9 de desembre de 2016

El top ten dels editors de Fórmula 1 en Català

Com cada any a final de temporada fem una mica de repassada. La setmana que ve podreu votar als Premis Home de l'Any, però abans toca que nosaltres donem la nostra opinió sobre els 10 millors pilots de la temporada. Al final de l'article trobareu els nostres vots, i com els 40 principals, anem del 10 a l'1...

10. Nico Hülkenberg (D, Force India-Mercedes, nova entrada)
(Copyright: Force India F1 Team)

En Nico ha entrat ben justet al nostre top ten, i es que realment la seva temporada ha tingut força alts i baixos. Tant feia una gran actuació com quedava eliminat a la primera volta, ja fos per causes pròpies o alienes. L'anunci del seu fitxatge per Renault va semblar donar nova empenta al pilot d'Emmerich, i a l'última part del campionat va estar al nivell del seu company d'equip. Segueix sense haver sumat ni un sol podi, però el canvi d'aires pot ser el revulsiu que necessita la seva carrera.


9. Pascal Wehrlein (D, Manor-Mercedes, nova entrada)
(Copyright: Manor Racing)

Mentre escrivim això, en Pascal deu estar nerviós per si és l'escollit per substituir Nico Rosberg a Mercedes. La marca alemanya, que fa uns quants anys que el té en nòmina, haurà de mirar els pros i contres. Comencem pels punts bons: Wehrlein ha demostrat en més d'una ocasió tenir molta velocitat a una volta, classificant-se força vegades a la Q2, i també obtenint l'únic punt de l'equip a Àustria. En contra, no ha estat clarament superior als seus companys d'equip. Serà suficient per donar el salt a la fletxa de plata?

8. Sergio Pérez (MX, Force India-Mercedes, igual)
(Copyright: Force India F1 Team)

El Checo ha estat el principal mata-gegants de la temporada. Juntament amb Valtteri Bottas és l'únic home fora dels 3 primers equips en haver pujat al podi, i a més dues vegades. Però no el puntuem més alt perquè és una mica irregular. Per exemple, Baku. Pintava bé per lluitar per la pole però va fer una errada als últims lliures que li va costar cinc posicions a la graella, si bé és cert que va remuntar molt bé fins al podi. Sembla una mica Fisichella: bo en equips petits, no tant en equips grans. Tornarà a tenir la opció?


7. Sebastian Vettel (D, Ferrari, baixa cinc llocs)
(Copyright: Scuderia Ferrari)

Vettel va començar la temporada força bé. Un error estratègic li va fer perdre la victòria a Austràlia, i després va tenir mala sort a Bahrain i a Rússia. A partir de que Red Bull va començar a superar Ferrari, però, a l'alemany se'l va veure més nerviós, sovint queixant-se per la ràdio fins arribar al clímax de Mèxic. 7 podis son un bon botí però baixar de 3 victòries a zero i perdre la batalla als entrenaments amb el seu company... necessita calmar-se i tornar a la seva millor versió.


6. Kimi Räikkönen (SF, Ferrari, puja tres llocs)
(Copyright: Scuderia Ferrari)

Des que va tornar a Ferrari, aquest ha estat l'any més convincent de Räikkönen. Ha quedat a pocs punts del seu company d'equip i l'ha acabat superant al còmput general dels entrenaments. A les curses poca cosa es pot dir del pilot a part dels errors no forçats a Mònaco i Brasil; més aviat ell sempre semblava rebre a les sortides especialment per part de Vettel, i realment 4 podis són menys dels que hauria merescut. En general una bona temporada del finès.


5. Daniel Ricciardo (AU, Red Bull-TAG Heuer, puja cinc llocs)
(Copyright: Red Bull Media)

Gairebé no es pot dir res dolent de la temporada de Ricciardo, així que, com és que està al cinquè lloc? Només hi ha una raó i aquesta es diu Max Verstappen. Ricciardo ha rendit al màxim i molt probablement hauria merescut guanyar un parell de curses més, però a final de temporada se l'ha vist patir envers el seu nou company d'equip. El pilot australià haurà de lluitar més per aconseguir més curses com Mònaco i menys com Abu Dhabi.



