Alfa Romeo

Nom: Alfa Corse (1950-51), Autodelta (1979-85)
Seu: Milano, Itàlia
Fundada el: 1910
Llicència: Italiana

Fundadors:
 Alexandre Darracq, Ugo Stella i Nicola Romeo
Propietaris: Alfa Romeo SpA (Alfa Corse i Autodelta)

Els origens d’Alfa Romeo els podem traçar a la Società Anonima Italiana Darracq, que Alexandre Darracq va crear el 1906 amb inversors italians per vendre els seus cotxes a Itàlia. Però els Darracq no es venien molt bé i els italians van crear una nova companyia (A.L.F.A, Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) i van començar el 1910 a dissenyar vehicles sense la col·laboració de Darracq, que es jubilaria passada la Primera Guerra Mundial.
Ja el 1915 Nicola Romeo va entrar a la marca com a director i el 1920 va canviar el nom a Alfa Romeo. Problemes econòmics van fer que l’estat italià entrés a la propietat de la marca. Romeo va deixar la companyia el 1928 i el 1933 el govern de Mussolini va prendre el control total, i de fet Alfa seria de l’estat fins al 1986, quan Fiat la va comprar.

Esportivament parlant els primers èxits en Gran Premi van arribar al període d’entreguerres. Els Alfa P2 i P3, normalment en l’equip d’Enzo Ferrari i pilotats per homes com Giuseppe Campari i Tazio Nuvolari, van guanyar molt i també a Le Mans però amb l’arribada d’Auto Union i Mercedes les coses es van complicar. Sortosament, però, l’Alfa 158 que guanyaria els dos primers títols de Fórmula 1 va ser creat 13 anys abans, just abans de l’inici de la Segona Guerra Mundial.

Sense els equips alemanys, amb una Ferrari encara jove i una BRM poc preparada, Alfa dominaria 1950 i 1951 amb l’Alfetta de Gioacchino Colombo. L’equip va guanyar 10 de les 15 curses disputades aquells dos anys, si bé Ferrari va començar a plantar cara seriosament el 1951 degut a un menor consum de combustible. Però les tres F (Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio i Luigi Fagioli) van endur-se els títols de pilots, amb Farina guanyant el de 1950 i Fangio el de 1951.
La marca, sense massa suport del govern italià, que veia com altres marques privades ja mantenien alt el pavelló nacional, va deixar la Fórmula 1 a finals de 1951. Durant els 60 i 70 la marca va participar en resistència i subministrant motors ocasionalment a la Fórmula 1, com per exemple a Brabham.

El 1979, Alfa va tornar a la Fórmula 1. Aquest cop Carlo Chiti n’era el principal protagonista. Havia creat Autodelta el 1961 i dos anys més tard es va convertir en la secció de competició d’Alfa. Però els èxits no van tornar. Entre els anys 1981 i 1984 Bruno Giacomelli, Andrea de Cesaris i Riccardo Patrese van aconseguir alguns podis però la marca mai va passar del sisè lloc als constructors. La fiabilitat va ser el taló d’Aquiles de l’equip, culminant en un 1985 desastrós sense punts. Alfa va deixar la Fórmula 1 i des de llavors es va concentrar primer en el subministre de motors a la Fórmula 3 i posteriorment i actualment en els campionats de turismes.

El nom d’Alfa Romeo va tornar el 2019 com a constructor, simplement canviant el nom a Sauber però corrent sota la bandera suïssa.