18 d’octubre de 2017

La Pregunta: GP d'Estats Units



GP d'Estats Units: Us agradaria que hi hagués més circuits urbans al calendari?


Guillem Solà: Contestant ràpid, diria que no. No pas perquè no m’agradin els GPs urbans, sinó que no crec que la Fórmula 1 hagi de tenir un campionat mundial on es disputin curses en circuits urbans. Això ho dic perquè la Fórmula 1 crec que s’hauria d’associar amb velocitat, potència... I això és difícil d’aconseguir en un circuit urbà: pensem sinó, en Mònaco. A més a més, amb la incorporació de la Fórmula-E, on els monoplaces transiten per circuits urbans “per norma”, els seguidors del motorsport que els agradi veure cotxes corrent al voltant de mançanes de cases ja tenen el seu espai. Tot i això, també considero oportú que en el Campionat Mundial de Fórmula 1 hi hagi algunes curses en aquests tipus de traçats: també promou que el millor pilot (o monoplaça) sigui el més ràpid o el més potent; ja que poc et serveix tenir un cotxe capa d’arribar a 340km/h quan corres a Singapur, en canvi, sí que et serviria un automòbil amb un motor més elàstic, amb més parell motor a baixes voltes per poder passar la mà per la cara als altres pilots a la sortida dels revolts més lents encara que la teva velocitat punta sigui notablement inferior a la resta.
Amb això què vull dir? Doncs que aquest equilibri del que parlo crec que es compleix bastant i no trobo necessari que hi hagi d’haver més circuits urbans sense cap fonament. Tant pel nivell de seguretat dels monoplaces actuals com les normes que exigeixen als organitzadors dels GPs en ciutat crec que tampoc signifiquen un perill afegit per la integritat dels pilots tampoc. Si bé en els Tilkòdroms –com diu en Joan Enric- es disposa de grans escapatòries d’asfalt; cosa que és impensable en un circuit com el de Mònaco, això no implica que siguin més insegurs els segons respecte els primers, encara que en un circuit urbà segurament hi haurà més accidents i abandonaments, ja que els errors es paguen més cars. Tot i això, no crec que poguessin arri-bar a ser tant greus com els que podien ocórrer a Montjuïc, amb les màquines que portaven aquells herois sota el cul.


Just Serrainat: ​Els circuits urbans sempre són traçats molt atractius i tècnics, però al mateix temps moltes vegades deriven en curses relativament avorrides, amb pocs avançaments i on l'emoció està a la qualificació o les estratègies a les parades a box. Tampoc s'ha de negar que les lluites i els avançaments en aquest tipus de circuits, són més espectaculars i al límit que en traçats de nova configuració, que s'han dissenyat amb zones pensades per poder avançar.
Personalment crec que amb els grans premis urbans actuals del calendari ja esta coberta la proporció d'aquest tipus de curses i potser trobaria més interessant la inclusió d'algun altre circuit semiurbà com Albert Park, que ens dóna el millor de cada format. També tenim clar que la selecció dels circuits del campionat, estan lligats a interessos econòmics, comercials i de màrqueting, que a vegades han fet entrar traçats sense cap tipus d'interès o han fet caure del calendari altres d'històrics molt més estimats pels aficionats, però que per rendibilitat o els interessos anteriors, no interessaven als gestors del campionat.
En definitiva crec que amb els que hi ha ara al calendari, ja es cobreix la proporció adequada pel campionat i com ja he comentat, potser inclouria algun altre circuit semiurbà. Els circuits urbans són probablement més interessants en altres categories menors, on els avançaments són més "fàcils" i inclús i pot haver-hi un cert contacte, que permet arriscar més.


