entre la FOCA i la FISA. La batalla en aquest cas era que els pilots havien d’assistir a unes reunions pre-cursa, però enlloc al reglament posava que fos obligatori assistir-hi. La FISA va multar els pilots FOCA, que no havien anat a les reunions ni a Bèlgica ni a Mònaco, i al no pagar les multes els va suspendre les llicències. Els equips FOCA (12 dels 15 del campionat) van amenaçar amb no participar. El RACE, al veure perillar la cursa va oferir pagar les multes a la FISA, però aquests van refusar els diners al veure que no provenien dels pilots. Finalment, a instàncies del rei Joan Carles I, el RACE va organitzar la cursa sense la Federació Espanyola d’Automobilisme i sense les normes de la FISA. Alan Jones va guanyar la cursa, però va acabar no comptant per al seu títol aquell any.
Actualment al Jarama només hi corren els camions i algun campionat nacional, en espera d’una renovació planejada pel 2021.

Una volta al circuit: La recta de meta acabava en dues dretes, una més oberta i la segona més tancada. Seguia una dreta ràpida seguida d’una rodona a esquerres i un angle a dretes. S’iniciava la pujada amb una esquerra i una recta que duia a 3 dretes seguides, cada cop més tancades. Nova esquerra lleugera seguida d’una tancada, dreta llarga de doble vèrtex i l’última corba era una dreta relativament ràpida.


Localitat: San Sebastián de los Reyes, Comunidad de Madrid, Espanya
Creadors: Alessandro Rocci i John Hugenholtz
Longitud: 3404 m

Inauguració: 1967
Primer GP: 1967
Primer GP de F1: 1968
GPs totals: 11
GPs de F1: 9

Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’16.44, 160.330 kph, Gilles Villeneuve, Ferrari 312T4, 1979
Volta més ràpida mai donada: 1’12.647, 164.125 kph, Jacques Laffite, Ligier JS11/15-Ford, 1980 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 39’11.84, 154.430 kph, Patrick Depailler, Ligier JS11-Ford, 1979

Més pole positions: 2, Andretti i Laffite
Més primeres files: 3, Hulme i Laffite
Més victòries: 2, Andretti
Més voltes ràpides: 1, Beltoise, Brabham, Ickx, Lauda, Mass, Laffite, Andretti, Villeneuve i Jones
Més podis: 4, Andretti
Més punts: 26, Andretti
Més curses liderades: 2, Stewart, Lauda, Andretti i Hunt
Més voltes liderades: 145, Andretti

Més pole positions: 3, Ferrari
Més primeres files: 5, Lotus
Més victòries: 4, Lotus
Més voltes ràpides: 3, Ferrari
Més podis: 8, Lotus
Més punts: 64, Lotus
Més curses liderades: 5, Lotus
Més voltes liderades: 282, Lotus

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1968 16º GP de España AMO (Fer) GHI (Lot) BEL (Mat)
1970 18º GP de España BRA (Bra) STE (Mar) BRA (Bra)
1972 20º GP de España ICK (Fer) FIT (Lot) ICK (Fer)
1974 22º GP de España LAU (Fer) LAU (Fer) LAU (Fer)
1976 24º GP de España HUN (McL) HUN (McL) MAS (McL)
1977 25º GP de España AND (Lot) AND (Lot) LAF (Lig)
1978 26º GP de España AND (Lot) AND (Lot) AND (Lot)
1979 27º GP de España LAF (Lig) DEP (Lig) GVI (Fer)
1981 29º GP Talbot de España LAF (Lig) GVI (Fer) JON (Wil)