Brands Hatch

Brands Hatch ha estat “l’altre” circuit anglès per antonomàsia de la Fórmula 1.

Paddock Hill Bend, la corba més característica de Brands Hatch.
(Copyright: McLaren)
Les primeres curses a Brands Hatch van ser als anys 20. Els ciclistes van trobar un traçat natural en forma de ronyó (molt semblant a l’actual circuit Indy) i ells i alguns motociclistes van disputar-hi curses de manera bastant informal durant els anys 30.
Després de la guerra, el propietari va asfaltar i el circuit va començar a acollir proves importants, si bé seguia tenint generalment la forma de ronyó. No va ser fins l’any 1960 que es va ampliar al circuit a la mida més coneguda per a tothom, i que va ser, amb petits canvis, la que tindria grans premis de Fórmula 1, essent de fet el circuit més proper a Londres que ha tingut Fórmula 1.
Des de 1964 i fins l’any 1986, Brands Hatch es va alternar el gran premi britànic amb Silverstone. Per si això fos poc, entre 1965 i 1983 Brands també va tenir gairebé cada any la Race of Champions, un gran premi no puntuable i els anys 1983 i 1985 s’hi va disputar el gran premi d’Europa (puntuable pel mundial).
Però la decisió de la FIA d’acabar amb els grans premis que rotaven als circuits i la major dificultat per a Brands Hatch d’adequar-se a les noves mesures de seguretat va significar el final de la Fórmula 1 al circuit el 1986. No obstant, tot i tenir actualment un límit de so entre les 8.30 i les 18.30, el traçat segueix tant popular com sempre. En els últims 30 anys gairebé tots els campionats importants han passat pel circuit: IndyCar, Fórmula 2, Fórmula 3, DTM, mundial de turismes, GT, superbikes…

El 1974 es van ampliar els boxes i es va re-perfilar la corba Surtees.

Una volta al circuit: La recta de meta fa un pèl de corba i culmina a Paddock Hill, una corba cega a dretes i en baixada. Segueix una recta que porta a Druids, una dreta tancada. Nova recta i corba a esquerres (Graham Hill). Recta paral·lela als boxes i corba de Surtees a esquerres que dóna a la recta més llarga del circuit, en pujada. Segueixen tres corbes a dretes, Hawthorn, Westfield i Dingle Dell, aquesta última iniciant la baixada. Corba a esquerres, recta de Clearways i l’última corba (Clark) és a dretes.

Localitat: Fawkham, Kent, Gran Bretanya
Creadors: Brands Hatch Stadium Ltd.
Longitud (1964-1974): 4264 m
Longitud (1975-1986): 4206 m

Inauguració: 1950
Primer GP: 1964
Primer GP de F1: 1964
GPs totals: 14
GPs de F1: 14 (12 britànics i 2 europeus)

Configuració 1964-1974
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’21.1, 189.300 kph, Niki Lauda, Ferrari 312B3, 1974
Volta més ràpida mai donada: 1’19.7, 192.638 kph, Niki Lauda, Ferrari 312B3, 1974 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 43’02.2, 186.300 kph, Jody Scheckter, Tyrrell 007-Ford, 1974

Configuració 1975-1986
Rècord de la volta ràpida en cursa: 1’09.593, 217.578 kph, Nigel Mansell, Williams FW11-Honda, 1986
Volta més ràpida mai donada: 1’06.961, 226.131 kph, Nelson Piquet, Williams FW11-Honda, 1986 (pole)
Rècord de la cursa més ràpida: 1h 30’38.471, 208.817 kph, Nigel Mansell, Williams FW11-Honda, 1986

Més pole positions: 2, Lauda i Piquet
Més primeres files: 3, Piquet
Més victòries: 3, Lauda
Més voltes ràpides: 4, Lauda
Més podis: 4, Lauda
Més punts: 35, Lauda
Més curses liderades: 5, Lauda
Més voltes liderades: 240, Lauda

Més pole positions: 6, Lotus
Més primeres files: 10, Lotus
Més victòries: 4, Lotus
Més voltes ràpides: 3, Brabham i Lotus
Més podis: 7, Ferrari, Brabham i Lotus
Més punts: 62, Lotus
Més curses liderades: 6, Brabham i Lotus
Més voltes liderades: 282, Lotus

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1964 (17th) RAC British GP CLA (Lot) CLA (Lot) CLA (Lot)
1966 (19th) RAC British GP BRA (Bra) BRA (Bra) BRA (Bra)
1968 (21st) RAC British GP GHI (Lot) SI(Lot) SIF (Lot)
1970 (23rd) RAC British GP RIN (Lot) RIN (Lot) BRA (Bra)
1972 (25th) John Player GP ICK (Fer) FIT (Lot) STE (Tyr)
1974 (27th) John Player GP LAU (Fer) SCH (Tyr) LAU (Fer)
1976 (29th) John Player GP LAU (Fer) LAU (Fer) LAU (Fer)
1978 (31st) John Player British GP PET (Lot) REU (Fer) LAU (Bra)
1980 (33rd) Marlboro British GP PIR (Lig) JON (Wil) PIR (Lig)
1982 (35th) Marlboro British GP ROS (Wil) LAU (McL) HEN (Tyr)
1983 (1st) John Player GP of Europe DeA (Lot) PIQ (Bra) MAN (Lot)
1984 (37th) John Player Special British GP PIQ (Bra) LAU (McL) LAU (McL)
1985 (3rd) Shell Oils GP of Europe SEN (Lot) MAN (Wil) LAF (Lig)
1986 (39th) Shell Oils British GP PIQ (Wil) MAN (Wil) MAN (Wil)