Charade

El circuit de Charade, també conegut com a Circuit Louis Rosier o Circuit Clermont-Ferrand, va tenir 4 vegades el gran premi de França.

Sortida del GP de 1972.
Originalment conegut com a Circuit automobile de montagne d’Auvergne, el circuit va ser creat l’any 1958. L’automòbil club de la regió, presidit per Jean Auchataire, va rebre l’encàrrec de “buscar” un circuit. Recordem que llavors no es construïen circuits sinó que s’aprofitaven carreteres existents, i el pilot Louis Rosier les va trobar a la falda de dos volcans prop de Clermont-Ferrand. Inicialment el traçat anava a passar pels pobles de Thèdes i Manson, però el govern francès ho va prohibir després del desastre de Le Mans 1955, així que Raymond Roche (director del circuit de Reims-Gueux) va crear la part inicial on hi han els boxes.
El circuit va tenir 4 grans premis de Fórmula 1 en el que es considerava una versió més ràpida del Nordschleife, i el principal problema eren les pedretes a la vora del traçat. Els pilots apuraven i ja el 1970 una roca va picar amb el casc de Jochen Rindt. No tindria tanta sort Helmut Marko el 1972, quan una pedra de darrere el Lotus d’Emerson Fittipaldi li va impactar a l’ull esquerre, del qual en va perdre la visió. Aquest fet i les 10 punxades que hi va haver van motivar la marxa definitiva del gran premi.
El circuit sencer va estar en operació fins el 1988. Actualment hi ha un circuit modern de quasi 4 quilòmetres.

Una volta al circuit: Una curta recta precedia la primera corba a esquerres. Seguia una llarga recta amb una rodona a dretes. Tram molt ràpid amb lleugeres variants que acabaven en una paella a dreta. Seguien unes enllaçades dreta-esquerra-dreta-esquerra-dreta, una petita chicane i una llarga corba a dretes per tornar. Part molt ràpida amb variants que acabava a la part construïda expressament, amb una esquerra seguida d’una dreta molt tancada, una esquerra i una dreta rodona i finalment la corba que retornava a la meta.

Localitat: Clermont-Ferrand, Auvergne-Rhône-Alpes, França
Creadors: Jean Auchataire, Louis Rosier i Raymond Roche
Longitud: 8055 m



Inauguració: 1958

Primer GP: 1965
Primer GP de F1: 1965
GPs totals: 4
GPs de F1: 4


Rècord de la volta ràpida en cursa: 2’53.9, 166.800 kph, Chris Amon, Matra MS120D, 1972
Volta més ràpida mai donada: 2’53.4, 167.231 kph, Chris Amon, Matra MS120D, 1972 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 52’21.5, 163.500 kph, Jackie Stewart, Tyrrell 003-Ford, 1972

Més pole positions: 1, Clark, Stewart, Ickx i Amon
Més primeres files: 2, Stewart i Hulme
Més victòries: 2, Stewart
Més voltes ràpides: 1, Clark, Stewart, Brabham i Amon
Més podis: 3, Stewart
Més punts: 24, Stewart
Més curses liderades: 2, Stewart
Més voltes liderades: 57, Stewart

Més pole positions: 2, Matra
Més primeres files: 3, Matra
Més victòries: 2, Lotus
Més voltes ràpides: 2, Matra
Més podis: 3, Lotus i Matra
Més punts: 25, Lotus
Més curses liderades: 3, Matra
Més voltes liderades: 68, Matra

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1965 51e GP de l’ACF  CLA (Lot) CLA (Lot) CLA (Lot)
1969 55e GP de France STE (Mat) STE (Mat) STE (Mat)
1970 56e GP de France ICK (Fer) RIN (Lot) BRA (Bra)
1972 58e GP de France AMO (Mat) STE (Tyr) AMO (Mat)