2017: Els canvis normatius

El 2017, com tantes altres vegades a la Fórmula 1, hi ha un canvi normatiu notable. Habitualment, aquests canvis s’han fet per raons de seguretat o bé per afavorir els avançaments, però aquesta temporada els canvis semblen haver estat motivats per un desig de veure cotxes més ràpids i atractius. Si de cas, el que farem serà primer explicar els canvis que hi haurà i a posteriori donaré la meva opinió sobre l’efecte que tindran.

Kimi Räikkönen provant els pneumàtics nous en un SF15-T híbrid.

Els canvis tècnics
Moguts per un desig de fer cotxes més atractius, els cotxes seran més amples, tindran alerons davanters en forma d’ala delta i alerons posteriors més baixos i inclinats cap a darrere, amb pneumàtics més amples. Concretament, els canvis són els següents:
-L’amplada total del cotxe passa de 180 cm a 200 cm.
-L’amplada màxima del xassís passa de 160 cm a 180 cm.
-L’aleró davanter creix de 165 cm a 180 cm, amb forma d’ala delta, i el morro serà 20 cm més llarg.
-L’aleró posterior creix de 75 a 95 cm d’amplada i l’alçada passa dels 95 als 80 cm. Estarà lleugerament inclinat cap a darrere.
-Es redueix la zona d’exclusió rere les rodes del davant, cosa que permetrà veure deflectors laterals més grans.
-El difusor passa a ser més alt (de 12,5 cm a 17,5), més ample (de 100 cm a 105) i més llarg, doncs abans començava a l’eix posterior i ara començarà 17,5 cm abans de l’eix.
-S’augmenta el pes total (de 702 a 722 kg) i el combustible (100 a 105 kg)
-Els pneumàtics davanters passen de 24,5 cm d’amplada a 30,5, i els posteriors de 32,5 cm a 40,5 cm.

Aquí podeu veure un vídeo de Movistar F1 on Joan Villadelprat comenta els canvis:

Els canvis esportius
Sempre hi ha coses que es van corregint o arreglant esportivament parlant, i aquí us les resumim també.
-Degut a la novetat en els pneumàtics, durant les 5 primeres curses els pilots no podran nomenar els pneumàtics que vulguin, essent assignats per Pirelli a tothom 2 jocs de durs, 4 de mitjans i 7 de tous.
-Es redueix la quantitat de motors disponibles per pilot; de 5 passen a 4, seran un milió d’euros més barats i s’aboleix el sistema de “tokens” per millorar els propulsors.
-Ja no es podrà acumular motors. Es seguirà penalitzant a la graella però si s’afegeixen nous elements a fer servir més endavant comportaran penalització a les curses següents.
-Es faran sortides des de la graella en curses on el Cotxe de Seguretat hagi donat la sortida per pluja, un cop les condicions siguin adequades.
-Els pilots podran canviar el disseny del seu casc un cop per temporada, o bé si canvien d’equip a meitat d’any.
-Està per confirmar si es podrà seguir treballant i canviant pneumàtics en situació de bandera vermella. Les últimes informacions indicaven que s’introduiria el canvi si tots els equips hi estaven d’acord.
Opinió
Pel que fa als canvis tècnics, crec que s’han fet pensant únicament en dues idees: espectacularitat i rècords. Els cotxes de 2017 seran més espectaculars que els de 2016 (tot i que per gustos colors) i segurament es batran els rècords dels circuits, molts dels quals encara sobreviuen de l’època dels motors V10. Però a quin preu?
Augmentar l’amplada dels pneumàtics era un bon inici, perquè augmentar l’adherència mecànica afegeix velocitat sense penalitzar aerodinàmicament. Però també augmenta el difusor i l’aleró davanter segueix sent molt complex. La combinació d’un aleró del davant sensible i un difusor més efectiu pot seguir fent complicat que els cotxes es segueixin els uns als altres. A més, si els cotxes són millors en aerodinàmica prendran les corbes més ràpidament, hi haurà menys desacceleració entre recta i corba i per tant, menys temps de frenada per avançar, així que no crec que els cotxes 2017 facilitin els avançaments, i fins i tot potser seran més complicats per els cotxes més amples i l’aerodinàmica més complexa.
Per altra banda, les normes 2017 suposen un canvi en la filosofia seguida durant molts anys, especialment durant la presidència de Max Mosley a la FIA. Des de 1993 (primer any de Mosley), quan es van prohibir les ajudes electròniques, 1998 amb els pneumàtics estriats o 2009 (últim any del britànic) amb la reducció de l’aerodinàmica, sempre s’havia buscat reduir la velocitat de pas per corba, acceptant que el principal perill d’accident és a les corbes. Amb aquestes noves normes, augmentarà la velocitat a les corbes.

No vèiem uns pneumàtics tan gruixuts des de 1992,
quan els de darrere feien 42 cm…
En quant als canvis esportius, crec que les mesures amb els pneumàtics, els dissenys dels cascs i els motors són adequades. Les sortides a la graella després d’una sortida amb Safety Car estan bé, però crec que és un pedaç. Penso que els cotxes de Fórmula 1 del segle XXI haurien de ser capaços de prendre la sortida amb pluja i tenir algun sistema que permetés augmentar l’alçada per no fer aquaplanning… Ah, i permetre els canvis de pneumàtics o altres canvis amb bandera vermella crec que és un error, esperem que els equips acordin canviar aquesta norma.