Jacarepaguá

L’Autódromo de Jacarepaguá, conegut oficialment des de 1988 com Autódromo Internacional Nelson Piquet, va ser la seu de 10 grans premis del Brasil.

Sortida del gran premi de 1985. Vegin-se les muntanyes al fons.
El circuit de Jacarepaguá, anomenat així pel barri on està situat, va venir a substituir l’existent de Barra da Tijuca, que havia estat en funcionament entre 1964 i 1970. El 1977 es va inaugurar el traçat, obra d’Ayrton Lolô Cornelsen, que també seria l’arquitecte del circuit portuguès d’Estoril.
Ja el 1978 va tenir gran premi de Fórmula 1, però durant dos anys tornaria al José Carlos Pace de São Paulo. Però Interlagos havia quedar antiquat i era més insegur, així que durant la dècada dels 80 el gran premi es va disputat a Rio, en una zona probablement més atractiva que Interlagos.
Al contrari del que passa sovint a São Paulo, a Rio la temperatura solia ser benèvola i hi plovia menys, però un cop Interlagos va ser remodelat, el gran premi va marxar de Jacarepaguá, que llavors ja es deia Nelson Piquet en honor als tres títols aconseguits pel pilot carioca.
Als anys 90 el circuit va viure una segona joventut. El mundial de motociclisme hi va còrrer entre els anys 1995 i 2004 (amb Àlex Crivillé proclamant-se campió de 500 cc el 1999) i la CART va usar parts del circuit per còrrer en una mena d’oval trapezoidal anomenat en honor d’Emerson Fittipaldi.
Però ja el 2005 es va retallar gairebé la meitat del circuit per a construir-hi estadis i palaus per a usar durant els Jocs Panamericans de 2007, i finalment el 2012 es va tancar i es va tirar a terra per a construir-hi la zona olímpica per als Jocs de 2016. Ara per ara Rio no té circuit, si bé n’estaven planejant un al barri de Deodoro, però encara és tant sols un projecte.

Una volta al circuit: La primera corba era una rodona a dretes ampla, seguida per un angle de 90º a esquerres. Nova rodona a dretes i llarga recta torçada que acabava a la part més lenta (la que va desaparèixer el 2007), una dreta seguida d’un angle a esquerres que donava a la recta més llarga del circuit. Seguia una esquerra rodona, una dreta de 90º, una esquerra ràpida i una lenta. Recta i nova esquerra que ens duia a la última corba, lenta i de dretes.


Localitat: Rio de Janeiro, Brasil
Creador: Ayrton Lolô Cornelsen
Longitud: 5031 m

Inauguració: 1977
Primer GP: 1978
Primer GP de F1: 1978
GPs totals: 10
GPs de F1: 10

Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’32.507, 195.786 kph, Riccardo Patrese, Williams FW13-Renault, 1989
Volta més ràpida mai donada: 1’25.302, 212.323 kph, Ayrton Senna, McLaren MP4/5-Honda, 1989 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 36’06.857, 188.438, Alain Prost, McLaren MP4/4-Honda, 1988

Més pole positions: 3, Senna
Més primeres files: 3, Piquet i Senna
Més victòries: 5, Prost
Més voltes ràpides: 3, Prost i Piquet
Més podis: 6, Prost
Més punts: 51, Prost
Més curses liderades: 6, Prost
Més voltes liderades: 175, Prost

Més pole positions: 3, Lotus
Més primeres files: 8, Williams
Més victòries: 4, McLaren
Més voltes ràpides: 3, Williams
Més podis: 8, McLaren
Més punts: 56, McLaren
Més curses liderades: 6, McLaren i Williams
Més voltes liderades: 201, McLaren

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1978 7º GP do Brasil PET (Lot) REU (Fer) REU (Fer)
1981 10º GP do Brasil PIQ (Bra) REU (Wil) SUR (Ens)
1982 11º GP do Brasil PRO(Ren) PRO (Ren) PRO (Ren)
1983 12º GP do Brasil ROS (Wil) PIQ (Bra) PIQ (Bra)
1984 13º GP do Brasil DeA (Lot) PRO (McL) PRO (McL)
1985 14º GP do Brasil ALB (Fer) PRO (McL) PRO (McL)
1986 15º GP do Brasil SEN (Lot) PIQ (Wil) PIQ (Wil)
1987 16º GP do Brasil MAN (Wil) PRO (McL) PIQ (Wil)
1988 17º GP do Brasil SEN (McL) PRO (McL) BER (Fer)
1989 18º GP do Brasil SEN (McL) MAN (Fer) PAT (Wil)