4. Fernando Alonso (E, McLaren-Honda, puja nou llocs)
(Copyright: McLaren)

L'any passat vam deixar Alonso fora del top ten perquè ens va semblar que es queixava molt i que tenia una certa falta de motivació. Però aquest any no podem dir el mateix. Veient-se amb un cotxe més competitiu, l'asturià ha fet gala de la seva virtut més preuada, que és la constància volta rere volta. Pensem que ha extret el màxim del seu cotxe i el premi ha estat quedar entre els 10 primers a la classificació, superant el Williams de Felipe Massa.


3. Lewis Hamilton (GB, Mercedes, baixa dos llocs)
(Copyright: Mercedes AMG F1)
Molts vam comentar el fet de que sense l'avaria de Malàisia, Hamilton hauria sigut campió. El britànic va fer una temporada excel·lent, amb més poles, victòries i podis que el seu company, però al capdavall una sèrie d'errors no forçats probablement li hagin costat el títol. El toc a la Q2 de Baku, les males sortides a diverses curses... Un cop va veure's amb una missió impossible, va fer pole i va guanyar les últimes quatre curses, cosa que el va portar a superar Alain Prost en victòries.


2. Nico Rosberg (D, Mercedes, puja dos llocs)
(Copyright: Mercedes AMG F1)

És només degut al gran talent de Max Verstappen que Rosberg no ha quedat primer. Si ens ho mirem fredament, a l'alemany li costa més avançar que l'holandès i probablement té menys talent natural que el seu company Hamilton. Però el seu títol mundial és el triomf de la constància i de l'esforç. Rosberg ha aprofitat tot el que li ha vingut i ha fallat molt poques vegades. Com Damon Hill abans que ell, no era el millor pilot del seu moment però tenia el talent per arribar a coronar-se, i el campionat ha fet justícia amb ell.

1. Max Verstappen (NL, Red Bull-TAG Heuer, puja dos llocs)
(Copyright: Red Bull Media)

És un home polèmic, encara fa algunes errades i potser se'l sobrevalora. Però hem de recordar que Max Verstappen fa 3 anys encara anava en karts. Potser els Fórmula 1 d'avui en dia són més fàcils de conduir, o potser el Red Bull va molt bé, però el cert es que Verstappen sap aguantar la pressió dels seus rivals i sobretot avançar-los a la més mínima. Alguns dels seus moviments són discutibles però no podem negar que ha aportat més emoció i diversió als grans premis.


Les nostres votacions...

(Cliqueu la imatge per veure-la més gran)

Mencions honorables per a Romain Grosjean, que ha sumat tots els punts del nou equip Haas, per a Carlos Sainz Jr. que ha fet bona feina amb el cotxe amb menys velocitat punta de la graella, i per a Valtteri Bottas, que va sumar un podi i ha sigut l'home que ha mantingut Williams en la lluita per la quarta posició al campionat.

Com sempre, comenteu-nos, critiqueu-nos, digueu-nos si esteu d'acord o no amb cadascun de nosaltres i què canviaríeu del nostre Top Ten. Esperem els vostres comentaris!

5 comentaris:

Anònim ha dit...

Que Raikkonen faci la seva millor temporada i tot i aixi quedi per darrere del seu company d'equip que ha fet una temporada desastrosa segons molts no explica com pugui estar en aquesta 6a posició. Si no tingues un Ferrari ni l'haguessim vist

Anònim ha dit...

La meva ordenació per MILLOR PILOT segons company d'equip i prestigui d'aquest:
ALO, ROS, HAM, RIC, VES, PER, SAI, VET, HUL, RAI

Jordi Domènech Montané ha dit...

