La Pregunta: Gran Premi de Japó

GP de Japó: Ser fill de pilot obre portes independentment del talent?
Guillem Solà: La meva resposta ràpida seria un sí; però una mica agafat amb pinces. Sóc jove però ja fa un temps que volto per aquest món i està clar que tenir influències i contactes sempre t’obre més portes que no pas el mèrit propi únicament. Ara bé, a mi no crec que em servís de gaire ser nebot d’un campió del món del WRC per a obrir-me portes en aquesta disciplina, ja que no tinc les habilitats necessàries per donar la talla quan fos el moment. Tot i això, segurament em podria plantejar de tirar d’aquest contacte per ficar-me al mundillo i potser sí que algun equip em deixaria volant en algun test per a demostrar si valc o no. Aquí és on entraria el factor mèrit i jo potser suspendria. Tot i això, com sabem tots també, no només val el mèrit i les influències que puguis tenir; sinó també els diners, sobretot en les categories d’elit. I aquest factor sí que a vegades passa per sobre dels altres dos, deixant-los en segon terme, ja que en el cas de la Fórmula 1 no seria la primera vegada que un pilot es guanya un seient a cop de talonari. L’altra manera seria tenint contactes amb patrocinadors potents, però ho englobaria dins el mateix “factor pasta” ja que al final, els sponsors aporten ingressos als equips.
Per fer una repassada ràpida a alguns dels pilots més novells de la Fórmula 1 actual, podríem veure com Carlos Sainz Jr., Max Verstappen i Jolyon Palmer; que jo sàpiga, són fills de personatges relacionats amb el motorsport i que, en el seu moment, havien fet bones actuacions o tenen un bon palmarès. De segur que ser fills de Carlos, Jos i Jonathan, respectivament, els ha facilitat les coses: tant pel factor influència com pel factor diners. Però en una categoria on també s’esperen resultats per poder donar més ingressos als equips a llarg termini, s’ha de mantenir un cert nivell esportiu, i el britànic, per exemple, sembla que està a la corda fluixa. Aleshores, per molt que sigui fill d’un ex-pilot de Fórmula 1, també necessita demostrar el seu potencial i no pas el seu llibre de família o pedigrí únicament.
Just Serrainat: ​La meva opinió clarament és que si, ja que tant o més important que el talent que pugui tenir un pilot​, és la part econòmica i en molts casos aquests pilots disposen de recursos que altres possiblement millors no tenen.
A més aquest fenomen es reprodueix a totes les competicions de motor i molt més a la Fórmula 1, on les places són molt limitades  i els costos desorbitats, a diferència de les menors on amb recursos més reduïts molts pilots tenen l’oportunitat de mostrar el seu talent.
També crec i s’ha demostrat en molts casos, que per arribar a dalt de tot tampoc n’hi ha prou amb els diners, ja que si no hi ha realment un gran talent per part del pilot, els grans equips tampoc estan disposats a sacrificar els resultats pel que seria purament una acció de màrqueting.
De moment només tenim dos casos on pare i fill hagin guanyat el campionat de Fórmula 1, que són  Graham Hill i Damon Hill a l’any 1996 i Keke Rosberg i el seu fill Nico la temporada passada.
Un altre cas, seria el de Jacques Villeneuve que va guanyar el campionat la temporada 1997 i el seu pare Gilles que només va poder ser subcampió  a la de 1979, ja que per desgràcia va perdre la vida en el gran premi de Bèlgica del 1982.
U​n cas semblant al de ​Jacques, el podem tenir ara amb Max Verstappen que està demostrant tenir un gran talent i que crec que és un clar aspirant al títol en un futur pròxim, tot i que el seu pare no té un palmarès gaire extens amb disset punts i dos podis.
Finalment tenim altres exemples de fills que estan competint en campionats inferiors com Mick Schumacher, Niko Kankkunen, Nicolas Prost i una llarga llista que podrien tenir el seu propi article i que estan competint en categories com la Fórmula 3 o la Fórmula E.
En definitiva, sí que crec el cognom d’un pare campió t’ajuda en aquest món i més si portes una bona bossa de diners, però al mateix temps sense un gran talent, tampoc crec que es pugui arribar a dalt de tot i podríem dedicar un altre article a tots aquells pilots amb un gran talent, que per falta  de recursos o reconeixement mediàtic, han de deixar la seva carrera a mitges.

