20 de març de 2017

La Pregunta: Gran Premi d'Austràlia



GP d'Austràlia: Què hauria de fer McLaren, seguir amb Honda o buscar un altre motor?


Guillem Solà: Segons es diu, McLaren està atribuint els mals resultats a un motor Honda que no arriba ni a la sola de la sabata als altres propulsors de la graella. Fins i tot Alonso, que fins ara havia sigut bastant conservador, ara ja comença a estar una mica enfadat; i, tenint en compte que aquest any acabaria contracte, no m'estranya gens que ara potser es mostri més agressiu.
Hem de tenir en compte que McLaren-Honda no va arrencar gaire bé (i mai millor dit!): molts problemes de potència, quan aconseguien treure 10 o 20 cavalls més, trencaven alguna cosa que no havia suportat aquell increment de potència. Quan havien solucionat aquest problema, petava alguna altra o simplement engegaven el cotxe sense lubricant al motor. Això, en certa manera, és normal en un equip novell; però no tant normal en un equip novell que està a la Fórmula 1. Aquests errors no poden passar, i si Honda no dóna a l'abast del que li exigeixen des de l'equip de Fórmula 1, crec que seria millor que no seguissin. Ara bé, no sé fins a quin punt això pot ser beneficiós o potser sortirien del foc per anar a les brases, ja que Honda subministra els motors gratuïtament a McLaren i, a més a més, paga el 50% del sou dels dos primers pilots a canvi del patrocini principal del cotxe. Per tant, si es fes oficial el divorci, l'escuderia de Woking perdria per una banda el patrocini principal i per altra banda el 50% dels ingressos per pagar als seus pilots. Llavors, el total del cost l'haurien d'assumir els propietaris de l'equip: Bahrain Mumtakalat, Mansour Ojjeh i el recentment defenestrat Ron Dennis; sense ingressos de cap patrocinador principal.
En conclusió, com a tots els esports d'elit, queda clar que manen més els diners que res més; i si McLaren busca un proveïdor de motors nou i deixa de banda Honda, potser guanyarien per una banda, però ho passarien malament financerament. Aleshores seria qüestió de sospesar si els val la pena retallar despeses i prescindir del motor i patrocini d'Honda a canvi de fer una bona temporada que els obri les portes a nous patrocinadors potents o bé resignar-se un any més amb Honda i esperar certament un miracle. Personalment, sense conèixer els números de McLaren i veient el ridícul que porten fent des dels seus inicis amb Honda, crec que tenen molt més a guanyar que no pas a perdre si apartessin Honda del mig i recuperessin la poca dignitat que els queda, encara que això suposi algunes mesades sense cobrar. Crec que, qui de veritat cregui en el projecte, faria qualsevol sacrifici per acabar aquest malson.

Just Serrainat: Crec clarament que hauria de canviar de subministrador de propulsor, ja que sembla que Honda no és capaç de fer-ne un de competitiu i l'equip anglès no es pot permetre una altra temporada mediocre, ja no només en resultats, sinó també en la seva imatge i prestigi.
Ja fa uns dies que corre el rumor en diferents àmbits de la possibilitat de contactes de McLaren amb Mercedes per muntar el propulsor alemany, però veig difícil aquesta possibilitat,  ja que l'equip anglès no disposa d'un patrocinador principal i que a més d'obtenir els motors Honda de forma gratuïta, la marca nipona injecta 100 milions de dòlars a l'any extres a l'equip i una part del sou d'Alonso.
De moment veig a venir un inici de temporada molt difícil per McLaren, i poques esperances ens queden a hores d'ara que Honda sigui capaç de fer alguna millora realment important en el propulsor d'aquesta temporada, si no ha pogut fer-ho fins ara.
L'única possibilitat per l'equip anglès, seria trobar un patrocinador principal important, que pogués substituir l'aportació econòmica de la marca Honda i poder adquirir motors d'un altre proveïdor. De tota manera no hem d'oblidar que la cosa no és tan simple com canviar el motor i ja està, ja que tot el monoplaça és un disseny compacte i canviar una part tan important representa remodelar la resta de components.
En definitiva, sí que crec que haurien de canviar de motor, ja que Honda ha demostrat que ara per ara no és capaç de fer un propulsor competitiu, però també veig a venir que faci el que faci l'equip anglès, tindrà una temporada molt dura i amb resultats molt pobres.

