A. T. S.

Nom: Automobili Turismo e Sport
Seu: Bologna, Itàlia
Fundada el: 1963
Llicència: Italiana

Fundador: Giorgio Billi, Carlo Chiti, Romolo Tavoni i Giotto Bizzarrini
Propietaris: Giorgio Billi, Carlo Chiti, Romolo Tavoni i Giotto Bizzarrini

Automobili Turismo e Sport va néixer l’any 1962 a resultes de la “revolució de palau” de Ferrari de finals de 1961. El cap de vendes Girolamo Gardini tenia força enganxades amb Enzo Ferrari per les intromissions de Laura, la dona del Commendatore, en els afers de l’empresa. Ferrari va acabar fent fora Gardini i en solidaritat molts homes van marxar amb ell, com el dissenyador Carlo Chiti, el mànager esportiu Romolo Tavoni o l’enginyer Giotto Bizzarrini, entre d’altres.

Així doncs, A. T. S. va crear-se com una rival de Ferrari, i en aquell temps es pensava que podia ser un contrincant complicat, ja que tenia el suport del comte Volpi, propietari de l’escuderia Serenissima que també havia sigut client dels de Maranello. Chiti era considerat un dels millors enginyers del moment; si bé Ferrari va respondre ascendint Mauro Forghieri, que seria el cap tècnic dels del Cavallino fins a mitjans dels 80.
A tal efecte es va crear un cotxe de carrer, el 2500 GT, i també el Tipo 100, que seria el cotxe de Fórmula 1. El campió de 1961 Phil Hill i l’italià Giancarlo Baghetti en serien els pilots, però el cotxe no va estar a punt fins al GP de Bèlgica de 1963.

Aquell any van còrrer en cinc curses, mai classificant-se per sobre del tretzè lloc i abandonant en totes les curses excepte a Itàlia, on Hill va ser onzè i Baghetti catorzè, a set i vint-i-tres voltes respectivament del guanyador Jim Clark. Es va acabar la temporada i la marca, ja sense participar a la Fórmula 1, va tancar el 1965 pels deutes acumulats, si bé Chiti i Bizzarrini van crear o participar altres marques amb més èxit. El cotxe va ser reciclat per Derrington-Francis per aparèixer en un GP el 1964, ja sense el nom d’A. T. S.
La marca ha tornat a la vida el 2011 gràcies a un grup d’inversors italians, que han creat un trio de vehicles, dos d’ells amb reminiscències retro i un model més actual