Les notes d’estiu: Qui aprova i qui necessita millorar?

Aquest any l’aturada d’estiu no ha coincidit amb la meitat de la temporada. Ja s’han disputat 12 curses i en queden 9, però potser amb més grans premis disputats podem fer-nos una millor idea de qui aprova i qui suspèn. Com sempre, les opinions son les del que escriu aquest article, i la discussió està oberta, tant aquí com a la nostra pàgina de Facebook.
Excel·lent
Pel que fa als pilots, en primer lloc aprovo amb excel·lent a Lewis Hamilton. El seu inici no va ser del tot bo, i ha tingut alguna cursa “off”, però a pesar de les 4 victòries del seu company de seguida va recuperar la iniciativa a l’equip i al mundial.
També tenen excel·lent els dos pilots actuals de Red Bull. Max Verstappen pel seu talent i per ser gairebé ell sol una ventada que ens fa oblidar dels problemes de la F1, i Daniel Ricciardo per haver fet mèrits per guanyar dues curses quan Red Bull no estava tant bé.
Obté la màxima nota també Pascal Wehrlein. Ha aconseguit un punt amb Manor i lluita generalment per sobre d’on li tocaria, però ha tingut un rival fàcil fins ara. Veurem com li va amb Esteban Ocon.

En equips per mi Mercedes i McLaren mereixen la màxima nota. Mercedes per seguir dominant un tercer any i potser encara una mica més que l’any passat, i McLaren per mantenir un progrés sostingut que els acosta als tres de davant.
Ricciardo i Verstappen han excel·lit aquest any.
(Copyright: Red Bull Media)
Notable
Obtenen notables Nico Rosberg, els tres pilots de McLaren, Sergio Pérez i Carlos Sainz. Rosberg es queda curt de l’excel·lent perquè sembla no tenir resposta quan el seu company està en les mateixes condicions, tot i un inici magnífic de temporada. Alonso, Button i Vandoorne mereixen el notable perquè els tres han maximitzat les possibilitats del McLaren en almenys una cursa, fent bo el progrès de l’equip. Aconseguir dos podis amb Force India és motiu suficient per el notable de Pérez, i Carlos Sainz és notable especialment des que Verstappen ha marxat de Toro Rosso. Sembla que l’espanyol s’ha assentat més bé a l’equip i dóna dia si, dia també el millor de si mateix.
En els equips, Red Bull no arriba a l’excel·lent perquè tot i la gran millora, encara no són en posició de molestar a Mercedes. La nota de Force India es justifica perquè tot i tenir un pressupost limitat, lluiten amb equips històrics com Williams i McLaren pel quart lloc, sovint amb bones estratègies.
Aprovant però sense destacar molt hi han els pilots de Ferrari, Valtteri Bottas, Nico Hülkenberg i Romain Grosjean. Vettel i Räikkönen potser s’han vist un pèl decepcionats pel rendiment de Ferrari i de resultes han tingut cadascun potser una gran cursa, però moltes en les que no semblaven poder superar les limitacions del material.
Bottas va tenir algunes dificultats amb Felipe Massa a l’inici de la temporada, però ha aconseguit l’únic podi de Williams, mentre que Nico Hülkenberg sempre compleix però mai acaba de lligar un cap de setmana rodó com els podis del seu company. Romain Grosjean ha liderat bé el nou equip Haas, però la seva actitud envers els problemes de l’equip a vegades hauria de ser més moderada.
Obtenen un bé els equips Toro Rosso, Manor i Haas. Els italians ho han fet prou bé amb el motor Ferrari 2015, però han de millorar les aturades a box. Manor està complint amb la seva millora i el punt aconseguit els ajudarà molt econòmicament. I els novells americans han fet un bon paper; el que els baixa la nota són els típics problemes d’equip nou que havent comprat una estructura existent no els passarien.
Suficient
Tenen un aprovat justet Kevin Magnussen, Marcus Ericsson, Felipe Nasr i Rio Haryanto. El pilot danès de Renault va aconseguir els 6 punts de la marca francesa però no està sent tot el superior que caldria sobre el seu company d’equip. Els homes de Sauber prou han fet en un equip amb grans dificultats econòmiques, i Haryanto aprova perquè ha estat més a prop del seu company d’equip del que molts esperaven i mereixeria seguir tota la temporada.
Als equips, dono un suficient a Ferrari i Williams. Les dues marques tenen en comú haver-se quedat més o menys estancades respecte l’any passat. Els italians van començar a prop de les victòries i ara els podis semblen difícils, i els britànics eren el tercer millor equip i ara segons la cursa es veuen superats per Force India, McLaren o Toro Rosso en la cursa pel quart lloc, amb el consequent problema econòmic que comporta la pèrdua de posicions.

Renault, en general, necessita millorar.
(Copyright: Renault Sport)
Insuficient
Quatre pilots suspenen: Felipe Massa, Jolyon Palmer, Daniil Kvyat i Esteban Gutiérrez. El brasiler de Williams suspèn per haver-se perdut entre errors després d’un inici raonable, i ser dominat en classificació pel seu company. Palmer no aprova pel costós error a Hongria que li va costar els seus primers punts.
Potser els suspensos amb més controvèrsia seran Kvyat i Gutiérrez. El rus no ha trobat el seu camí des que el van baixar a Toro Rosso, i si no ho corregeix aviat podria ser el fi de la seva carrera a la Fórmula 1, si bé es cert que les circumstàncies desfarien mentalment a qualsevol persona. El cas de Gutiérrez es més complicat. S’ha quedat quatre vegades a les portes dels punts, ha patit problemes mecànics però en el segle XXI amb la informació que tenen els pilots no és tolerable agafar fama de pilot difícil de doblar. (Una altra cosa és que els pilots doblats s’hagin de pràcticament aturar quan venen els líders, cosa amb la que no estic d’acord…)
D’equips suspenen Renault i Sauber. Si bé es cert que Renault va comprar força tard Lotus, no s’acaba de notar la milloria que els recursos superiors haurien d’aportar. Pel que fa a Sauber, prou pena han tingut fins ara amb els problemes econòmics i esperem que a partir d’ara la cosa millori, però ha fet mal als ulls veure l’equip suís tant avall.