Nom: Brawn GP Ltd.
Seu: Brackley, Regne Unit
Fundada el: 2009
Llicència: Britànica
Fundadors: Ross Brawn i Nick Fry
Propietaris: Ross Brawn i Nick Fry
Brawn va ser una història d’aquelles que de vegades regala l’esport. La circumstància, l’oportunitat i l’ingeni van ser recompensats en un equip que va durar tant sols un any.
Honda havia comprat el 2006 l’equip BAR (que havia comprat Tyrrell el 1998), però a part d’una victòria aquell mateix any els resultats havien estat decepcionants, i el desembre de 2008, citant com a raó la crisi econòmica mundial, la marca japonesa va deixar la Fórmula 1. Van passar alguns mesos sense que cap comprador s’interessés per l’equip i finalment el 6 de març de 2009 es va anunciar que Ross Brawn, amb la col·laboració de Nick Fry, comprava l’equip. Honda ajudaria econòmicament durant el primer any però a partir de la segona temporada l’equip ja hauria de volar sol.
Però no hi va arribar a haver segona temporada. Increïblement, només 23 dies després de fer pública la compra, l’equip va fer un doblet al primer GP de la temporada, i acabaria guanyant els dos títols del 2009, amb Jenson Button guanyant el campionat de pilots, Rubens Barrichello acabant tercer i aconseguint 8 victòries entre els dos pilots.
Ja el 2008 Ross Brawn havia estat preparant l’equip per al canvi normatiu del 2009, amb noves normes aerodinàmiques, l’aparició del KERS i el retorn als pneumàtics llisos. L’equip, juntament amb Williams i Toyota havia descobert un forat al reglament que permetia fer un difusor doble, i a l’hivern del 2008-2009 sabien que tenien un gran cotxe, però no si el podrien fer competir. Els altres equips van queixar-se als primers grans premis però la FIA va donar per vàlida la interpretació del reglament. De totes maneres, el xassís Brawn BGP 001 també va tenir compromisos. Per exemple, treure el motor Honda i instal·lar un Mercedes va suposar tallar el xassís en 15 centímetres.
Aquests compromisos expliquen per què l’equip va ser força competitiu al principi de 2009 i no tant al final. També hi té a veure el fet que equips com Ferrari, McLaren, BMW Sauber o Renault comencessin la temporada força malament, amb Red Bull erigint-se com a principal rival de l’equip de Brackley.
L’equip va anar funcionant amb patrocinis gran premi a gran premi i acabat l’any 2009 Mercedes va decidir comprar l’estructura. Així doncs, Brawn va existir tant sols una temporada i és l’únic equip de la història en guanyar els títols de pilots i constructors en la seva primera temporada. Button va disputar tota la temporada amb el mateix xassís (i se’l va quedar en propietat) i Brawn en va construir només 3 en tot l’any.