La Pregunta: GP del Canadà

GP del Canadà: Després del greu incident amb els comissaris de Mònaco, cal prendre alguna mesura?
Just Serrainat: ​Per sort l’incident de Mònaco va quedar només com un ensurt i per guardar-lo a l’història de vídeos virals a la xarxa, però crec que ha de ser un avís molt seriós pels organitzadors del campionat.
Ja s’han produït morts de comissaris en altres curses, com el 2001 a Austràlia quan una roda va impactar amb un oficial de pista després de l’accident d’un monoplaça o el 2013 a Canadà quan un comissari va ser atropellat per la grua que estava retirant un dels cotxes, però tot i que segurament es podrien haver previngut, crec que la mala sort també hi va tenir una bona part de culpa, però el de Mònaco va ser més una falta de coordinació i protocols de seguretat.
Després dels incidents que van passar al circuit Azerbaidjan i ara a Mònaco, crec que fa falta una revisió profunda dels protocols de funcionament i seguretat dels comissaris de pista, ja que si s’estan invertint tantes hores d’estudi i pressupost econòmic en la seguretat dels pilots i monoplaces, però després resulta que els accidents es produeixen fora de la pista amb els comissaris o inclús al públic (a Austràlia també van resultar ferits lleus alguns espectadors), alguna cosa no s’acaba de fer bé.
En definitiva suposo que l’organització ja deu estar fent una revisió a fons dels diferents punts de control i seguretat a complir en els grans premis i crec que han de posar una major èmfasi en la formació dels comissaris i oficials de pista, ja que moltes vegades alguns no són del tot conscients dels riscos que té la seva feina.

Núria Casas-Salat: ​Després de veure el incident de Mònaco, i no hauríem de deixar de banda els  diversos que hi va haver a Bakú, sí que s’han de prendre mesures per millorar la seguretat.
Val a dir que a Mònaco, si els comissaris van sortir a pista, era per recollir restes d’algun monoplaça que podria fer punxar les rodes. Però sortir així a la brava no es fan les coses. Primer s’ha d’avisar per sortir a pista amb un mínim de garanties per no ser atropellat per un dels cotxes. Aquí els faria responsables tan els comissaris com direcció de cursa per no posar-se d’acord i  facilitar les mesures de seguretat idònies als  comissaris que un d’ells quasi és atropellat per Pérez.
Si anem a analitzar el GP de Bakú, personalment els faria fora a tots, ja que la seguretat del circuit no era la idònia, aixecant-se les tapes del clavegueram, i després amb bandera vermella veient els comissaris saltant damunt de les tapes i cargolant-les. I per acabar-ho d’arrodonir, en el mateix incident, va i la grua que transporta el cotxe de Russell, topa amb un pont i es trenca a ploma i comença a mullar de líquid hidràulic damunt del monoplaça que transportava, això sense comptar si amb l’impacte d’aquesta, no es va fer malbé alguna cosa més del cotxe. I això només va ser el 1r dia d’entrenaments, la resta del cap de setmana van ser un seguit de coses mal fetes, tan a la F1 com a la F2.
Desconec si els comissaris de pista fan algun tipus de formació abans d’anar a un GP. Si no el fan l’haurien de fer, i si el fan, aquest hauria de ser bastant estricte i tenir uns protocols ben definits, per evitar que passin accidents, que ens poden conduir a què algú resulti ferit o mort, i no seria el primer cas d’un comissari mort en un dia de cursa. Amb la gran quantitat de mesures de seguretat que hi ha avui en dia a les curses, crec que son una imprudència aquestes sortides a recollir peces enmig d’una cursa, això s’hauria d’evitar.

Joan Enric Fugueras: En principi crec que no.
GP rere GP, durant moltes temporades, veiem com els comissaris fan, en general, una molt bona feina. Es cert que hi han grans premis òn els comissaris son modèl.lics i en d’altres no acaben d’anar be al 100%, però en general la seva feina es correcte.
Es cert que el que va passar a Monaco va ser molt greu, i que podíem haver patit un greu accident, peró crec que va ser una badada personal dels dos comissaris, fruit de nervis, precipitació o un mal càlcul de la distància. Una errada humana que sempre pot passar a tot arreu, i que es inherent a la condició humana.
Aixó si, cal prendre nota, i posar el focus en el que va passar, de cara a la formació que reben els comissaris…hem rebut un avís i pot ser que no n’ hi hagi un segon…molt de compte.
Les mesures que cal prendre crec que no han d’anar més enllà d’una bronca als afectats i potser una sanció administrativa de cara a vetar la seva intervenció en el GP 2020, per tornar el 2021.
Aquest incident ha de ser agafat com a exemple del que no s’ha de fer i ensenyar-lo  a les sessions de formació que es fan als comissaris de pista en tots els Grans Premis per tot el món, aprendre d’ell, i seguir endavant, peró no anar-hi més enllà de cara a posar sencions molt severes a organitzadors o a circuits. 

