5 d’octubre de 2016

La pregunta: Gran Premi del Japó



GP de Japó: Creieu que els pilots es queixen massa, després de les paraules de Hamilton diumenge?


Guillem Solà: Al sentir les declaracions de Hamilton després del GP de Malàisia he tingut una certa sensació de deja vu. Em recorda alguns missatges per ràdio de Vettel queixant-se sovint quan algú li tanca la porta als nassos, sobretot des que està a Ferrari i no tot és tant fàcil com quan pilotava a Red Bull.
Primer de tot, respondré la pregunta directament: SÍ; i ja ho veieu, en majúscules. Últimament, des que a cada temporada hi ha hagut un domini aplastant d'alguna escuderia (Red Bull abans, i avui dia Mercedes) sembla com si els pilots estiguessin en un pati d'escola i a la mínima que algú fa alguna cosa que sembla estar fora del reglament, les ràdios treuen fum i a Charlie Whiting se li gira feina. Tothom intenta treure penalitzacions de sota les pedres. Per què això? No estem competint?
Les competicions tenen un reglament, i per a fer-lo complir ja hi ha els àrbitres, comissaris o, en general, un "supervisor" que vetlli perquè ningú es passi de la ratlla. Els que hem jugat a futbol, per posar un exemple d'un altre esport, sabem de sobres que no serveix de res cridar o demanar una falta: això és criteri de l'àrbitre, decidir si algú s'ha sortit del reglament o no. És inútil gastar forces en fer veure o remarcar que, segons el teu criteri, hi ha hagut alguna infracció. Això és feina, en el cas de la Fórmula 1, dels comissaris i de Direcció de Cursa en general.
Cada vegada que sento Sebastian Vettel per la ràdio queixant-se que un monoplaça li ha dificultat l'avançament penso: aquest noi es pensa que si va amb un Ferrari té dret a passar per on vulgui sense que els seus contrincants li oposin resistència? Llavors on és la competició? Només es tracta de guanyar i prou? No és la meva manera de veure els esports. En aquest cas, ha sigut Hamilton que ha insinuat que algú no vol que guanyi el Campionat Mundial; i Niki Lauda ha tret ferro al tema dient que potser es refereix a algú superior, diguem-li "Déu". Doncs el que li diria jo a Lewis Hamilton és que si realment vol una cosa -àlies "ser campió del món de Fórmula 1"-, que es deixi de ximpleries i es centri en fer el possible per aconseguir-ho. Mai avançarà a ningú demanant-li permís, ha de demostrar que és el millor fent el millor que pugui; per tant, deixa't de retòrica i de declaracions d'aquest tipus i demostra qui ets. Si realment mereixes el títol mundial perquè ets el millor conduint un Fórmula 1 arreu del món, ja arribarà.

Just Serrainat: ​​Les declaracions de Lewis Hamilt​on a la cursa d'aquest cap de setmana, crec que les hem d'analitzar amb compte, ja que són fetes ​en calent i en un moment de frustració total, després de veure com dominava la cursa i una fallada tècnica el deixava fora de carrera.
De tota manera, una cosa són les típiques queixes dels pilots per l'obstrucció d'un altre monoplaça o per no respectar les banderes blaves,
però crec que han de ser més prudents al moment de criticar al seu propi equip (alguns han volgut interpretar l'afirmació de Hamilton com un sabotatge), ja que un pilot no es pot permetre tenir els seus propis enginyers molests, perque no s'ha d'oblidar que la victòria és una feina de tot l'equip.
Aquest any ja s'han comentat molt les queixes constants de Vettel amb altres pilots, per obstruir-lo a la pista per exemple, però hem de tenir en compte que moltes vegades no és tan fàcil deixar passar un altre monoplaça quant també estàs en volta o lluitant per posició.
També és molt curiós el fet que els pilots es queixen més a mida que estan més amunt, que quan estan en equips més modests, on sembla que se'ls baixen més els fums i ho relativitzen més tot (crec que Alonso aquests últims anys en seria un exemple).
Crec que el problema amb alguns pilots actuals, és que se'ls mima massa des del principi i ells mateixos es creen una aura diguem-ne de superioritat que els fa creure que ells poden fer-ho tot i que els altres pilots s'han d'apartar quan els veuen venir (que és un problema que crec que no tardarem gaire  amb veure per exemple amb Verstappen, que ja ha tingut diversos incidents amb altres pilots per la seva agressivitat).
La conclusió és que com diem aquí, "qui no plora no mama" i les queixes sempre hi seran entre uns i altres, sigui per justificar errors propis o per la frustració de l'error o incompetència d'un oponent.