Joan Enric Fugueras: Resulta obvi que per arribar a les alçades de la Formula 1 cal un gran talent i unes bones mans; però no resulta menys obvi que també cal un riu de diners; un riu que comença sent un rierol considerable quan ets al kàrting, però que es torna un Amazones quan t’acostes a la GP3, F2 o, ja no cal dir-ho, la F1.
Moltes futures promeses cauen aviat per falta de diners; o caus en mans d’algun mecenes o d’un equip que et porti amunt, pujant escales (clars exemples son Alonso i Hamilton) o et quedaràs tot just a l’inici del camí.
Hi ha un altre cas: el tenir cognom d’ex-pilot. Es evident que aquest fet comporta una gran pressió, però també t’obre portes, i algunes de bat a bat.
Exemples n’hi ha bastants; no vull entrar en la qualitat de cadascun d’ells, això ja ho farà el lector, però podem esmentar a Damon Hill, Jacques Villeneuve, Jolyon Palmer, Nico Rosberg, Bruno Senna, Mathias Lauda….i aviat veurem, sens dubte, arribar a Mick Schumacher.
Alguns han estat campions, alguns han simplement passat per aqui, i d’altres han resultat un autèntic nyap.
El cognom ajuda? A trobar patrocinis i suports, sens dubte si…però després cal demostrar que els gens de campió de F1 han arribat a les mans, i no s’han quedat als ulls o a lo guapa que tens la cara; a la pista s’ha de demostrar, i pocs ho fan.
Un altre tema que ajuda per arribar a les vertiginoses alçades de la F1 es la mida dels talons que es capaç de signar papà o l’empresa de papà…o mamà…però això ja son figues d’un altre paner i ho deixem per una futura sessió de “La Pregunta”.

Jordi Domènech: Jo opino que ser fill d’algú sempre ha tingut influència, no només a la Fórmula 1 sinó en tots els àmbits de la vida.
Però si crec que ara ser fill de pilot és més important per dues raons principals: una, actualment els pares dels fills de pilot són vius.
Homes com Damon Hill o Jacques Villeneuve van perdre el pare pràcticament abans de començar les seves carreres, i malgrat l’avantatge del seu cognom, no tenien un suport constant d’algú que havia fet els seus mateixos passos abans.
Avui en dia, hem vist pilots com Max Verstappen, Nico Rosberg o Carlos Sainz. Ningú com Jos, Keke o Carlos per aconsellar-los sobre les pressions, la premsa, la relació amb els equips de diferents països… Crec que aquest fet prepara millor als fills per tenir èxit a la seva carrera.
I per altra banda, hem de considerar la crisi de patrocini. Tots sabem que no hi ha el mateix nivell de patrocinadors que fa 20 o 30 anys. Les tabaqueres han desaparegut, i aquestes mateixes tabaqueres esponsoritzaven a desenes de pilots en categories inferiors. Avui dia, només queden iniciatives com els equips júnior de les escuderies de Fórmula 1 que no donen suport a tants pilots ni molt menys. Per tant, ser un “nom” ajuda. Crec que tots tenim clar que, més enllà dels mèrits esportius, Sainz ho ha tingut més fàcil que Merhi, Juncadella o Molina.
És evident que les superestrelles sempre arriben a dalt de tot. Però em dóna la sensació que cada cop els costa més si no tenen suport.
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.



Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?

Pilot Equip Mitjà Tou Supertou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 1 5 7
77. Valtteri Bottas
Mercedes 2 4 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 1 3 9
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 1 3 9
5. Sebastian Vettel
Ferrari 1 5 7
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 2 4 7
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 3 3 7
31. Esteban Ocon
Force India-Mercedes 3 3 7
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 1 4 8
18. Lance Stroll
Williams-Mercedes 1 4 8
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 1 2 10
2. Stoffel Vandoorne
McLaren-Honda 1 2 10
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Renault 1 3 9
10. Pierre Gasly
Toro Rosso-Renault 1 3 9
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 2 4 7
20. Kevin Magnussen
Haas-Ferrari 1 5 7
27. Nico Hülkenberg
Renault 1 3 9
30. Jolyon Palmer
Renault 1 3 9
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 1 3 9
94. Pascal Wehrlein
Sauber-Ferrari 1 3 9
Horaris del GP de Japó
Divendres
Lliures 1: 03.00 (Movistar i Vodafone)
Lliures 2: 07:00 (Movistar i Vodafone)
Dissabte
Lliures 3: 05.00 (Movistar i Vodafone)
Qualificació: 08.00 (Movistar i Vodafone)

Diumenge
Cursa: 07.00 (Movistar i Vodafone)
Resum: 21.00 (Esport3)
Breus d’última hora:
-Williams farà una prova a Robert Kubica i Paul di Resta amb un cotxe 2014 per decidir si un dels dos pilots serà el titular al costat de Lance Stroll el 2018. En cas de no quedar convençuts per cap dels dos, s’entén que continuaria Felipe Massa.

-Per la seva banda Mercedes voldria col·locar a Pascal Wehrlein a Williams, però sembla ser que Martini voldria un pilot amb més de 25 anys per anunciar els seus productes i Wehrlein només en té 22.

-Els 6 primers equips del campionat s’han queixat a la FIA per l’esperat fitxatge per Renault de Marcin Budkowski. Abans director tècnic a la FIA, Budkowski sap detalls tècnics de tots els equips i només hauria d’esperar tres mesos abans de començar a Enstone.

No us oblideu de fer la Superporra!!

feu clic a la imatge per anar-hi