Crònica GP d’Hongria: Entre badall i badall, Hamilton

Lewis Hamilton és el nou líder del campionat mundial de Fórmula 1 després d’obtenir la seva cinquena victòria a Hongria. No ha estat la cursa més divertida de la història, i l’interès s’ha centrat en el que passava fora de la pista.

Dissabte esperpèntic. La sessió de classificació va durar moltíssim degut a un fort xàfec abans de l’inici de la Q1. Quan finalment va iniciar-se després de fer esperar tothom 20 minuts, la cosa va ser interrompuda per quatre banderes vermelles. La última, provocada per Rio Haryanto quan ja la pista s’assecava, va fer que alguns pilots no fessin un temps dins del 107% del millor crono per no haver pogut fer una volta amb pneumàtics intermedis.
Van seguir la Q2 i la Q3 sense incidents fins a l’últim minut, quan Fernando Alonso va fer una virolla. La majoria dels pilots van avortar la volts però no així Nico Rosberg, que va millorar i va fer la pole.
Ja la realització, minuts després va ensenyar-nos que Rosberg va passar per la zona amb banderes grogues i no semblava haver afluixat.
Van passar ben bé 3 hores fins que la FIA va anunciar que investigava a Rosberg i també als cotxes que no havien superat el 107%, i més tard van dir que quedava tot igual. El tema del 107% era degut a les condicions canviants i a les moltes banderes vermelles. En quant a Rosberg, més avall ho comentaré.

Ricciardo gairebé és líder a la corba 1.
(Copyright: Red Bull Media)

Els Red Bull ho intenten. A la sortida, en condicions de sec, els Mercedes no han sortit tant bé com els Red Bull. En particular, Daniel Ricciardo gairebé es posa al davant de la cursa però Hamilton ha defensat bé. Els dos havien avançat l’home de la pole, Rosberg, però l’alemany ha recuperat el segon lloc a la corba 2. Darrere d’ells tres, Max Verstappen, Sebastian Vettel i Fernando Alonso, que superava a Carlos Sainz pel sisè lloc.
L’equip de la beguda energètica ha volgut sorprendre Mercedes avançant les seves aturades, però sense èxit i una cursa sense massa història ha acabat amb Hamilton davant Rosberg, Ricciardo i Vettel.
Els dos pilots espanyols han puntuat amb Alonso setè i Sainz vuitè en un dia en el que han tret el màxim dels seus respectius monoplaces.

La remuntada de Räikkönen. Alguns pilots, com Sergio Pérez i Kimi Räikkönen, han sortit amb el pneumàtic tou per allargar la primera aturada mentre tothom davant seu sortia amb el supertou. El pilot finès va quedar catorzè als entrenaments i al contrari que Pérez (que ha posat el mitjà), Räikkönen ha posat supertous a les dues aturades que ha fet, permetent-lo acabar atacant i fent la volta ràpida.
El pilot de Ferrari ha arribat fins al sisè lloc i semblava preparat per avançar Verstappen a les últimes voltes, però en la meva opinió, la defensa excessivament forta de l’holandès ha acabat provocant un toc i danys a l’aleró de l’SF16-H.
Räikkönen s’ha queixat per la ràdio però els comissaris ni tant sols han investigat els fets. Cosa estranya, quan a principi de cursa un Jenson Button últim degut a un problema mecànic ha rebut un drive-through per “instruccions a la ràdio”. Diferència de criteris?

Räikkönen protagonista avui.
(Copyright: Scuderia Ferrari)
El missatge erroni.  Més enllà de la cursa avorrida, el gran premi podria ser recordat per la inconsistència de les penalitzacions i les investigacions, i els missatges que es volen donar envers la seguretat.  Primer exemple: fa uns dies ha fet un any de la mort de Jules Bianchi, i en part es va culpar al pilot francès del seu accident per haver-se sortit anant massa de pressa en una zona amb doble bandera groga. Ahir Rosberg fa la pole reduint de manera imperceptible (una dècima) en una zona de doble bandera groga i manté la pole position, quan la norma de doble bandera groga diu “reduir notablement la velocitat i estar preparat per aturar-se”.
Segon exemple: no investigar a Verstappen pels seus moviments en defensa de Räikkönen. Si es va posar la norma de no canviar de trajectòria a la frenada va ser en part per facilitar els avançaments i en part per evitar accidents amb cotxes envestint i pujant per sobre dels altres degut a un moviment erràtic del pilot de davant. Però avui Verstappen s’ha mogut a la frenada més d’una vegada provocant la col·lisió amb Räikkönen i el pilot ni tant sols ha estat investigat.
Quin missatge es dóna? De què serveix posar escapatòries d’asfalt i halos i demés exageracions si després deixem que els pilots facin la pole amb banderes grogues? I no només és la seguretat sinó la consistència. Per què alguns pilots sempre son sospitosos i alguns altres ni tant sols se’ls investiga? Es que hi han favoritismes?

Fet i fet, el que ho sembla tenir clar és Hamilton, que si guanya diumenge que ve a Hockenheim potser serà el primer pilot en guanyar quatre curses en un mes…

-FIA, comissaris, direcció de cursa. Inconsistents, lents… Una presa de decisions poc d’acord amb un esport professional.
-Williams. Dos puntets malgrat tot, però perdent el liderat de la mitja taula.

-Kimi Räikkönen. Bona remuntada en un circuit difícil d’avançar.

-McLaren. Molt millor però cal millorar la fiabilitat.
-Jolyon Palmer. El seu millor GP des que és a la F1, però fora dels punts.


-Lewis Hamilton. Malgrat no poder lluitar per la pole, implacable.

-Fernando Alonso. Sempre al màxim del que permetia el McLaren.
-Carlos Sainz. Deixant Kvyat molt lluny, dia sí dia també.
Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Lewis Hamilton 44 Mercedes W07 Hybrid 1h 40’30.115 2 70
2 18 Nico Rosberg 6 Mercedes W07 Hybrid + 1.977 1 70
3 15 Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 27.539 3 70
4 12 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF16-H + 28.213 5 70
5 10 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 48.659 4 70
6 8 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF16-H + 49.044 14 70
7 6 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 7 69
8 4 Carlos Sainz 55 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 6 69
9 2 Valtteri Bottas 77 Williams-Mercedes FW38 + 1 volta 10 69
10 1 Nico Hülkenberg 27 Force India-Mercedes VJM09 + 1 volta 9 69
11 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM09 + 1 volta 13 69
12 Jolyon Palmer 30 Renault RS16 + 1 volta 17 69
13 Esteban Gutiérrez 21 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 15 69
14 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 11 69
15 Kevin Magnussen 20 Renault RS16 + 1 volta 19 69
16 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1 volta 12 69
17 Felipe Nasr 12 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 16 69
18 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW38 + 2 voltes 18 68
19 Pascal Wehrlein 94 Manor-Mercedes MRT05 + 2 voltes 20 68
20 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C35 + 2 voltes 22 68
21 Rio Haryanto 88 Manor-Mercedes MRT05 + 2 voltes 21 68
22 Jenson Button 22 McLaren-Honda MP4-31 Prob. hidràulic 8 60