La Pregunta: Gran Premi d’Itàlia

GP d’Itàlia: Penseu que la F1 ha de tenir un cotxe de seguretat autònom?
Guillem Solà: A mi m’agradaria que hi hagués un Safety autònom. A mi personalment m’agrada molt el tema de la tecnologia, informàtica, electrònica, etc. i estic més obert potser a aquests canvis que sembla que siguin molt futuristes. Atenció, però, el que no m’agradaria seria que això s’implementés de cara als monoplaces i acabéssim veient bòlids autònoms que conduirien els pilots des de boxes. En el cas del cotxe de seguretat no trobo que hi hagi la necessitat de tenir-hi un pilot conduint-lo; i si considerem la Fórmula 1 com la punta d’espasa de l’automobilisme, hauria de ser aquesta l’encarregada d’obrir pas i començar a promocionar aquest tipus d’automòbils. Per exemple, al campionat de Fórmula E, el cotxe de seguretat és elèctric -per descomptat- però incorpora un sistema de recàrrega totalment sense fils. Aquesta implementació no és present encara en els cotxes elèctrics de carrer que podem comprar nosaltres; doncs d’aquesta manera es pot anar treballant i investigant des de la Fórmula E per a poder implantar-ho a la branca comercial de l’automobilisme.
Doncs amb un cotxe de seguretat virtual vindria a ser el mateix, per mi: poder anar inculcant a la gent que un cotxe és capaç de conduir ell sol, sense cometre errades, a un ritme determinat (tenint en compte que només apareixeria en règim de bandera groga) i d’aquesta manera la gent s’aniria acostumant a veure això com quelcom positiu. Que millora el que tenim ara. Tornant a la Fórmula E, de segur que serveix de banc de proves per investigar i millorar la tecnologia i la capacitat de les bateries dels cotxes. Això tindria també un efecte important de cara als vehicles comercials. Ara bé, el que no s’hauria de perdre de vista és que qui guanya Grans Premis i Campionats Mundials han de ser els pilots; i un pilot, des del meu punt de vista, ha de tenir un talent i una sang freda que li permeti ficar-se dins un cock-pit i anar al màxim de ràpid assumint riscos. No serviria de res que a la llarga els monoplaces fóren autònoms o semi-autònoms i el pilot pogués permetre’s arriscar més perquè si pateix un accident només es destrossaria el cotxe mentre ell està assegut al garatge.
Just Serrainat: Començaré dient que la Fórmula 1 ha de fer molts canvis abans que aquest per millorar l’espectacle, però també ja estem acostumats a notícies com aquestes, anunciant innovacions tecnològiques per “modernitzar” el campionat.
Personalment no crec que sigui una molt bona idea, ja  que el cotxe de seguretat no és només el vehicle que es posa davant dels monoplaces per alentir i re-agrupar la cursa en cas d’un accident, sinó que en molts casos Bernd Mayländer ha de prendre decisions o donar la seva opinió sobre l’estat de la pista.
Entenc que el cotxe autònom és una tecnologia de la qual ja fa temps que se’n parla molt i quasi totes les marques automobilístiques hi estan treballant en major o menor mida i si tenim en compte que els esports de motor han estat sempre una plataforma de prova i promoció per aquestes noves tecnologies, és normal que apareguin iniciatives com aquesta, però no crec que la Fórmula 1 sigui la millor plataforma per aquestes primeres proves.
Com he comentat, el pilot del cotxe de seguretat en algunes circumstàncies ha d’avaluar l’estat de la pista o de la cursa, per prendre algunes decisions i és en aquest vessant on crec que haurien d’evolucionar bastant aquests vehicles per poder substituir el format actual.
En definitiva, per mi no és massa bona idea (tampoc crec que de moment pensin realment a posar-ho en marxa) i si volen fer proves, crec que ho haurien de fer en campionats inferiors, a més de que hauríem d’anar buscant una nova feina a Bernd Mayländer, que es massa jove per jubilar-se.

Joan Enric Fugueras: Rotundament, no.
La setmana passada parlàvem de la nova F1 virtúal que vindrà próximament i, en termes generals, no trobàvem massa problemes en que aquest campionat vegi la llum; però també es cert de que aixó encetava el temor a una futura automatització de la competició; un seriós temor.
Hi han rumors d’una futura automatització total del Safety Car, i això si que no m’agrada. Independentment de la mala jugada d’enviar a l’atur a Bernd Maylander, la presència a les curses d’un Safety Car autònom sembla, com a mínim, una broma.
Com s’adequarà el SC a les condicions de cursa? Serà capaç de mantenir el ritme, afluixar o accelerar davant del grup en funció de com es troba la pista? Serà controlat a distància o anirà ple de sensors i torretes com el cotxe de Google? Es pot tornar boig, girar cua, i anar en direcció contrària a la cursa o no entrar a boxes quan li toca? Pot ser víctima de hackers?
No dubto que la tecnologia avançarà molt en pocs anys, i que potser ho veurem a mig plaç, però encara que així sigui, jo no li veig cap avantatge de convertir el nostre Safety Car de tota la vida en l’escarabat de “Herbie, un volante loco”.

