Sembla que la F1 ha trobat finalment el seu lloc als Estats Units. (Copyright: Red Bull Media) |
Primer GP: 1908
Primer GP de F1: 1959
GPs totals: 49
GPs de F1: 41
Circuits: Watkins Glen (20), Indianapolis (8), Americas (8), Phoenix (3), Riverside (1), Sebring (1)
La relació dels Estats Units amb la Fórmula 1 sempre ha estat estranya i plena de contratemps, i el gran premi no n’és una excepció. Ja el 1908 es va disputar una cursa amb el nom d’American Grand Prize, que va durar amb més o menys èxit fins la Primera Guerra Mundial.
Amb els americans més aficionats als circuits ovals, el gran premi no va tornar fins a finals dels anys 50. Les 500 milles d’Indianapolis comptaven per al mundial però els pilots europeus no hi anaven, i finalment el 1959 es va còrrer a Sebring i el 1960 a Riverside de mà del promotor Alec Ulmann. Però les dues curses a penes van tenir beneficis i els pilots Charles Moran i Briggs Cunningham van acabar pagant els diners dels premis als participants de les seves butxaques.
Per al 1961 el propietari de Watkins Glen, Cameron Argetsinger va oferir el seu circuit i durant 20 edicions el traçat de l’estat de Nova York va ser un destí popular per a pilots, equips i públic, si bé als últims anys regularment alguns cremaven de tot (cotxes, etc) en un lloc anomenat “the Bog”. Finalment el Glen va perdre el gran premi pels alts costos d’adequar el circuit als estendards dels 80, i en aquesta dècada pràcticament no hi va haver mai gran premi d’Estats Units, si bé hi havien dues i tres curses al país, totes urbanes.
Phoenix va ser la seu del gran premi entre 1989 i 1991, però la cursa va ser ignorada majoritàriament. No va ser el cas a Indianapolis a partir del 2000. El vell Speedway va construir un circuit a l’interior de l’oval i inicialment va tenir èxit, però el fracàs del Michelingate de 2005 i els costos de tenir la cursa van acabar amb la cursa el 2007.
Finalment, el Circuit of the Americas sembla que serà el lloc definitiu per a la Fórmula 1, però els costos segueixen sent alts, tot i les ajudes del govern texà.
Més pole positions: 4, M. Schumacher i Hamilton
Més primeres files: 7, Hamilton
Més victòries: 6, Hamilton
Més voltes ràpides: 5, Vettel
Més podis: 8, Hamilton
Més punts: 180, Hamilton
Més curses liderades: 8, Hamilton
Més voltes liderades: 338, M. Schumacher
Més pole positions: 8, Lotus
Més primeres files: 17, McLaren
Més victòries: 10, Ferrari
Més voltes ràpides: 12, Ferrari
Més podis: 25, Ferrari
Més punts: 335, Ferrari
Més curses liderades: 17, Ferrari
Més voltes liderades: 764, Ferrari
Any | Circuit | Pole | Victòria | Volta ràpida |
1959 | Sebring | Moss (Coo) | McLaren (Coo) | Trintignant (Coo) |
1960 | Riverside | Moss (Lot) | Moss (Lot) | Brabham (Coo) |
1961 | Watkins G. | Brabham (Coo) | Ireland (Lot) | Brabham (Coo) |
1962 | Watkins G. | Clark (Lot) | Clark (Lot) | Clark (Lot) |
1963 | Watkins G. | G. Hill (BRM) | G. Hill (BRM) | Clark (Lot) |
1964 | Watkins G. | Clark (Lot) | G. Hill (BRM) | Clark (Lot) |
1965 | Watkins G. | G. Hill (BRM) | G. Hill (BRM) | G. Hill (BRM) |
1966 | Watkins G. | Brabham (Bra) | Clark (Lot) | Surtees (Coo) |
1967 | Watkins G. | G. Hill (Lot) | Clark (Lot) | G. Hill (Lot) |
1968 | Watkins G. | Andretti (Fer) | Stewart (Mat) | Stewart (Mat) |
1969 | Watkins G. | Rindt (Lot) | Rindt (Lot) | Rindt (Lot) |
1970 | Watkins G. | Ickx (Fer) | Fittipaldi (Lot) | Ickx (Fer) |
1971 | Watkins G. | Stewart (Tyr) | Cévert (Tyr) | Ickx (Fer) |
1972 | Watkins G. | Stewart (Tyr) | Stewart (Tyr) | Stewart (Tyr) |
1973 | Watkins G. | Peterson (Lot) | Peterson (Lot) | Hunt (Mar) |
1974 | Watkins G. | Reutemann (Bra) | Reutemann (Bra) | Pace (Bra) |
1975 | Watkins G. | Lauda (Fer) | Lauda (Fer) | Fittipaldi (McL) |
1976 | Watkins G. | Hunt (McL) | Hunt (McL) | Hunt (McL) |
1977 | Watkins G. | Hunt (McL) | Hunt (McL) | Peterson (Tyr) |
1978 | Watkins G. | Andretti (Lot) | Reutemann (Fer) | Jarier (Lot) |
1979 | Watkins G. | Jones (Wil) | G. Villeneuve (Fer) | Piquet (Bra) |
1980 | Watkins G. | Giacomelli (Alfa) | Jones (Wil) | Jones (Wil) |
– | – | – | – | – |
1989 | Phoenix | Senna (McL) | Prost (McL) | Senna (McL) |
1990 | Phoenix | Berger (McL) | Senna (McL) | Berger (McL) |
1991 | Phoenix | Senna (McL) | Senna (McL) | Alesi (Fer) |
– | – | – | – | – |
2000 | Indianapolis | M. Schumacher (F) | M. Schumacher (F) | Coulthard (McL) |
2001 | Indianapolis | M. Schumacher (F) | Häkkinen (McL) | Montoya (Wil) |
2002 | Indianapolis | M. Schumacher (F) | Barrichello (Fer) | Barrichello (Fer) |
2003 | Indianapolis | Räikkönen (McL) | M. Schumacher (F) | M. Schumacher (F) |
2004 | Indianapolis | Barrichello (Fer) | M. Schumacher (F) | Barrichello (Fer) |
2005 | Indianapolis | Trulli (Toy) | M. Schumacher (F) | M. Schumacher (F) |
2006 | Indianapolis | M. Schumacher (F) | M. Schumacher (F) | M. Schumacher (F) |
2007 | Indianapolis | Hamilton (McL) | Hamilton (McL) | Räikkönen (Fer) |
– | – | – | – | – |
2012 | Americas | Vettel (RBR) | Hamilton (McL) | Vettel (RBR) |
2013 | Americas | Vettel (RBR) | Vettel (RBR) | Vettel (RBR) |
2014 | Americas | Rosberg (Merc) | Hamilton (Merc) | Vettel (RBR) |
2015 | Americas | Rosberg (Merc) | Hamilton (Merc) | Rosberg (Merc) |
2016 | Americas | Hamilton (Merc) | Hamilton (Merc) | Vettel (Fer) |
2017 | Americas | Hamilton (Merc) | Hamilton (Merc) | Vettel (Fer) |
2018 | Americas | Hamilton (Merc) | Räikkönen (Fer) | Hamilton (Merc) |
2019 | Americas | Bottas (Merc) | Bottas (Merc) | Leclerc (Fer) |