24 d’octubre de 2016

Crònica GP dels Estats Units: Hamilton guanya, Rosberg...també.

Lewis Hamilton va entrar ahir a l'olimp dels millors pilots amb la seva cinquantena victòria, però només va poder retallar 7 punts al seu company d'equip Nico Rosberg, que segueix tenint més d'una cursa d'avantatge.

Els entrenaments marquen la sortida. Es presumia que el pneumàtic supertou (el vermell), tot i ser el més ràpid a una volta, duraria poques voltes a la cursa. Així, els Mercedes i Max Verstappen van classificar a la Q2 amb el tou (el groc), per mirar d'allargar la primera aturada a boxes, amb el risc de ser avançats en els primers metres de la cursa.
Tothom va sortir més o menys bé al davant, però Daniel Ricciardo va avançar Nico Rosberg pel segon lloc i Kimi Räikkönen va posar-se al davant de Verstappen. Darrere d'ells, a la corba 1, Nico Hülkenberg va tocar-se lleugerament amb Sebastian Vettel i després amb Valtteri Bottas. A Vettel no li va passar res, però Hülkenberg va haver de plegar i Bottas va acabar setzè després de perdre molt temps amb una punxada.
Més endavant a la primera volta, Daniil Kvyat va empènyer Sergio Pérez a una virolla. Els dos van poder seguir, però Kvyat rebria 10 segons de penalització. Així doncs, a les primeres voltes l'ordre era Hamilton, Ricciardo, Rosberg, Räikkönen, Verstappen, Vettel, Massa, Sainz i Alonso.

Ricciardo agafa l'interior de Rosberg, lloc que només perdria amb el VSC.
(Copyright: Red Bull Media)

El joc de veure qui s'atura abans. Com era d'esperar, els primers pilots en aturar-se van ser els que duien els pneumàtics supertous, amb Ricciardo i Räikkönen entrant a la volta 8. Mercedes va decidir no arriscar i protegir-se aturant-se poques voltes després. Vettel va ser el que va allargar més la seva aturada, però essencialment tothom va mantenir la posició amb l'únic canvi de Verstappen al davant de Räikkönen. Dels 6 primers tots duien els tous excepte Rosberg, que va optar pel pneumàtic mitjà (el blanc).
Hamilton va ampliar el seu avantatge sobre Ricciardo fins als 8 segons mentre al darrere les posicions semblaven força estables. Els sis primers eren en 15 segons, seguia Massa a 34 segons, Sainz a 44, Alonso a 51 i la lluita de Jenson Button, Pérez i Romain Grosjean per a l'últim punt ja era a un minut del líder abans de mitja cursa.

El VSC dóna i treu. Räikkönen va iniciar la segona ronda d'aturades i va posar el supertou. El finès era a 8 segons de Ricciardo però aquest moviment sembla que va motivar l'aturada de l'australià a la volta 25, per posar el mitjà.
A partir d'aquí la cursa de Max Verstappen va anar-se'n en orris i les coses van canviar. L'holandès va creure erròniament que l'havien cridat al box i va entrar quan l'equip no estava a punt, a la volta 26. A pesar de tot només van perdre 13 segons i un sisè lloc semblava encara possible.
Ningú més havia entrat quan de sobte el Red Bull de Verstappen va començar a alentir la marxa. Van intentar arribar al box però finalment en Max va aparcar a prop dels comissaris de la corba 17. Mentre el Red Bull anava a poc a poc Vettel i Massa van aturar-se, i quan direcció de cursa va treure el cotxe de seguretat virtual per treure el Red Bull aturat (en un lloc força segur), els Mercedes, Alonso i Sainz van poder fer una aturada "gratuïta". Us ho explico: Amb el VSC els cotxes a la pista van més lents però el temps al pit-lane és el mateix. Abans del VSC, Hamilton era líder amb Rosberg segon només 15 segons davant de Ricciardo. En una aturada es perden uns 23 segons, així que Rosberg hauria sortit darrere del Red Bull, però amb el VSC l'alemany va parar i va sortir 3 segons per davant de l'australià.
El mateix amb Massa, Sainz i Alonso. Abans d'aturar-se Massa tenia 8 segons d'avantatge sobre Sainz i 13 sobre Alonso. Els espanyols van aturar-se amb el VSC i van recuperar-li 9 segons al brasiler, amb Sainz guanyant una posició.
A la GP2 i a la GP3 no són permeses les aturades en període de VSC, però a la Fórmula 1 sí. Crec que seria més just no poder-se aturar amb el VSC en pista, ja que les distàncies es mantenen, no és com quan surt un Safety Car i tens tots els teus rivals al darrere...

