6 de juliol de 2016

La Pregunta: GP de Gran Bretanya



GP de Gran Bretanya: Què en penseu de la prohibició de certs missatges per ràdio?

L'any passat la FIA va decidir no permetre que els enginyers donessin informacions tècniques als pilots per ràdio, però recentment alguns pilots i equips consideren que pot ser perillós no poder informar al pilot de que té un problema mecànic que pot causar un accident.


Guillem Solà: Sempre he sigut del tipus d'aficionat que creu que la feina a la pista l'ha de fer el pilot, per tant, ha de ser ell qui ha de conduir la màquina i saber en cada moment quin mapa motor utilitzar, quin repartiment de frenada escollir...
Des del pit-wall només s'haurien de comentar els temes d'estratègia i, com a molt, avisar dels temps dels competidors més propers. En el cas de Sergio Pérez, per tant, crec que està bé (per dir-ho d'alguna manera) que no hagin pogut avisar-lo de problemes amb els frens. Tot i així, diria que ell tampoc tenia cap altra manera de saber-ho; excepte frenar i veure que el cotxe no desaccelera com ell voldria i sortir de pista. És per això que jo estic d'acord en prohibir aquests tipus de missatges, però s'hauria de primar el pilotatge, que hauria de contemplar l'habilitat del pilot per gestionar ell mateix els paràmetres, entre els quals, l'estat dels frens seria dels més importants.
Potser algú dirà que ja tenen prou feina en pilotar a alta velocitat mentre estan pendents de mil coses més a la vegada, doncs crec que llavors es veuria clarament qui és el millor pilot a la pista i també destacaria el millor equip per la part de l'estratègia; no pas l'equip que millor interpreta les dades del monoplaça des del pit-wall.

Just Serrainat: Els missatges de ràdio entre els enginyers i el pilot, és un altre d'aquells temes del reglament que la FIA va modificar per intentar donar una mica més d'emoció a les curses, per fer que sigui el pilot i el seu instint els que detectin possibles problemes i solucions durant la carrera.
D'entrada la idea sembla bona, ja que amb el nivell de tecnologia a que ha arribat aquest esport, estàvem arribant a un moment en que el pilot semblava una part més del cotxe i poca cosa més. Encara recordo fa anys, quan els enginyers inclús podien fer modificacions de configuració del cotxe des de boxes sense necessitat ni de la interacció del cotxe, que semblava que havia de convertir els monoplaces a la llarga en simples cotxes de radio control.
També s'ha de tenir en compte que aquest alt nivell de tecnologia i electrònica, fa que el pilot moltes vegades no pugui detectar algun possible problema que tingui el cotxe fins que ja és massa tard.
El tema de la ràdio per mi hauria de ser o totalment obert a tot tipus de missatges o restringit només a notificacions de problemes greus en el monoplaça que posin en perill la continuació del cotxe en cursa. En el primer cas d'un sistema totalment obert, seria partidari que la radio fos totalment oberta a que tots els equips poguessin sentir el missatges dels seus oponents.
I si no, podríem tornar als orígens i fer servir com en el campionat de motociclisme els cartells a recta d'arribada, que si que donarien emoció, per que m'agradaria veure com llegirien els missatges en alguns circuits passant a més de 300 quilòmetres per hora.

Jordi Domènech: No tinc clara la meva opinió al respecte. Per una banda, si m'ho miro de manera purista, abans els pilots no tenien comunicació amb l'equip i havien de tenir sensibilitat mecànica i fer cas als avisos que les agulles o els sorolls que sentien els marcaven: poca gasolina, problemes amb la bomba de gasolina, temperatura massa alta del motor...
Però per altra banda, també entenc que avui en dia un Fórmula 1 és molt més complex. Ja no tenim només motor i canvi, ara tenim el sistema de recuperació d'energia, els motors generadors, les bateries... Hi han centenars de sensors preparats per avisar de qualsevol problema amb la temperatura o d'una pèrdua de pressió. Els volants tenen una pila de botons i funcions que dubto que cap pilot conegui exactament tot el que pot fer des del cockpit.
Així doncs, està clar que no poder donar massa informació als pilots dóna un element d'incertesa en cas de possible avaria mecànica, però no sembla congruent amb la política de sobreprotecció dels pilots actual. Volem posar un halo per protegir el cap del pilot però no podem informar-lo de que té un problema de frens que acaba provocant un accident.
No es pot "desaprendre" el que ja se sap. Els cotxes i els volants seguiran sent igual de complicats. Però opino que la solució tampoc és prohibir completament la comunicació per ràdio. Crec que la ràdio s'hauria de limitar, per part dels enginyers, a temes esportius (estratègia pròpia, què fan els altres pilots i situacions de Safety Car o VSC) i limitar els temes tècnics exclusivament a problemes crítics que puguin provocar un abandonament per accident. Penso que els pilots sí haurien de ser capaços per si mateixos de controlar els avisos que els surtin al volant així com el consum de combustible, per exemple.

Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.

Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana

Quins pneumàtics fa servir cadascú?


Pilot Equip Dur Mitjà Tou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 1 5 7
6. Nico Rosberg
Mercedes 1 5 7
5. Sebastian Vettel
Ferrari 2 3 8
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 2 3 8
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 1 5 7
77. Valtteri Bottas
Williams-Mercedes 1 5 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 3 4 6
27. Nico Hülkenberg
Force India-Mercedes 3 4 6
20. Kevin Magnussen
Renault 1 5 7
30. Jolyon Palmer
Renault 1 5 7
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Ferrari 2 3 8
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Ferrari 2 3 8
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 1 3 9
12. Felipe Nasr
Sauber-Ferrari 1 3 9
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 1 5 7
22. Jenson Button
McLaren-Honda 1 5 7
94. Pascal Wehrlein
Manor-Mercedes 1 5 7
88. Rio Haryanto
Manor-Mercedes 1 5 7
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 2 4 7
21. Esteban Gutiérrez
Haas-Ferrari 1 5 7


Horaris del GP de Gran Bretanya

Divendres
Lliures 1: 11.00 (Movistar F1)
Lliures 2: 15:00 (Movistar F1)

Dissabte
Lliures 3: 11.00 (Movistar F1)
Qualificació: 14.00 (Movistar F1)

Diumenge
Cursa: 14.00 (Movistar F1)
Resum: 19.45 (TV3)


Breus d'última hora:

-Honda diu que "ningú" a part de McLaren vol el seu motor per a la temporada que ve.
-El líder de la GP3, el monegasc Charles Leclerc debutarà el divendres amb Haas. Leclerc és membre de l'acadèmia de pilots joves de Ferrari.
-Hi haurà dos dies de test (dimarts i dimecres) després del gran premi. Els pilots confirmats a dia d'avui són Esteban Ocon i Pascal Wehrlein per a Mercedes, Pierre Gasly a Red Bull, Carlos Sainz i Sergio Sette Camara a Toro Rosso, Nikita Mazepin a Force India i Santino Ferrucci a Haas.
-Pirelli ha anunciat el seu programa de test per als pneumàtics 2017. Ja aquesta setmana Pascal Wehrlein provarà amb un cotxe de 2014 a Silverstone. A l'agost, amb cotxes 2015, Ferrari provarà els pneumàtics de mullat a Fiorano i Red Bull els de sec al Mugello. El setembre, Ferrari i Mercedes provaran a Montmeló i a Paul Ricard respectivament, i els mesos d'octubre i novembre els tres equips seran a Abu Dhabi. Les dades recollides en aquests entrenaments seran compartides amb la resta d'equips de la graella.



I per últim, no us oblideu de la SuperPorra!