Bé Anònim, les opinions són això, opinions, i aquí sumant les opinions de 3 persones ens ha sortit aquest resultat. La de Räikkönen és una bona temporada i certament la millor des que va tornar a Ferrari. La de Vettel és una temporada pitjor que la de l'any passat però no és un desastre, i també hi comptem sensacions. La classificació posa a Vettel davant Räikkönen, però l'alemany s'ha mostrat molt més nerviós i paint pitjor la situació de Ferrari. Igualment, Ricciardo ha quedat davant Verstappen als punts, però la nostra sensació es que l'holandès en poques curses l'està igualant a ritme i a vegades superant en classificació, un dels punts forts de l'australià. Es podrien debatir totes les posicions...

Anònim ha dit...

Per ser just, us diré que fer el vostre top10 amb 3 persones mai sortirà bé. No estic d'acord amb el vostre top10 així de clar, però no us ho retreure gaire.

Comentem lo següent: el cas de Wehrlein, on un dels tres li dona 8 punts i així segur que esta a la llista, però ningú més el vota. No se si serà el cas, espero que no, però es un cas clar de outlier.
La pitjor llista és la d'en Guillem Solà, les altres dos són punts de vista diferents però no estan tan malament i les accepto. (li podria donar 1001 lliçons per que Wehrlein no és un pilot TOP6, top10 encara ho accepto, però li diré que busqui una mica d'informació sobre com és i el resultats obtinguts i veurà que s'ha equivocat, som humans i és normal no passa res).

Haurieu d'intentar fer-ho amb més gent per evitar desviacions de la mitja, si només sou 3 doncs fer una enquesta oberta dels vostres lectors, en feu la mitjana i la poseu com si fos una quarta persona. Molts cops es te compte l'opinió de l'espectador. Realment no es que la vostre llista estigui malament, sinó que li manca algo i té coses com si no haguessiu seguit bé la temporada.

Recordeu que valorem la temporada segons el cotxe que té cada un i com la fet servir, lo més recomanat es comprar-ho amb el seu company d'equip per que veus la diferencia amb el mateix cotxe.

Aquí us deixo 2 llistes TOP10 que segur que n'heu sentit a parlar:

Autosport TOP10:
HAM, MAX, ROS, RIC, VET, ALO, RAI, PER, BOT, SAI

Estudi matemàtic TOP10:
Alonso, Verstappen, Sainz, Vettel, Ricciardo, Hamilton, Rosberg, Räikkönen, Button, Bottas.

Ben diferent l'una de l'altre, sens dubte la de l'estudi matemàtic no és la millor, però l'estadística mai falla i quan es donen premis de MVP va així. Realment si busqueu la web i llegiu els comentaris veureu que esta molt ben comentat i argumentat de la posició de cada pilot. (Dr. Andrew Phillips)

La meva llista:

1. Alo
2. Ros
3. Ham
4. Ric
5. Max
6. Vet
7. Per
8. Sai
9. Rai
10. Bot
extra: 11. Van

PD; 15+8+12 = 35 no 33 ;) , ja només per això no dona gaire bona confiança.

Jordi Domènech Montané ha dit...

Bé Anònim, en primer lloc disculpar-nos per l'error matemàtic, però som humans i, en particular, no ens guanyem pas la vida amb això. No vull dir que no hàgim de complir uns mínims però tots hi dediquem el temps que ens queda, que a vegades es poc, i ens dona poca estona per repassar.

Sobre els top 10, ara ho fem amb tres persones però molts anys ho feia jo sol, així que l'espectre era més limitat. No mentim pas quan diem "el top 10 dels editors de Fórmula 1 en Català" i som conscients de que el nostre públic opinarà diferent; és impossible fer un top 10 en el qual tothom estigui d'acord. Sobre la participació, som oberts a que la gent doni el seu parer, i la quarta "persona" és un tema a tenir en compte en futures edicions.

Pel que fa a la llista en particular d'en Guillem, deixaré que sigui ell si vol el que comenti alguna cosa.