AVUS

L’Automobil-Verkehrs und Übungstraße, anomenat AVUS, va ser un circuit a les afores de Berlín.
Vista de la última corba de l’AVUS.
L’AVUS va néixer com a circuit de proves per a millorar els vehicles alemanys. La construcció va iniciar-se al 1913 però amb retards i la Primera Guerra Mundial pel mig el circuit no es va inaugurar fins el 1921. Bàsicament dos trams d’autopista units per dues paelles, el circuit feia 19 quilòmetres en origen i passar-hi en un dia normal costava deu marcs.
El circuit, rapidíssim, també es feia servir per a intents de rècord, i el 1936 es va afegir “la paret de la mort”. La Nordkurve es va convertir en una corba peraltada a 43º, sense cap tipus de tanca al final. El 1937, Luigi Fagioli, amb un Auto Union Typ C, va fer una volta a una mitjana de 280 kph, un rècord mundial en un circuit tancat que es mantindria fins l’any 1971.
Després de la Segona Guerra Mundial el circuit es va retallar fins a 8 km de llargada, i així es com va aparèixer el 1959 al mundial de Fórmula 1, en una cursa curiosa que es va disputar en dues parts i que va dominar Tony Brooks. La “paret de la mort” es va cobrar la vida de Jean Behra aquell cap de setmana, mentre competia en una cursa de cotxes sport.
L’AVUS no tornaria mai més al mundial. Es va eliminar la corba peraltada i se’l va anar retallant i retallant. S’hi feien curses del DTM i de la Fórmula 3 alemanya, però el tancar de tant en tant un tram d’autopista, en cap de setmana i tant proper a Berlín s’havia fet molt problemàtic, i finalment el 1998 es va tancar el circuit. Queden la torre de control i una de les grades encara en peu, i si mai passeu per la Bundesautobahn 115, passareu per un antic circuit.

Una volta al circuit: Sortint es feia la primera recta de quasi 4 quilòmetres i obrint-se una mica a la dreta s’arribava a un angle d’esquerres que simplement enllaçava els dos sentits de l’autopista. Nova recta de quasi 4 quilòmetres, lleugera desviació a la dreta i entrada a la corba peraltada, que ens tornava a la línia de meta.

Localitat: Berlín, Alemanya
Creador: Automobil-Verkehrs und Übungstraße GmbH
Longitud: 8300 m

Inauguració: 1921
Primer GP: 1926
Primer GP de F1: 1959
GPs totals: 2
GPs de F1: 1

Rècord de la volta ràpida en cursa: 2’04.5, 240.000 kph, Tony Brooks, Ferrari 246, 1959
Volta més ràpida mai donada: 2’04.5, 240.000 kph, Tony Brooks, Ferrari 246, 1959 (cursa)
Rècord de la cursa més ràpida: 2h 09’31.6, 230.686 kph, Tony Brooks, Ferrari 246, 1959

Més pole positions: 1, Brooks
Més primeres files: 1, Brooks, Brabham, Gurney i Moss
Més victòries: 1, Brooks
Més voltes ràpides: 1, Brooks
Més podis: 1, Brooks, Gurney i P. Hill
Més punts: 9, Brooks
Més curses liderades: 1, Gregory, Brooks, Gurney i P. Hill
Més voltes liderades: 42, Brooks

Més pole positions: 1, Ferrari
Més primeres files: 2, Ferrari i Cooper
Més victòries: 1, Ferrari
Més voltes ràpides: 1, Ferrari
Més podis: 3, Ferrari
Més punts: 19, Ferrari
Més curses liderades: 1, Cooper i Ferrari
Més voltes liderades: 57, Ferrari

Any Títol del GP Pole Victòria Volta ràpida
1959 XXI GP von Deutschland BRO (Fer) BRO (Fer) BRO (Fer)