23 de gener de 2017

Arrisquen poc els equips triant pilots?

Som a mitjan gener i a excepció de Manor, que està pendent de si arriben nous inversors que salvin l'equip, tenim completada la graella de pilots del 2017. Fa una setmana vam rebre la confirmació llargament anunciada que Valtteri Bottas seria el substitut del vigent campió Nico Rosberg a Mercedes, que Felipe Massa es "desretiraria" per tornar al seu volant a Williams i que Pascal Wehrlein pujava un esglaó fitxant per Sauber.

A mi personalment la manera com s'ha resolt tot l'embolic que va generar la retirada sobtada de Rosberg m'ha decepcionat una mica. Evidentment, a Mercedes i Williams tindran molta més informació sobre els seus pilots que jo, i particularment no tinc problema amb l'elecció de Bottas perquè penso que es mereix una oportunitat amb un cotxe guanyador... però al mateix temps penso que Mercedes no confia prou en el seu programa de joves pilots, del qual formen part el mencionat Wehrlein, Esteban Ocon i el nouvingut George Russell.

Noi, encara no et toca: Wehrlein haurà d'esperar el seu torn...
(Copyright: Manor Racing)

Mercedes ha promocionat Wehrlein des de l'any 2013, quan el va treure de la Fórmula 3 europea i el va col·locar al DTM. Un any després va provar ja per primer cop el W05 Hybrid de Fórmula 1 mentre quedava vuitè i guanyava una cursa al DTM, i el 2015 va guanyar el títol del DTM, i va provar amb Mercedes i Force India.
Com tots sabem l'any passat va debutar al mundial sumant un punt per a Manor. Va provar tres dies amb Mercedes, incloent dues ocasions en les que va provar els pneumàtics 2017 al Circuit de Catalunya, i la meva pregunta és, si després d'haver format part de Mercedes 4 anys i haver provat els cotxes de la casa durant 3 encara no consideren que estigui preparat per pujar a l'equip de Fórmula 1, quan ho estarà?

Un altre cas és el de Williams. Si bé és cert que el seu projecte era continuar amb Bottas i que es quedaven tant sols amb un debutant com Lance Stroll, fer tornar Massa és un pas estrany en un equip que s'havia caracteritzat per ser força rotund en les seves relacions amb els pilots. 
Especialment després de deixar-li clar al brasiler que no comptaves amb ell pel 2017 i ell havia preferit marxar de la Fórmula 1. Massa va demostrar que no es retirava de motu propio, així que evidentment ha tornat encantat, però Williams no pot esperar més que un any de transició mentre Stroll aprèn.

Contrasta l'actitud d'aquests dos equips amb la de Red Bull. Podem criticar com Helmut Marko fa i desfà amb els pilots de manera despietada fins i tot, però no podem dir que no aposten pels seus talents. Des del moment en que tenen un equip pràcticament només per a preparar pilots (Toro Rosso) fins al fet de canviar a mitja temporada a Daniil Kvyat per Max Verstappen, Red Bull arrisca i normalment guanya. L'èxit de Sebastian Vettel és conegut per tots, així com els de Daniel Ricciardo i Verstappen. Vettel, Ricciardo i Kvyat van ser respostes a vacants que es creaven: Vettel va entrar per David Coulthard, Ricciardo per Mark Webber i Kvyat per Vettel, però sempre buscant a casa abans que a fora.

Charles Leclerc ha provat amb Haas però encara no pujarà al cim...
(Copyright: Scuderia Ferrari)

Mercedes té a Wehrlein i Ocon però prefereix fitxar a Bottas; Williams tenia a Alex Lynn (guanyador de curses a la GP2) i a Paul di Resta, amb força experiència, però prefereix seguir amb Massa. Podem allargar la crítica a Ferrari; més enllà de si necessiten reemplaçar als seus pilots, la Ferrari Drivers Academy ha servit de ben poc. El malaurat Jules Bianchi podria haver arribat, però igualment hauria pilotat a Sauber el 2015, en el que hagués estat el seu sisè any a l'Academy; Sergio Pérez va marxar a McLaren en veure que Massa seguia i seguia. Raffaele Marciello i el propi Lance Stroll duien cinc anys a l'Academy fins que van marxar-ne el 2015...

És evident que la falta d'equips i de proves hivernals dificulta el triar un pilot novell. El 1989, hi havia gairebé el doble d'equips i no cal ser científic per deduir que a més cotxes, més opcions perquè debutin pilots novells. I el 2007, Lewis Hamilton va poder fer més de 1000 voltes en tests abans de la temporada, mentre que els pilots d'avui dia tenen sort si n'arriben a fer 500.
Crec que més que tornar als dies de proves il·limitades, que inevitablement afavorien als equips més poderosos, cal fomentar la participació de més equips. Fa anys els equips punters de les categories inferiors volien pujar a la Fórmula 1 però avui en dia prefereixen tenir algun ser "cabeza de ratón" a la GP2 o la F3 en comptes de "cola de león" a la Fórmula 1...

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Primer de tot vull dir que el fons negre amb lletres blanques ja m'està fent molt de mal els ulls, si ho poguéssiu arreglar ho agremiem.

Anant al tema, començaré parlant sobre Bottas i Mercedes. Tinc fons que em confirmen que en tot moment (des del principi) Mercedes tenia molt clar quin pilot volia i la cosa només s'allargava, es deien noms... doncs per deixar que el tema perdes força, fer tota la paperassa i aclarir l'acord amb Williams. El senyor Toto Wolff, per qui no ho sabes, era el manager de Bottas fins que ha entrat a Mercedes (no es casualitat ja us ho dic ara). Per tant ja teniu la resposta, tot i que es digui el contrari es totalment cert, la F1 d'avui en dia es mou per interessos i les coses van així.
Després, tema Wehrlein, es un cas apart, ha fet molts test, ha obtingut bons resultats i no condueix gens malament, el problema es que té fama de no ser un pilot amb el que puguis tenir un bon tracte. Així que si parlen malament d'un no motiva gairé voler-lo tenir a l'equip.
Williams fixa un pilot mooooooolt novell, Lance Stroll, per tant necessita compensar això amb un pilot amb anys d'experiència. Quin problema hi ha? que aquesta epoca tothom ja té un contracte i amb un equip o altre, el mercat ja esta definit i tots els pilots més bons ja estan agafats. Lògicament quan marxa un pilot teu en el primer que penses és en l'antic pilot que tenies a l'equip, en aquest cas Massa, i sobre això, com molt bé heu dit, ja ha quedat explicat.

Jordi Domènech Montané ha dit...

Hola Anònim, gràcies pel teu comentari. És evident que Bottas és a Mercedes perquè Wolff hi tenia un interès. Potser només hi serà un any i el 2018 si que pujaran a un dels pilots de la marca, qui sap?

També hem sentit els rumors de Wehrlein i aquest és un altre exemple on Red Bull lidera: a la que veuen un pilot que no els acaba de quadrar, ja sigui per talent, velocitat o actitud, fora. Són gairebé incomptables els pilots que Red Bull ha fet fora del seu programa, però també és cert que Mercedes podria no quedar bé si no manté a un pilot alemany entre els seus...