Circuito di Pescara

El circuito di Pescara és el més llarg que s’ha fet servir mai al campionat, amb 25 quilòmetres.

Stirling Moss en un dels trams del circuit.

Després d’una cursa de regularitat el 1923, Giacomo Acerbo (polític afí a Mussolini) va proposar la creació d’un circuit a la zona de Pescara. Sense massa experiència en l’automobilisme, Acerbo es posa en contacte amb el reial automòbil club d’Itàlia i el de Roma, així com amb Giovanni Spinozzi, principal home de negocis en el sector automobilista a Pescara. Acerbo i Spinozzi no es posaven d’acord en el circuit a traçar. Per trencar el punt mort, formen una comitè d’experts amb el senador Giulio Crespi, l’enginyer Nicola Romeo, el col·laborador en la construcció de Monza Arturo Mercanti, el propietari de la concessió Mercedes a Roma Alberto Succo i els pilots Vincenzo Lancia, Pietro Bordino i Diego de Sterlich.
Finalment, de Sterlich, Mercanti i Succo escullen el traçat definitiu. La resta de membres del comitè se sorprenen perquè trien camins que només utilitzen els ramaders de la zona, però veuen que el traçat compta amb gran varietat de corbes, rasants i trams ràpids i lents.
Després d’acondicionar tot el traçat, el 1924 es disputa la primera Coppa Acerbo, guanyada per Enzo Ferrari, i la cursa es disputa regularment fins a la II Guerra Mundial. Després del conflicte la prova perd el nom Acerbo per les connotacions feixistes i passa a anomenar-se Circuito di Pescara, i el 1957 passa a ser puntuable pel mundial de Fórmula 1 degut a les cancel·lacions dels grans premis de Bèlgica i dels Països Baixos.
No va tornar mai més a ser puntuable i el 1961 s’hi va disputar l’última cursa, conscients els organitzadors de que era impossible garantir la seguretat de tothom en 25 quilòmetres. Però sempre li quedarà el rècord de traçat més llarg del campionat.

Una volta al circuit: El circuit feia més o menys forma de triangle. La llarga recta de meta arribava des de Montesilvano fins a l’entrada de Pescara, i tenia fins i tot una chicane posada expressament per reduir les velocitats. A Pescara el circuit girava a la dreta en direcció Villa Raspa, i allà seguia l’actual SS16 bis passant per Spoltore i arribant fins a Cappelle sul Tavo, en el que podríem definir més aviat com un tram de ral·li actual. Des de Cappelle fins a Montesilvano, nova recta llarguíssima, d’uns sis quilòmetres en baixada, on els vehicles arribaven als 300 quilòmetres per hora. Un angle a dretes connectava de nou amb la recta de meta.

Localitat: Pescara, Abruzzo, Itàlia
Creador: Comitato dell’Abruzzo
Longitud: 25579 m



Inauguració: 1924

Primer GP: 1924
Primer GP de F1: 1957
GPs totals: 26
GPs de F1: 1

Rècord de la volta ràpida en cursa: 9’44.6, 157.516 kph, Stirling Moss, Vanwall VW5, 1957
Volta més ràpida mai donada: 9’44.6, 157.516, kph, Juan Manuel Fangio, Maserati 250F, 1957 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 2h 59’22.7, 154.005 kph, Stirling Moss, Vanwall VW5, 1957

Més pole positions: 1, Fangio
Més primeres files: 1, Fangio, Moss i Musso
Més victòries: 1, Moss
Més voltes ràpides: 1, Moss
Més podis: 1, Moss, Fangio i Schell
Més punts: 9, Moss
Més curses liderades: 1, Moss i Musso
Més voltes liderades: 17, Moss

Més pole positions: 1, Maserati
Més primeres files: 1, Maserati, Vanwall i Ferrari
Més victòries: 1, Vanwall
Més voltes ràpides: 1, Vanwall
Més podis: 2, Maserati
Més punts: 13, Maserati
Més curses liderades: 1, Vanwall i Ferrari
Més voltes liderades: 17, Vanwall

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1957 XXV GP Pescara FAN (Mas) MOS (Van) MOS (Van)