Hermanos Rodríguez

L’Autódromo Hermanos Rodríguez ha estat sempre l’escenari del gran premi de Mèxic.
Una espectacular panoràmica dins del Foro Sol. (Copyright: Force India F1 Team)
El circuit de la ciutat de Mèxic és probablement l’únic al món que va començar com un projecte de final de carrera. Al 1955 al país no hi havia circuits, i l’estudiant d’enginyeria civil Óscar Fernández va centrar el seu projecte en un circuit de carreres, informant-se a Indianàpolis i també amb dades del circuit AVUS de Berlín. 
Fernández va aprovar i l’enginyer que el va examinar tenia contactes amb el govern mexicà, que va donar el vist-i-plau a construir el circuit exactament com l’havia pensat Fernández. Així doncs, l’Autódromo de la Ciudad de México “Magdalena Mixhuca” va inaugurar-se el 1959, i el 1962 va tenir lloc el primer gran premi, no puntuable. Tràgicament en aquella cursa va morir Ricardo Rodríguez. Ell i el seu germà Pedro varen ser els principals impulsors de l’afició mexicana per la Fórmula 1, i després de la mort d’en Pedro el circuit va ser dedicat als dos germans l’any 1973.
Als anys 60 el traçat era característic per estar delimitat per pneumàtics clavats fins la meitat al terra, i també per la Peraltada, la perillosa i ràpida corba final. Quan va tornar als 80 es va reduir una mica la longitud i es van eliminar els pneumàtics. Actualment, sense poder-se usar la Peraltada perquè no hi ha més espai per ampliar escapatòries, el circuit passa per dins del Foro Sol, estadi per esdeveniments multitudinaris que s’ha convertit en el nou signe d’identitat del circuit. 
No ens podem oblidar de destacar l’alçada sobre el nivell del mar, més de 2200 metres, que fa que els alerons siguin molt menys eficients i els cotxes molt més ràpids en velocitat punta, fins i tot més que a Monza.

A dalt les dues variants antigues, en blau la original i en negre la dels anys 80, i a sota la versió actual redissenyada per Hermann Tilke.
Una volta al circuit: La llarga recta amb DRS provoca velocitats de 360 kph, i es frena fort per a una corba de dretes, punt d’avançament, que va seguida d’una S ràpida esquerra-dreta. Recta llarga amb DRS i tres corbes lentes on es pot avançar també. Esquerra, dreta i angle a dretes. Recta i comencen les enllaçades: esquerra-dreta-esquerra i una dreta més tancada, per seguir cap a una esquerra ràpida que porta a la recta de darrere fins a l’entrada del Foro Sol amb una lenta a dretes. Segueixen un angle a esquerres i dretes i la corba de sortida a dretes que es va obrint fins entrar a la recta de meta.



Localitat: Ciudad de México, Mèxic
Creador: Óscar Enrique Fernández Gómez Daza
Longitud (1963-1970): 5000 m
Longitud (1986-1992): 4421 m
Longitud (2015-…): 4304 m


Inauguració: 1959
Primer GP: 1962
Primer GP de F1: 1963
GPs totals: 21
GPs de F1: 20

Configuració 1963-1970
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’43.05, 174.670 kph, Jacky Ickx, Brabham BT26A-Ford, 1969
Volta més ràpida mai donada: 1’41.86, 176.713 kph, Clay Regazzoni, Ferrari 312B, 1970 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 53’28.36, 171.850 kph, Jacky Ickx, Ferrari 312B, 1970

Configuració 1986-1992
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’16.788, 207.267 kph, Nigel Mansell, Williams FW14-Renault, 1991
Volta més ràpida mai donada: 1’16.346, 208.467 kph, Nigel Mansell, Williams FW14B-Renault, 1992 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 31’53.587, 199.176 kph, Nigel Mansell, Williams FW14B-Renault, 1992

Configuració 2015-…
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’18.741, 196.776 kph, Valtteri Bottas, Mercedes W09 EQ Power+, 2018
Volta més ràpida mai donada: 1’14.758, 207.260 kph, Max Verstappen, Red Bull RB15-Honda, 2019 (Q3)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 36’26.552, 189.970 kph, Max Verstappen, Red Bull RB13-TAG Heuer, 2017

Més pole positions: 4, Clark
Més primeres files: 5, Clark
Més victòries: 2, Clark, Prost, Mansell, Verstappen i Hamilton
Més voltes ràpides: 3, Clark
Més podis: 4, Brabham, Hulme, Senna, Mansell i Patrese
Més punts: 82, Hamilton
Més curses liderades: 3, Clark, Senna, Mansell, Vettel i Hamilton
Més voltes liderades: 191, Clark

Més pole positions: 6, Lotus
Més primeres files: 8, Ferrari
Més victòries: 3, Lotus, McLaren, Williams i Mercedes
Més voltes ràpides: 5, Ferrari
Més podis: 11, Ferrari
Més punts: 168, Mercedes
Més curses liderades: 6, Ferrari
Més voltes liderades: 258, Lotus

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1963 II GP de México CLA (Lot) CLA (Lot) CLA (Lot)
1964 III GP de México CLA (Lot) GUR (Bra) CLA (Lot)
1965 IV GP de México CLA (Lot) GIN (Hon) GUR (Bra)
1966 V GP de México SUR (Coo) SUR (Coo) GIN (Hon)
1967 VI GP de México CLA (Lot) CLA (Lot) CLA (Lot)
1968 VII GP de México SIF (Lot) GHI (Lot) SIF (Lot)
1969 VIII GP de México BRA (Bra) HUL (McL) ICK (Bra)
1970 IX GP de México REG(Fer) ICK (Fer) ICK (Fer)
1986 (X) GP de México SEN (Lot) BER (Ben) PIQ (Wil)
1987 (XI) GP de México MAN (Wil) MAN (Wil) PIQ (Wil)
1988 (XII) GP de México SEN (McL) PRO (McL) PRO (McL)
1989 (XIII) GP de México SEN (McL) SEN (McL) MAN (Fer)
1990 (XIV) GP de México BER (McL) PRO (Fer) PRO (Fer)
1991 (XV) GP de México PAT (Wil) PAT (Wil) MAN (Wil)
1992 (XVI) GP de México MAN (Wil) MAN (Wil) BER (McL)
2015 (XVII) GP de México ROS (Merc) ROS (Merc) ROS (Merc)
2016 (XVIII) GP de México HAM (Merc) HAM (Merc) RIC (RBR)
2017 (XIX) GP de México VET (Fer) VER (RBR) BOT (Merc)
2018 (XX) GP de México RIC (RBR) VER (RBR) VET (Fer)
2019 (XXI) GP de México LEC (Fer) HAM (Merc) LEC (Fer)