Final de cursa i polèmiques. A davant la cosa va acabar força estable. Hamilton va guanyar amb Rosberg, Ricciardo i Vettel darrere seu. Räikkönen va abandonar amb una roda mal collada (amb multa de 5000 euros per a Ferrari) i el cinquè lloc se'l van disputar Sainz, Massa i Alonso. El brasiler no va poder avançar el cotxe amb el motor menys potent de la graella, i finalment Alonso va forçar l'avançament a la corba 15, tocant-se els dos cotxes i punxant Massa un pneumàtic. Sancionable? Per a mi no, però per un moviment semblant li van caure deu segons a Rosberg a Malàisia, així que una certa consistència seria d'agraïr. De la mateixa manera, es penalitza a Kevin Magnussen per sortir-se de la pista en avançar Kvyat al final de la recta amb DRS i passar-se de frenada, però no a Alonso que també va passar-se quan va avançar Sainz. Repeteixo, no tinc res contra Alonso, ni molt menys, però costa entendre per què unes coses es sancionen i altres no.
Al final Alonso va ser cinquè davant Sainz, Massa, Pérez, Button i Romain Grosjean, que va sumar al GP de casa de Haas.

Per mi el pilot del dia va ser Sainz, igualant el seu millor resultat.
(Copyright: Red Bull Media)

Vull acabar parlant de la broma del "Driver of the Day" que es pot votar al web oficial del campionat durant la cursa. Per setena vegada va guanyar Max Verstappen, en una cursa en la qual va equivocar-se al box i posteriorment va abandonar. La intenció era bona, però més que decidir quin és el millor pilot de la cursa sembla una votació per veure qui és el més popular o té els seguidors més persistents...


-VSC. Em sembla totalment inútil i crec que canvia més les curses que el SC.
-Max Verstappen. Cursa per oblidar.
-Comissaris. Seguim amb el criteri canviant a cada cursa.
-Ferrari.  Quan no és l'estratègia, es un problema a la roda...
-McLaren. Els dos cotxes als punts.
-Nico Rosberg. Controlant el liderat.



-Carlos Sainz Jr. Mereix quelcom millor que Toro Rosso.
-Lewis Hamilton. Victòria molt còmoda.
-Haas. Un puntet a casa.





Pos.Pts.PilotDor.EquipXassísTempsGra.Vol.
125Lewis Hamilton44MercedesW07 Hybrid1h 38'12.618156
218Nico Rosberg6MercedesW07 Hybrid+ 4.520256
315Daniel Ricciardo3Red Bull-TAG HeuerRB12+ 19.692356
412Sebastian Vettel5FerrariSF16-H+ 43.134656
510Fernando Alonso14McLaren-HondaMP4-31+ 1'33.953856
68Carlos Sainz Jr 55Toro Rosso-FerrariSTR11+ 1'36.124456
76Felipe Massa19Williams-MercedesFW38+ 1 volta555
84Sergio Pérez11Force India-MercedesVJM09+ 1 volta955
92Jenson Button22McLaren-HondaMP4-31+ 1 volta1255
101Romain Grosjean8Haas-FerrariVF-16+ 1 volta1155
11Daniil Kvyat26Toro Rosso-FerrariSTR11+ 1 volta755
12Kevin Magnussen20RenaultRS16+ 1 volta1655
13Jolyon Palmer30RenaultRS16+ 1 volta1355
14Marcus Ericsson9Sauber-FerrariC35+ 1 volta1755
15Felipe Nasr12Sauber-FerrariC35+ 1 volta1855
16Valtteri Bottas77Williams-MercedesFW38+ 1 volta1555
17Pascal Wehrlein94Manor-MercedesMRT05+ 1 volta1455
18Esteban Ocon31Manor-MercedesMRT05+ 2 voltes2254
DNFKimi Räikkönen7FerrariSF16-HRoda mal collada538
DNFMax Verstappen33Red Bull-TAG HeuerRB12Caixa canvis428
DNFEsteban Gutiérrez21Haas-FerrariVF-16Frens2016
DNFNico Hülkenberg27Force India-MercedesVJM09Danys accident211