Joan Enric Fugueras: És ben cert que la seguretat ha d'estar per davant en el nostre esport, però també ho és que en l'època Ecclestone (potser amb Liberty canviarà) el públic de la Fórmula 1 ha quedat com engabiat; darrera unes tanques i uns murs, i sense cap mena d'accés als seus ídols.
Aquest accés sol estar molt restringit (tot i que per la quantitat de gent que veus passejant pel paddock no ho sembli) per uns passis que semblen salvoconductes i que emet la FIA per a gent a la que, moltes vegades, se li enrefot la F1 (artistes, cantants, actors i jugadors de futbol)
Fa molts anys, a la F1 hi havia aquella frase de "do it in the streets" doncs veiem circuits urbans tant curiosos com aquell que es va muntar al pàrking del Ceasar's Palace de Las Vegas. Els EEUU són molt proclius al "do it in the streets", encara avui dia, i la Indycar segueix fidel a aquest concepte; fins i tot hem vist traçats en pistes d'aeroports i calades de formigó. De l'època daurada encara sobreviu Long Beach que, quan va marxar la F1, va rebre l'Indycar amb passió; amb tanta passió i escalfor que -dada per els mes curiosos- una vegada es va aprofitar la disputa del GP per rodar, al seu voltant i amb la cursa de fons, una pel.lícula per adults. I quan dic adults no em refereixo a persecucions automòbilistiques i trets. 
Es evident que els Tilkòdroms d'enguany són molt segurs, amb crevolts amb escapatòries d'asfalt tant grans que fa quaranta anys hi cabria un circuit sencer de F1, però el ferum de benzina, de goma cremada... no es pot sentir com en un circuit urbà.
A Catalunya vam gaudir de Montjuïc, i en categories inferiors encara gaudim de Pau o Macao; i a un nivell mes modest, a Espanya gaudien d'un magnífic Circuito Guadalope a Alcañiz, que vaig poder visitar en persona fa tres setmanes....el traçat català i l'espanyol van ser substituïts per pistes més segures i modernes, però també mes asèptiques.
Això em porta al cap un tema rouent: he llegit preocupat que la Unió Europea (com no) planeja una nova llei que obligaria als promotors de les curses a contractar una pòlissa d'assegurances que tingui una cobertura il·limitada. Què vol dir això? Que per organitzar una cursa de GT's s'hagi de pagar 2, 3 o fins a 4 milions d'euros per contractar una pòlissa. Així doncs, en cas d'accident greu a la cursa, intervindrien de forma inmediata totes les autoritats que calguin, com si hagués estat al carrer.
Per acabar, sí. Sí que m'agradarien més circuits urbans per disputar curses d'automòbils, però em temo que en pocs anys seran inviables; i ja veurem si no ho es tot l'esport motoritzat en general. Però és clar, també s'haurà de prohibir o limitar l'escalada, la vela en solitari, la boxa, els sprints en el ciclisme, etc. i tindrem una societat tan neta, asèptica i segura que ens plantejarem, de vegades, què caram hi fem aquí. 


Jordi Domènech: Jo sóc partidari de que hi hagi més circuits urbans però amb unes certes condicions. És cert que els circuits urbans perdonen menys els errors i per tant els podem considerar més complicats per als pilots. En vam veure un exemple clar aquest any a Baku, on la quantitat de contactes que hi va haver va propiciar fins i tot una bandera vermella per retirar les restes de fibra de carboni. Força pilots punters van tenir problemes propiciant la victòria de Ricciardo i el podi sorpresa de Lance Stroll.

Ara bé, circuits urbans perquè si, tampoc. Hem vist traçats urbans que eren molt avorrits, com per exemple el circuit de València on només es va veure una cursa digne. Trobo que a vegades s'elegeix més un gran premi per les vistes i les possibilitats comercials que no pas per l'espectacle que hi pugui haver a la pista, i no hem d'oblidar que el fet principal de la Fórmula 1 és una carrera de cotxes.
També es veritat que a vegades els circuits urbans no en tenen la culpa de tot; els cotxes més amples i més aerodinàmics també dificulten els avançaments en espais reduïts.
En conclusió, circuits urbans sí, però ni per substituir traçats clàssics, ni per raons solament comercials, ni -sobretot- per a enriquiment de polítics valencians...


Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.


Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana

Quins pneumàtics fa servir cadascú?

Pilot Equip Tou Supertou Ultratou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 3 3 7
77. Valtteri Bottas
Mercedes 2 4 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
5. Sebastian Vettel
Ferrari 2 4 7
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 1 5 7
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 2 3 8
31. Esteban Ocon
Force India-Mercedes 2 3 8
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 2 2 9
18. Lance Stroll
Williams-Mercedes 1 3 9
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 2 2 9
2. Stoffel Vandoorne
McLaren-Honda 1 3 9
55. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Renault 2 3 8
10. Pierre Gasly
Toro Rosso-Renault 2 3 8
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 1 5 7
20. Kevin Magnussen
Haas-Ferrari 2 4 7
27. Nico Hülkenberg
Renault 2 3 8
30. Carlos Sainz Jr
Renault 2 3 8
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 3 3 7
94. Pascal Wehrlein
Sauber-Ferrari 2 4 7


Horaris del GP d'Estats Units

Divendres
Lliures 1: 17.00 (Movistar i Vodafone)
Lliures 2: 21:00 (Movistar i Vodafone)

Dissabte
Lliures 3: 18.00 (Movistar i Vodafone)
Qualificació: 23.00 (Movistar i Vodafone)

Diumenge
Cursa: 21.00 (Movistar i Vodafone)



No us oblideu de fer la Superporra!!

feu clic a la imatge per anar-hi