Jordi Domènech: Tal com diu en Just, ho veig més una maniobra de màrqueting (equivocada) que no pas una altra cosa. La Fórmula 1 no sembla saber com atreure nous fabricants i potser alguna lluminària ha pensat que canviant el cotxe de seguretat a un cotxe autònom alguna marca s’interessaria.
Clarament el futur dels turismes va en la direcció de l’automatització. Ja veiem els metros de la línia 9 de Barcelona que van sense conductor, i per exemple camions sense conductor no haurien de fer aturades per dinar ni per dormir ni res. No jutjo si això és bo o dolent, tot i que té pinta que tard o d’hora hauran de posar una renda universal perquè aniran desapareixent moltes de les feines que fèiem. Jo mentre pugui seguir conduint el meu cotxe…
Ara bé, no crec que sigui un bon pas per a la Fórmula 1. L’automatització als monoplaces de gran premi ja era gairebé possible al 1993. Joan Villadelprat ha explicat més d’una vegada que aquell any van aconseguir fer una volta (lenta) a Silverstone amb un Benetton sense pilot, i ja llavors la FIA va decidir prohibir moltes de les ajudes a la conducció que avui en dia són habituals als nostres cotxes, com l’ABS, les suspensions actives, el control de tracció o el canvi automàtic.
Crec doncs que des d’aquell moment de 1993 la Fórmula 1 va deixar de ser la punta de llança tecnològica i rellevant de cara als cotxes de carrer, i penso que no té sentit posar un cotxe de seguretat autònom.
El missatge que es pot donar és: si el Safety és autònom, per què no ho són els Fórmula 1 també? No estic en contra de que hi hagi una categoria de cotxes autònom com la Roborace que proposen els creadors de la Fórmula E, però crec que al capdavall l’interès principal de la Fórmula 1 són els pilots més que no pas la tecnologia. La possibilitat de l’error humà, del pilot que marca la diferència o del pilot emprenyat que pica amb un altre es perdria amb cotxes automàtics. A la gent li agrada veure dos persones jugant-se la vida (cada cop menys, també) mentre van a velocitats espectaculars en circuits complicats. Qui es miraria una competició de Mercedes contra Ferrari sense Hamilton i Vettel al cockpit? 
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.



Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?

Pilot Equip Mitjà Tou Supertou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 1 3 9
77. Valtteri Bottas
Mercedes 1 3 9
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 1 2 10
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 1 2 10
5. Sebastian Vettel
Ferrari 1 2 10
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 1 2 10
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 1 3 9
31. Esteban Ocon
Force India-Mercedes 1 3 9
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 1 2 10
18. Lance Stroll
Williams-Mercedes 1 2 10
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 1 2 10
2. Stoffel Vandoorne
McLaren-Honda 1 2 10
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Renault 1 2 10
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Renault 1 2 10
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 1 3 9
20. Kevin Magnussen
Haas-Ferrari 1 3 9
27. Nico Hülkenberg
Renault 1 2 10
30. Jolyon Palmer
Renault 1 2 10
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 1 2 10
94. Pascal Wehrlein
Sauber-Ferrari 1 2 10
Horaris del GP d’Itàlia
Divendres
Lliures 1: 10.00 (Movistar i Vodafone)
Lliures 2: 14:00 (Movistar i Vodafone)
Dissabte
Lliures 3: 11.00 (Movistar i Vodafone)
Qualificació: 14.00 (Movistar i Vodafone)

Diumenge
Cursa: 14.00 (Movistar i Vodafone)
Resum: 19.55 (Esport3)
Breus d’última hora:
-Sebastian Vettel va signar amb Ferrari per 3 temporades més durant el cap de setmana de Spa.
-Una polèmica menor ha sorgit al respecte dels límits de “cremar oli” amb el motor per aconseguir més potència. La FIA va anunciar que a partir de Monza el límit seria de 0,9 litres per 100 km, però Mercedes va introduir un nou motor a Spa que en consumeix 1,2 litres i la federació permetrà que el motor Mercedes operi a aquest límit superior durant la vida del propulsor.
-Sean Gelael, pilot indonesi de F2, participarà en quatre sessions del divendres amb Toro Rosso, començant al GP de Singapur.
-McLaren sembla cada cop més lluny de continuar la seva associació amb Honda, si bé ara mateix no hi hauria un equip que volgués els motors japonesos. Es creu que Fernando Alonso hauria lligat la seva continuïtat a un canvi de motor.

No us oblideu de fer la Superporra!!

feu clic a la imatge per anar-hi