15 de juny de 2016

La Pregunta: Gran Premi d'Europa



GP d'Europa: Creieu que Ferrari ha perdut victòries aquest any per l'estratègia?

Guillem Solà: Des del meu punt de vista, crec que el campionat d'aquest any ha començat amb mal peu pel que fa a estratègies: primer de tot, Pirelli pot subministrar tres tipus de compostos tous; el de color lila, el vermell i el groc. Tot i així, no hi ha gaire diferència entre ells; justament amb el lila (el més tou de tots) va permetre fer moltíssimes voltes a Hamilton. I encara hagués pogut allargar-los més si no s'hagués acabat la cursa. Per tant, crec que si hi ha errades d'estratègia, també hi té molt a veure que la durada dels pneumàtics no sigui l'esperada: uns ultratous haurien de durar 10 voltes o menys en cursa.
Després, no per culpa de Pirelli ni essent tampoc una errada d'estratègia (o potser si la confusió de no saber quines gomes posar) vam veure com Ricciardo perdia la victòria a Mònaco mateix.
Ara bé, tornant a Ferrari, sembla que són els que han començat pitjor pel que fa a aquest tema. Justament al GP de Canadà passat, tot apuntava que la millor estratègia pels equips de davant era anar a una aturada; començant la majoria d'equips amb ultra-tous. Ara bé, a Ferrari es van "despertar" a mitja cursa i van obligar a Vettel a aturar-se unes voltes abans, en règim de cotxe de seguretat virtual, cosa que va fer-li perdre menys temps que si no hi hagués el VSC. Tot i això, més endavant es va veure obligat a entrar una segona vegada ja que les gomes van dir prou. En el seu cas, crec que els hagués sortit més a compte mantenir-se en pista mentre retiraven el cotxe de Button i mantenir els pneumàtics ultra-tous unes 5 voltes més.
Tot això es veu molt clar quan ha acabat la cursa i veus que l'alemany podia optar a la victòria si haguessin planejat només una aturada (i segur que a Ferrari també se n'han adonat), però quan estàs en situació de cursa i ets l'enginyer de pista de Vettel i tens la possibilitat de cridar-lo a box o no, les circumstàncies són diferents i has de decidir si entra o no. Val més cridar-lo i que tothom estigui a punt per perdre el mínim de temps en cas d'errada, que no pas "fer un Ricciardo": cridar-lo a box i no saber encara quines gomes muntar-li i haver d'anar a corre-cuita fent perdre la primera posició al teu pilot principal.

Just Serrainat: La d'aquest cap de setmana probablement si que no ha estat una bona estratègia, per que segurament  ells havien jugat amb la possibilitat d'un safety car ( que per estadística hauria d'haver sortit) i no va aparèixer.
Amb el nou safety virtual, els enginyers potser haurien de no haver estat tant agosarats, però també hem de dir a favor seu, que per poder superar als Mercedes han d'arriscar-se una mica més, ja que sinó ho tenen molt complicat.
La veritat és que ja hem vist diverses errades importants de Ferrari aquests últims anys (tothom recorda la cursa d'Abu Dhabi amb Alonso, que li va fer perdre totes les possibilitats d'aconseguir el campionat a favor de Vettel) i aquest any a part del d'aquest cap de setmana, també es van equivocar amb Vettel al GP d'Espanya.
Suposo que tots els equips fan errades d'estratègia, però amb un equip com Ferrari, lluitant directament per les primeres posicions, són més visibles, però tal com ja he comentat abans, també han de prendre molts més riscos, per contrarestar l'encara clara superioritat dels monoplaces de Mercedes.
De tota manera, si volen aconseguir guanyar curses aquest any o almenys estar constantment al podi, han d'afinar les estratègies, que estem parlant d'enginyers amb molta experiència i amb les eines necessàries per poder preveure tot el que passa en pista. 

Jordi Domènech: Si bé penso que a Austràlia Ferrari si que ho havia d'haver tingut més clar i haver canviat els pneumàtics quan van tenir ocasió de fer una parada "gratuïta" durant la bandera vermella, a Canadà la cosa no semblava tant clara. Les temperatures eren més baixes i el "graining" va acabar fent que tothom excepte Lewis Hamilton, Valtteri Bottas i Fernando Alonso s'aturés dues vegades.
El que si que queda clar es que en els circuits urbans, com per exemple pot ser Singapur, els equips hauran de tenir en compte la duresa del pneumàtic ultratou i confiar en poder fer 20 o 30 voltes amb ell. Crec que tots ens esperàvem que el pneumàtic de la ratlla lila fos més com una goma de classificació, amb molta adherència però que durés no més de 10 voltes. Però és evident que, des del gran premi de Gran Bretanya de 2013 en que hi va haver moltes punxades, Pirelli no vol arriscar i fa pneumàtics tirant a durs, cosa que també impedeix que els temps siguin més ràpids. Aquests cotxes actual, amb la meitat de cilindrada, menys combustible i més pes, podrien estar batent els rècords dels circuits, que daten la majoria dels anys amb motor V10, però la duresa de les rodes no ho permet.
Així que responent a la pregunta, crec que Ferrari va equivocar-se a Austràlia però penso que a Canadà va prendre una decisió que semblava guanyadora. El propi equip Mercedes ha dit que anaven a fer dues aturades però que van decidir canviar a una per anar a la contra de l'Scuderia.
No vull acabar sense mencionar que la norma de poder fer servir tres tipus de pneumàtics em sembla un encert. Ara, només fa falta que siguin una mica més tous per poder veure temps més ràpids i més diferència entre compostos.

Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.

Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana

Quins pneumàtics fa servir cadascú?


Pilot Equip Mitjà Tou Supertou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 1 4 8
6. Nico Rosberg
Mercedes 2 3 8
5. Sebastian Vettel
Ferrari 1 5 7
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 1 5 7
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 1 5 7
77. Valtteri Bottas
Williams-Mercedes 2 4 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 1 4 8
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 1 4 8
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 2 4 7
27. Nico Hülkenberg
Force India-Mercedes 2 4 7
20. Kevin Magnussen
Renault 1 4 8
30. Jolyon Palmer
Renault 1 4 8
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Ferrari 1 4 8
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Ferrari 1 4 8
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 2 5 6
12. Felipe Nasr
Sauber-Ferrari 1 6 6
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 1 5 7
22. Jenson Button
McLaren-Honda 1 5 7
94. Pascal Wehrlein
Manor-Mercedes 2 4 7
88. Rio Haryanto
Manor-Mercedes 2 4 7
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 2 3 8
21. Esteban Gutiérrez
Haas-Ferrari 1 4 8


Horaris del GP d'Europa

Divendres
Lliures 1: 12.00 (Movistar F1)
Lliures 2: 16:00 (Movistar F1)

Dissabte
Lliures 3: 12.00 (Movistar F1)
Qualificació: 15.00 (Movistar F1)

Diumenge
Cursa: 15.00 (Movistar F1)
Resum: 19.45 (TV3)


Breus d'última hora:

-Un lobi europeu anti-alcohol ha atacat el patrocini de Heineken amb la Fórmula 1 per la possible relació entre beure alcohol i conduir.
-Fernando Alonso pensa que McLaren és capaç de quedar quart al mundial d'aquest any i desenvolupar al màxim el cotxe per a les noves regles de 2017.
-Helmut Marko creu que els Red Bull perdran "1.2 segons" a les rectes del circuit de Baku.
-La FIA endurirà els tests de flexibilitat dels alerons després de veure's en vídeos cert moviment al Red Bull i al Ferrari.



I per últim, no us oblideu de la SuperPorra!