Jordi Domènech: Si i no. Si bé es cert que a Mònaco es va estar molt a prop d’una desgràcia, els comissaris del principat solen ser dels més efectius. En un circuit de 3 quilòmetres i escaig, els cotxes de seguretat duraven pràcticament només una volta, mentre a Baku, en un circuit de 6 quilòmetres, les coses anaven molt més a poc a poc. A Mònaco a més els espais són molt més reduïts…
Es noten diferències entre grans premis amb els comissaris. Potser valdria la pena que la F1 tingués un cos de comissaris permanent que viatgés a tot el món a l’estil IndyCar?
Està clar que la IndyCar ho té més fàcil perquè corre actualment a només dos països, però el seu sistema on ningú interactua amb el pilot fins que hi arriben els vehicles d’actuació té força punts a favor, principalment la consistència i el fet de que els pilots arriben a conèixer qui son els que els atenen.
Amb això no vull desmerèixer el treball dels comissaris del Circuit de Barcelona-Catalunya, dels quals crec que no hi ha cap queixa. Crec que si es fes per exemple un cos de cara a les curses europees, molts dels controls del nostre circuit excel·lirien en les proves que els poguessin fer.

Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.



Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?

Pilot Equip Dur (C3) Mitjà (C4) Tou (C5)
44 Lewis Hamilton
Mercedes 1 4 8
77 Valtteri Bottas
Mercedes 2 3 8
5 Sebastian Vettel
Ferrari 1 5 7
16 Charles Leclerc
Ferrari 1 5 7
33 Max Verstappen
Red Bull-Honda 2 4 7
10 Pierre Gasly
Red Bull-Honda 2 4 7
3 Daniel Ricciardo
Renault 1 4 8
27 Nico Hülkenberg
Renault 2 3 8
20 Kevin Magnussen
Haas-Ferrari 2 3 8
8 Romain Grosjean
Haas-Ferrari 1 4 8
55 Carlos Sainz
McLaren-Renault 2 2 9
4 Lando Norris
McLaren-Renault 2 2 9
11 Sergio Pérez
Racing Point-Mercedes 2 2 9
18 Lance Stroll
Racing Point-Mercedes 2 2 9
7 Kimi Räikkönen
Alfa Romeo-Ferrari 1 3 9
99 Antonio Giovinazzi
Alfa Romeo-Ferrari 2 2 9
26 Daniil Kvyat
Toro Rosso-Honda 1 4 8
23 Alexander Albon
Toro Rosso-Honda 1 4 8
63 George Russell
Williams-Mercedes 3 3 7
88 Robert Kubica
Williams-Mercedes 2 3 8
Horaris del GP del Canadà
Divendres
Lliures 1: 16.00 (Movistar)
Lliures 2: 20:00 (Movistar)
Dissabte
Lliures 3: 17.00 (Movistar)
Qualificació: 20.00 (Movistar)

Diumenge
Cursa: 20.10 (Movistar)
Breus d’última hora:

-Mercedes estrenarà un nou motor aquest cap de setmana. Veurem si són capaços de tornar a firmar un doblet.

-Les negociacions per a la renovació del Gran Premi d’Espanya segueixen estancades a falta de pocs mesos perquè es publiqui el borrador del calendari del 2020.

-Milers de persones van acudir a l’enterrament de Niki Lauda a Viena. Entre els assistents hi havia Alain Prost, Jean Alesi, Gerard Berger, Sir Jackie Stewart, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Alex Wurz, Pedro Martinez de la Rosa, David Coulthard, Toto Wolf, Flavio Briatore, Chase Carey, Jean Todt, Helmut Marko, Daniel Brühl i Arnold Schwarzenegger.

No us oblideu de fer la Superporra!! 
Teniu temps fins a les 3 de la matinada de divendres a dissabte!

feu clic a la imatge per anar-hi