Jordi Domènech: En primer lloc, malgrat l'atracció que pot suposar un motor Mercedes, no em crec les afirmacions d'Eric Boullier quan diu que amb el propulsor alemany guanyarien curses. Ja les dues últimes temporades amb Mercedes (2013 i 2014), els de Woking només van aconseguir podi precisament a Austràlia el 2014, amb Kevin Magnussen i Jenson Button 2n i 3r però després de l'abandonament de Lewis Hamilton i la desqualificació de Daniel Ricciardo. Aquell 2014, en que Mercedes era clarament el millor motor dels tres disponibles, McLaren va ser el tercer dels quatre equips Mercedes, superat també per Ferrari i Red Bull i amb Force India a només 26 punts. Per tant, ja per començar dubto que McLaren, amb Mercedes, lluités molt més amunt d'on era la temporada passada.
En segon lloc, cal valorar les qüestions econòmiques. Segons el periodista sud-africà Dieter Rencken, el pressupost de McLaren el 2016 va ser de 213 milions d'euros, el quart més alt del campionat. D'aquests 213, aproximadament 70 milions els aporta Honda, tot i que altres fonts augmenten aquesta aportació fins a 100 milions. Posem per cas que McLaren decideix partir peres amb Honda i ha de pagar a Mercedes pels motors. Actualment els equips clients paguen uns 18 milions d'euros per subministre a l'any, si bé la FIA vol reduir aquest cost fins als 12 milions de cara al 2020. Sense tenir en compte indemnitzacions ni possibles nous patrocinis, McLaren podria veure's amb un pressupost d'entre 95 i 125 milions d'euros. 95 milions era el pressupost de Manor el 2016, mentre 125 era el de Williams. Podria McLaren optar a les victòries amb aquests números, veient els resultats obtinguts amb un pressupost el doble de gran? Jo crec que no.
Per tant, crec que McLaren ha de seguir amb Honda. Evidentment que han de canviar coses a Honda, i molt probablement l'equip perdrà Fernando Alonso si la cosa no millora espectacularment, doncs l'asturià s'acosta al final de la seva carrera esportiva i no pot esperar tant. Però potser la reconstrucció de McLaren s'ha de fer amb pilots més barats i de baix perfil, a l'estil Renault, i un cop siguin competitius de veritat llavors buscar el nom que els porti al campionat...
No vull acabar sense mencionar que aquesta normativa actual de motors pot haver estat perjudicial per a la Fórmula 1: a principis de segle teníem Mercedes, Ferrari, Renault, Honda, Toyota, Ford i BMW, i fins i tot Peugeot fins al 2000. Avui en dia, en tenim la meitat i Honda, que va entrar més tard, està tenint dificultats majúscules per ser competitiva. Segur que més marques s'interessaran pel campionat, o se'n van totes a la Fórmula E?

Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.

Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana

Quins pneumàtics fa servir cadascú?
Aquest any, a les cinc primeres curses Pirelli manarà els pneumàtics a utilitzar per tothom.


Pilot Equip Tou Supertou Ultratou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 2 4 7
77. Valtteri Bottas
Mercedes 2 4 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
5. Sebastian Vettel
Ferrari 2 4 7
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 2 4 7
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 2 4 7
31. Esteban Ocon
Force India-Mercedes 2 4 7
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 2 4 7
18. Lance Stroll
Williams-Mercedes 2 4 7
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 2 4 7
2. Stoffel Vandoorne
McLaren-Honda 2 4 7
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Renault 2 4 7
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Renault 2 4 7
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 2 4 7
20. Kevin Magnussen
Haas-Ferrari 2 4 7
27. Nico Hülkenberg
Renault 2 4 7
30. Jolyon Palmer
Renault 2 4 7
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 2 4 7
94. Pascal Wehrlein
Sauber-Ferrari 2 4 7


Horaris del GP d'Austràlia

Divendres
Lliures 1: 02.00 (Movistar i Vodafone)
Lliures 2: 06:00 (Movistar i Vodafone)

Dissabte
Lliures 3: 04.00 (Movistar i Vodafone)
Qualificació: 07.00 (Movistar i Vodafone)

ATENCIÓ: canvi d'hora entre dissabte i diumenge. Horaris de diumenge en hora nova.

Diumenge
Cursa: 07.00 (Movistar i Vodafone)
Resum: 20.30 (Esport3)


Breus d'última hora:

-McLaren ha sondejat la possibilitat de canviar els seus motors Honda per uns motors Mercedes client.
-Haas segueix amb problemes de frens i esperen poder provar un nou subministrador a partir de Bahrain.


La Superporra: estem finalitzant els detalls d'aquesta temporada. Aquesta setmana abans de la cursa us penjarem l'enllaç!