Fins quan tindrem F1 a casa?

Bones!

Ara feia dies que no escrivia res, i aprofitant l’última versió del calendari per a l’any que ve, parlarem sobre els efectes dels GPs que hi son, els que no hi son i el que pot passar en el futur.

Portem tot l’any amb tres dubtes raonables: Turquia, Bèlgica i Montmeló/València. Mirant tant sols les xifres d’assistència, el GP de Turquia és el pitjor posicionat, ja que ni tant sols 20.000 espectadors van passar per les grades el diumenge aquest any. A Bèlgica n’hi van anar 45.000, a Montmeló 78.130 i a València 85.127, segons les respectives organitzacions. Mirat així, tant Montmeló com València semblen raonables, però no tot es basa en quants passen per les taquilles.

El Circuit no té pas assegurada la continuitat.

Mirem les tres situacions per si soles: A Turquia, la gent no hi va però el govern desitja molt el GP. A Bèlgica, segons si els que manen son flamencs o valons, hi posen més calès o menys, tot i que sempre dins un límit. I a casa nostra, tenim dos GPs a menys de 400 km, i els dos perden diners.

Centrant-nos en la situació aquí, repassem una mica la história: el Circuit de Catalunya s’havia establert com la casa de la F1 a Espanya, ja que Jerez està repudiat per Bernie Ecclestone des del 1997 (pels problemes amb el llavors alcalde Pedro Pacheco) i tampoc hi havien alternatives. Amb l’Alonsomania, el 2007 es va arribar a 140.800 espectadors, rècord d’assistència de qualsevol event esportiu a l’Estat, i el 2008 es va mantenir aquesta xifra, 132.600. A partir de 2008, però, arriben tant el GP de València, capritx dels polítics valencians, i també la crisi. A València el 2008 115.123 persones hi van ser, tot i que s’hi comptaven fins i tot els membres dels equips.

Una cosa és clara: les afluències han baixat clarament a les dues cites. Potser en l’apogeu del 2007 dos grans premis eren viables, però ara tots dos perden diners. La posició catalana és de no perdre el GP però sense fer cap bogeria, tal com va comentar el president Mas, mentre que sembla ser que a València ja haurien intentat deixar d’organitzar el GP, però Ecclestone els hauria blandat davant dels nassos el contracte que hi tenen signat.

Així les coses, tant per a nosaltres com per als belgues la solució aparentment lógica és compartir el GP, com fan a Alemanya. Uns anys Hockenheim i uns Nürburgring, uns anys Spa i uns anys algun circuit a França, que ara no té GP, i aquí el mateix. En principi, aquesta solució fa que cada circuit perdi diners només un any de cada dos, i especialment aquí a Espanya, evitaria que la gent decidís entre Montmeló o València, havent d’anar a un o altre circuit. Però he dit que és aparentment lógica, perquè si no omples el circuit fins a dalt de tot, seguiràs registrant pèrdues. I si no ve la F1 cada any, aixó vol dir que les reformes per a la F1 s’acumulen l’any que toca GP, incrementant el cost d’aquestes reformes. Al Japó ja ho van provar i Fuji se’n va desdir ràpidament, tornant el GP a Suzuka, i els circuits alemanys segueixen perdent diners. En opinió meva, seria un suïcidi compartir el GP, especialment a Espanya.

En resum… els circuits perden diners si no omplen, i omplir és molt complicat amb la situació econòmica actual. La gent no té diners per pagar 300 o 400 €. Però els circuits no poden posar les entrades més barates per la pressió a que els sotmet Ecclestone, que fa pagar entre 10 i 30 milions d’euros per tenir un GP de F1.

Una altra dada molt clara és que per el preu d’un GP de F1 aquí pots anar a 2 o 3 GPs de MotoGP. Dorna no cobra tants diners als circuits i per tant aquests poden vendre les entrades més barates: 4 GPs de motos a Espanya son rendibles, però 2 de F1 no.

Què passarà? Amb la pressió d’Ecclestone, en una posició dominant gràcies a les milionades que paguen els països d’Orient i amb la limitació que volen els equips de no fer més de 20 GPs, i tenint en compte que en anys propers entraran el GP d’Estats Units i possiblement el de Rússia, tots no hi cabem. I fins i tot al 2012, si els turcs paguen el que Ecclestone demana un dels dos GPs espanyols podria saltar. Si és Montmeló o València, això ja vés a saber.

De moment l’únic que podem fer és anar al Circuit (si és com a soci, millor, que surt més a compte) i resar… I si mai passa que la F1 se’n va a València o, pitjor, que directament marxa d’Espanya, doncs anem a veure les motos, que Motorland és aquí mateix i Xest tampoc tan lluny…

Un comentari a “Fins quan tindrem F1 a casa?

  1. Molt bon article, m'ha agradat molt i s'explica de manera clara la situació que estem patint a España entre els GP de F1.

Comments are closed.