Vivim en temps d’exageració

Tres dies després de la cursa de Brasil, el regust que ens ha quedat és el de l’actuació de Max Verstappen. El jove holandès va avançar a gairebé tots els pilots de la graella, fent un gran paper, i molts (dins i fora del pàdoc) han opinat que el pilotatge de Verstappen està al nivell d’homes com Ayrton Senna, Gilles Villeneuve o Michael Schumacher.
Que consti que no vinc a atacar a Verstappen malgrat que hagi sigut crític amb ell en ocasions, sinó que aquesta columna d’avui, aprofitant l’exemple recent del pilotatge de l’holandès, el què vol es posar les coses en perspectiva i destacar un problema del periodisme i de les opinions avui en dia: són molt exagerades i busquen el titular fàcil i cridaner.

Verstappen, gran, però encara no llegenda. (Copyright: Red Bull Media)
Per començar, compararé la cursa de Verstappen amb altres grans actuacions sota la pluja dels pilots mencionats. Cronològicament podem començar per Gilles Villeneuve, i el primer gran cap de setmana del canadenc sota la pluja va ser el gran premi d’Estats Units de 1979. Ja als entrenaments lliures va ser 10 segons (!) més ràpid que el seu company d’equip Jody Scheckter i a la cursa acabaria guanyant amb 50 segons d’avantatge. El Ferrari 312T4 podria estar parell amb el Red Bull actual; dels millors cotxes però potser no el millor del moment.
Un altre dia sota l’aigua que es recorda de Villeneuve és Canadà 1981. Aquell any el Ferrari 126CK amb motor turbo era molt potent però el xassís no era massa bo, i l’Scuderia va quedar cinquena als constructors. Sota la pluja els motors Ford atmosfèrics tenien avantatge degut a l’entrega de potència més dòcil, però el canadenc va acabar tercer. Va ser l’únic cotxe turbo en acabar malgrat haver perdut l’aleró davanter. Si comparem Verstappen amb Villeneuve, l’holandès ni va guanyar la cursa, ni tenia un cotxe com el 126CK ni havia perdut cap peça pel camí…
El següent mite mencionat és Ayrton Senna. El brasiler va ser considerat com el gran pilot en mullat de la seva era i diverses curses destaquen en el seu palmarès, però potser les més recordades són Mónaco 1984 i Europa 1993.
En la primera, Senna pilotava un Toleman-Hart. El brasiler va obtenir tres podis amb un equip que va quedar setè al campionat i amb el qual Senna va patir la seva única no classificació, així que podem determinar que el cotxe era ben bé mitjanet. Si bé a Mònaco Toleman va poder gaudir dels mateixos pneumàtics Michelin que els campions McLaren, el cert es que quan van aturar la cursa per la pluja Senna (i Stefan Bellof amb el Tyrrell, no ho oblidem) estaven caçant a Alain Prost a un ritme de quatre segons per volta.
Potser l’actuació de Senna a Donington el 1993 és la més semblant a la de Verstappen. El McLaren aquell any era el segon o tercer millor cotxe, força semblant al Benetton però clarament darrere del Williams. La superioritat de Prost amb el FW15C era tal que va fer la pole en sec traient-li 1.6 segons a Senna (quart), però el diumenge plovia. Malgrat caure al cinquè lloc a la sortida, Senna va avançar tots els seus rivals a la primera volta i no va mirar mai més enrere, doblant a tothom excepte a Damon Hill. De nou, si ho comparem amb Verstappen, l’holandès no va guanyar la cursa ni patia un desavantatge greu de cotxe….
Per acabar parlarem del Kàiser. Com Senna la dècada anterior, Michael Schumacher va ser el dominador en pluja durant la seva època, i hi ha diverses curses a destacar, però tothom recorda principalment la cursa al Circuit de Catalunya el 1996. Era el primer any de Schumacher a Ferrari i el cotxe era, quan no fallava, més o menys el tercer millor. Williams i Benetton gaudien dels motors Renault si bé és cert que aquell any els Williams FW18 van ser intocables.
A Montmeló va diluviar aquell any i en condicions en les que avui no deixarien còrrer molts van caure. Schumacher va sortir força malament caient fins al 8è lloc, però a la volta 12 agafava el liderat. Un cop sol va fer un parell de voltes ràpides, 4 segons més ràpides que tothom per marxar, i el Kaiser podria haver arribat a doblar tothom però el motor del Ferrari perdia dos cilindres intermitentment. Tot i això, Schumacher va guanyar amb 45 segons d’avantatge.

Millors o pitjors que Verstappen sota la pluja?

Vist així, el pilotatge de Verstappen, tot i ser excel·lent, és encara lluny de les gestes d’aquests mites. Si Red Bull l’hagués mantingut a pista, Verstappen hauria estat segon fàcilment i podria haver intentat pressionar Hamilton, però el britànic ho tenia molt controlat i precisament l’error d’en Max va ser quan anava al màxim per reduir distàncies. Amb les errades estratègiques de Red Bull, en comptes de fer dos avançaments per ser segon, en va haver de fer 11 per ser tercer. 
Personalment penso que Verstappen no va ser ni el millor de la cursa de diumenge; podria ser Lewis Hamilton que va deixar molt lluny al seu company d’equip o podria ser Fernando Alonso, que va fer una virolla a la volta 55 quedant últim i va recuperar 8 posicions per aconseguir l’últim punt. Potser no va avançar tanta gent com Verstappen, però coincidirem en que el Red Bull és ara mateix molt millor cotxe que el McLaren.
El que vull dir és que s’usen massa fàcilment paraules com llegenda, mite, el nou Senna, històric, el millor… No tenim prou perspectiva per saber com evolucionarà un pilot ni per comparar-lo amb segons qui. No vull dir que no es puguin fer comparacions, però si penso que a vegades hi ha una moda i l’actual és Verstappen. Com ho va ser Alonso, com ho va ser Hamilton i com ho va ser Vettel. 
Ara bé, també hi han els que fan servir aquests adjectius no per grandiloqüència o per moda, sinó per a rebaixar altres pilots. No m’agrada la premsa tendenciosa, i un llegeix, sent comentaris i nota que en tenim uns quants dins de la sala de premsa als quals els va fer mal que Vettel privés a Alonso de guanyar un títol i ara el que es tracta es de minimitzar el que Vettel ha aconseguit. Si per a això cal dir que Verstappen és el nou Senna, doncs perdoneu, però per a mi no és periodisme. És exageració. Però per sort, en aquest esport el cronòmetre dóna i treu la raó.