Jordi Domènech: Jo per començar penso que les declaracions de Hamilton es van treure de context. Crec que amb el temps que porta a la Fórmula 1 l'anglès no és tant ximple d'insinuar que el seu propi equip fa alguna cosa perquè ell no guanyi; per tant, i com que sembla ser bastant religiós a vegades, compro l'explicació de que es referia a un poder superior que no vol que li surtin les coses fàcilment.
Per altra banda, també és cert que els pilots d'avui en dia estan sobre-exposats. Pràcticament cada dia tenim notícies sobre un o altre equip, i després de cada sessió fan declaracions, quan per exemple als equips de futbol un jugador parla en roda de premsa potser tres vegades per temporada i apareix a la zona mixta potser a la meitat dels partits que disputa.
A més, volem caràcter i volem que els pilots no siguin màquines corporatives que donen les gràcies a tots els patrocinadors, però quan Hamilton fa aquest estirabot, també ens enfadem.
Pel que fa al tema més genèric de les ràdios i les queixes, torno a l'exemple del futbol. Avui en dia al futbol es veu tot i es llegeixen fins i tot els llavis. I jo el que penso no es que els jugadors o els pilots hagin canviat, sinó simplement que ara els veiem més perquè hi ha 40 càmeres a cada partit o gran premi.
Segur que els pilots dels 70 o 80 també s'emprenyaven amb doblats, però no els sentíem. Una altra cosa a tenir en compte es que a vegades sembla que posin uns pilots més que d'altres. Realment l'any passat Alonso es queixava més que ningú, o aquest any Vettel? Jo no m'ho crec.

Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.

Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana

Quins pneumàtics fa servir cadascú?


Pilot Equip Dur Mitjà Tou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 3 2 8
6. Nico Rosberg
Mercedes 2 3 8
5. Sebastian Vettel
Ferrari 3 1 9
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 2 2 9
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 2 4 7
77. Valtteri Bottas
Williams-Mercedes 3 3 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 4 3 6
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 4 3 6
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 4 2 7
27. Nico Hülkenberg
Force India-Mercedes 4 2 7
20. Kevin Magnussen
Renault 4 2 7
30. Jolyon Palmer
Renault 3 3 7
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Ferrari 4 2 7
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Ferrari 3 3 7
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 2 3 8
12. Felipe Nasr
Sauber-Ferrari 2 3 8
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 3 3 7
22. Jenson Button
McLaren-Honda 3 3 7
94. Pascal Wehrlein
Manor-Mercedes 3 4 6
31. Esteban Ocon
Manor-Mercedes 3 4 6
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 3 3 7
21. Esteban Gutiérrez
Haas-Ferrari 2 4 7


Horaris del GP de Japó

Divendres
Lliures 1: 03.00 (Movistar F1)
Lliures 2: 07:00 (Movistar F1)

Dissabte
Lliures 3: 05.00 (Movistar F1)
Qualificació: 07.00 (Movistar F1)

Diumenge
Cursa: 07.00 (Movistar F1)
Resum: 18.35 (TV3)


Breus d'última hora:

-Fernando Alonso ha suggerit fer l'halo "movible" per casos com l'incendi de Kevin Magnussen.
-Els equips estan discutint on fer els tests de pretemporada. Pirelli i Mercedes semblen preferir Bahrain però altres equips, liderats per Red Bull, prefereixen l'estalvi i proximitat de Montmeló.
-Force India va anunciar finalment la renovació de Sergio Pérez per una temporada més.
-Charles Leclerc seguirà com a pilot de l'acadèmia Ferrari, però l'equip Haas ha descartat fitxar-lo per la temporada que ve.




I per últim, no us oblideu de la SuperPorra!