Crònica GP de Gran Bretanya: Hamilton venç, però la FIA és protagonista

Lewis Hamilton guanya per tercer any consecutiu a Silverstone en un gran premi força marcat per les decisions i penalitzacions de direcció de carrera.

Inici marcat per la pluja? No, més aviat inici marcat pel Safety Car. Crec que Charlie Whiting i direcció de carrera en general disminueixen l’apreciació del públic pel talent dels pilots amb les sortides rere el Safety Car. És cert que el xàfec que ha caigut més o menys 20 minuts abans de la sortida ha estat força intens, però si la Fórmula 1 és el cim de l’automobilisme i la majoria dels seus pilots són els millors del món, han de poder prendre una sortida sobre asfalt mullat sense pensar que hi haurà una catàstrofe. I després, mantenir cinc voltes el Safety Car. Un es pregunta per què tenir pneumàtics de pluja extrema quan el cotxe de seguretat es manté en pista fins el moment en que els pilots ja poden canviar als intermedis.

La F1 ha de còrrer en aquestes condicions, no passejar-se rere el Safety.
(Copyright: Red Bull Media)
El cotxe de seguretat virtual dóna i treu. Just al moment que marxava el Safety Car, tothom del cinquè lloc en avall ha entrat entre les voltes 5 i 6 a canviar a intermedis. Això ha deixat a Hamilton, Nico Rosberg, Max Verstappen, Sergio Pérez, Felipe Nasr i Marcus Ericsson en els sis primers llocs.
Però a l’inici de la volta 7 Pascal Wehrlein ha perdut el control a la primera corba i ha hagut d’abandonar. La grua ha retirat el cotxe sota règim de cotxe de seguretat virtual i els sis pilots abans mencionats han fet la seva aturada perdent 10 segons menys que la resta de pilots.
Aquest fet ha beneficiat principalment a Pérez, que era desè abans de les aturades i ha tornat a la pista mantenint el quart lloc, i ha perjudicat per exemple a Daniel Ricciardo, que ha passat d’estar quart just al darrere del seu company Verstappen, a quedar cinquè a 11 segons de l’holandès.

Sortides al primer sector. La pista s’ha anat assecant i realment no hi ha hagut gaire varietat estratègica, degut a que pràcticament tothom ha posat els intermedis al mateix temps i tothom ha posat el pneumàtic mig entre les voltes 15 i 18.
Si més no, la varietat ha vingut per les diferents sortides i virolles, ja que la pista no s’ha acabat d’eixugar del tot. Rosberg ha tingut un petit moviment a Maggots que ha motivat l’avançament per fora de Verstappen a Chapel i Bottas ha fet una virolla a Vale, però la majoria de sortides han tingut lloc a la primera corba, Farm.
Ja hem mencionat l’abandonament de Wehrlein, i el seu company Rio Haryanto també ha acabat la cursa allà. Gairebé ningú s’ha lliurat de sortir-se allà, però potser els que han perdut més temps han estat Sebastian Vettel, Carlos Sainz i Fernando Alonso. Especialment en el cas dels espanyols, sense les sortides de pista Sainz podria haver optat al cinquè lloc i Alonso podria haver puntuat.

Polèmica final i penalització discutible.  Rosberg ha tornat a avançar a Verstappen per la segona posició a Stowe, però a 6 voltes del final l’alemany perdia gairebé tres segons. Momentàniament, la caixa de canvis del Mercedes s’havia quedat clavada en setena velocitat, i l’enginyer de Rosberg, Tony Ross, li ha indicat que modifiqués uns paràmetres. Sortosament per a Rosberg, el problema s’ha resolt i ni tant sols ha perdut una posició, però la FIA ha investigat l’incident per ser una comunicació de ràdio no permesa.
Rosberg ha pujat al podi com a segon però hores després li han imposat una penalització de 10 segons, amb la qual cosa ha baixat a la tercera posició i amb només un punt d’avantatge davant Hamilton.
Deixeu-me dir que en la meva opinió, em sembla una penalització ridícula (com la d’Àustria). Ja d’entrada la norma em sembla estúpida, però si hi és, s’ha d’aplicar. I si Rosberg hauria hagut d’abandonar (com ha dit ell) sense les instruccions per ràdio, doncs hauria d’haver estat desqualificat i no sumar cap punt, doncs segons sembla la instrucció per ràdio l’ha permès acabar la cursa, li ha donat un avantatge envers als altres equips que potser també han tingut problemes i no han dit res.
Que pot pensar Pérez que va patir un accident a Àustria per problema de frens perquè el seu equip va seguir la norma al peu de la lletra i no li va dir res?
La decisió d’avui deixa un precedent molt perillós, i d’ara en endavant els equips arriscaran sabent que la penalització serà potser de 10 segons. I tot això només s’arreglarà o bé prohibint tots els missatges per ràdio o bé liberalitzant totalment les comunicacions, com abans.

Hamilton, on fire. (Copyright: Mercedes AMG F1)

Si una cosa està clara és que ara mateix Lewis Hamilton sembla en camí del seu quart mundial, malgrat l’inici explosiu de Rosberg, malgrat les estadístiques. Només les avaries i penalitzacions probables per canvi de motor poden frenar el pilot anglès davant un Nico que s’empetiteix cursa a cursa.
No voldria acabar la crònica sense mencionar Hamilton i Verstappen. L’un per les seves celebracions i l’altre pel seu talent fan que, a pesar de les decisions, del Safety Car i dels track limits, valgui la pena mirar la Fórmula 1.

-Williams. Lents en aquestes condicions, i no és la primera vegada.

-Manor. Errors dels dos pilots a la corba 1.

FIA. Sobre-protegint i sobre-regulant no es fa la F1 més atractiva.

-Ferrari. Clarament el tercer cotxe aquest GP i amb fallades de fiabilitat.

-Sainz i Alonso. Era un dia per aconseguir resultats sonats.
-La pluja. Ha donat diversió tot i el cotxe de seguretat…




-Lewis Hamilton. No ha estat perfecte però té l’iniciativa ara mateix.

-Max Verstappen. Sort d’ell, o els Mercedes haurien desaparegut a la distància.
-Force India. Aprofitant les condicions i acostant-se a Williams.
Pos. Pts. Pilot Dor. Equip Xassís Temps Gra. Vol.
1 25 Lewis Hamilton 44 Mercedes W07 Hybrid 1h 34’55.831 1 52
2 18 Max Verstappen 33 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 8.250 3 52
3 15 Nico Rosberg 6 Mercedes W07 Hybrid + 16.911 2 52
4 12 Daniel Ricciardo 3 Red Bull-TAG Heuer RB12 + 26.211 4 52
5 10 Kimi Räikkönen 7 Ferrari SF16-H + 1’09.743 5 52
6 8 Sergio Pérez 11 Force India-Mercedes VJM09 + 1’16.941 10 52
7 6 Nico Hülkenberg 27 Force India-Mercedes VJM09 + 1’17.712 8 52
8 4 Carlos Sainz 55 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1’25.858 7 52
9 2 Sebastian Vettel 5 Ferrari SF16-H + 1’31.654 11 52
10 1 Daniil Kvyat 26 Toro Rosso-Ferrari STR11 + 1’32.600 15 52
11 Felipe Massa 19 Williams-Mercedes FW38 + 1 volta 12 51
12 Jenson Button 22 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 17 51
13 Fernando Alonso 14 McLaren-Honda MP4-31 + 1 volta 9 51
14 Valtteri Bottas 77 Williams-Mercedes FW38 + 1 volta 6 51
15 Felipe Nasr 12 Sauber-Ferrari C35 + 1 volta 21 51
16 Esteban Gutiérrez 21 Haas-Ferrari VF-16 + 1 volta 14 51
17 Kevin Magnussen 20 Renault RS16 Caixa canvis 16 49
18 Jolyon Palmer 30 Renault RS16 Caixa canvis 18 37
19 Rio Haryanto 88 Manor-Mercedes MRT05 Virolla 19 24
20 Romain Grosjean 8 Haas-Ferrari VF-16 Avaria 13 17
21 Marcus Ericsson 9 Sauber-Ferrari C35 Motor 22 11
22 Pascal Wehrlein 94 Manor-Mercedes MRT05 Virolla 20 6