La pregunta: Gran Premi d’Àustria

GP d’Àustria: Creieu que els canvis normatius del 2017 faran la Fórmula 1 més interessant?

Per a la temporada que ve hi hauran canvis per fer els cotxes més ràpids i més espectaculars. Les rodes seran més grans (la de davant serà com la del darrere actual i la de darrere més ampla) augmentant l’amplada del cotxe a 2 metres. L’aleró de davant serà igual però més ample, i l’aleró del darrere serà més baix i situat més enrere. El difusor i els panells darrere les rodes davanteres seran més grans i també hi haurà l’halo.

Guillem Solà: Crec que no sóc l’únic que pensa que el motorsport en general està en crisi. Mireu la F1 des de fa unes temporades: no hi ha emoció, sembla una cursa d’scalextric on ningú pot avançar i des de principi de temporada ja pots intuir quin equip pot aconseguir en títol mundial de constructors. Mireu MotoGP, tres quarts del mateix. L’únic que es podria “salvar” seria Moto2 o Superbikes. Què les fa més emocionants? La igualtat: màquines gairebé idèntiques on es premien les mans del millor pilot i l’estratègia del millor equip. Però com que estem parlant de la temporada 2017 de F1… Quins canvis hi ha? Què suposen aquests canvis? Res de l’altre món. Des del meu punt de vista, intenten matar mosques a canonades; posar tiretes on hi ha una ferida que s’ha agreujat més des que s’ha passat a emetre per pagament. Va perdre espectadors des del monopoli Red Bull. Va perdre més amb el domini aplastant de Mercedes. Ara, pagar per veure una cosa que tampoc et transmet el mateix que fa 5 o 6 temporades…
Ara bé, per l’aspecte tècnic, sembla que es torni als tipus d’alerons posteriors que s’havien utilitzat fins fa potser 8 o 9 temporades: alerons baixos i amples. (Recordeu el canvi quan els van aixecar i encongir? Quin mal d’ulls que feien, eh?) També prometen rebaixes de 3 segons en els temps per volta aproximadament gràcies a uns pneumàtics amb més banda de rodament i difusors més llargs que permetrien millor adherència en revolts d’alta velocitat on es premia un bon grip aerodinàmic. També, com he dit abans, els alerons seran més baixos i més amples; però també es portaran una mica més enrere. Com que no sóc Adrian Newey ni ningú per l’estil, tampoc he investigat massa què suposa aquest canvi en relació als monoplaces d’aquesta temporada. A més a més, els cotxes en general seran més amples (potser guanyaran part dels 3 segons per aquí amb estabilitat a gran velocitat). I finalment, falta l’halo… Tothom ha fet els seus comentaris i crec que treu l’essència de la F1 que sempre ha sigut de cockpit obert. Veurem com s’ho fan els equips, a veure si mantenen aquest tret diferencial.
Just Serrainat: Crec que la Fórmula 1 ja no sap que fer per parar la baixada d’audiència del campionat i va buscant noves fórmules per intentar donar més espectacle a la competició.
Els canvis que es plantegen per a la pròxima temporada són força interessants amb les modificacions dels alerons, uns pneumàtics més amples i una amplada del monoplaça més gran, però això només farà les curses més espectaculars si realment comença a haver-hi una igualtat més
gran entre els equips, sinó ens tro​barem amb la mateixa disjuntiva d’ara.
​A mi em sembla que el que més mal està fent a aquest esport, tot i que també és la seva marca distintiva, és l’exclusivitat i glamur que l’envolta i que fa que sigui un esport car per anar-lo a veure i ara també que s’hagi de pagar per poder-lo veure a la televisió. Molts poden dir que 10 euros al mes ​no és molt (tot i que hi hem de sumar la quota bàsica de televisió), però en un moment on estem patint una forta crisi econòmica, molta gent no s’ho pot permetre.
Per tant, crec que aquests canvis poden ser bons si igualen als equips, però hi ha altres problemes de fons que haurien d’analitzar si volen recuperar l’audiència. 
Jordi Domènech: Com diuen els meus companys, crec que la Fórmula 1 té problemes més urgents que no pas l’aspecte dels monoplaces. Ens acabem acostumant a tot, als morros lleigs i també ho farem amb l’halo, que per mi serà una solució incompleta, si més no pel 2017.
Però centrant-nos en l’aspecte tècnic, crec que aquestes noves normes s’han fet sense pensar massa, i poden fins i tot ser contraproduents. Els cotxes, amb pneumàtics més grans i alerons més baixos, semblaran més espectaculars, però és possible que no millorin o fins i tot dificultin les possibilitats d’avançament.
Des que van desaparèixer els motors turbo la primera vegada, el 1988, s’ha anat reduint la mida dels pneumàtics i s’ha anat augmentant la importància dels alerons. Amb menys adherència mecànica (la que provoquen els pneumàtics) i més adherència aerodinàmica (la dels alerons), als cotxes cada vegada els costava més seguir-se els uns als altres.
Es va arribar a un límit el 2008, amb pneumàtics ratllats i desenes d’alerons repartits per tot el xassís. El 2009 es van crear unes normes destinades a facilitar els avançaments; es tornava als pneumàtics llisos i es reduïa la quantitat i la mida dels alerons. L’únic lloc on els dissenyadors han tingut llibertat és en l’aleró davanter, molt complex. Als cotxes actuals els costa seguir un rival perquè l’aleró davanter no és efectiu en aire “brut” i perquè els pneumàtics es desgasten més de pressa.
La normativa de 2017 compensarà una mica l’adherència mecànica degut a que les rodes seran més grans, però l’aleró de davant seguirà sent molt sensible a les turbulències provocades per un cotxe al davant, així que jo penso que els cotxes potser seran més espectaculars, però no es millorarà l’espectacle actual, un espectacle, recordem-ho, que ja necessita de les ajudes del DRS i dels pneumàtics.
Potser el que pot passar l’any que ve és que algun equip nou l’encerti i domini des del principi, com va fer Brawn l’any 2009…
Què en penseu vosaltres de la pregunta? Deixeu-nos un comentari o participeu al nostre Facebook.

Les dades imprescindibles per aquest cap de setmana
Quins pneumàtics fa servir cadascú?
Pilot Equip Tou Supertou Ultratou
44. Lewis Hamilton
Mercedes 2 3 8
6. Nico Rosberg
Mercedes 1 4 8
5. Sebastian Vettel
Ferrari 1 3 9
7. Kimi Räikkönen
Ferrari 1 3 9
19. Felipe Massa
Williams-Mercedes 2 4 7
77. Valtteri Bottas
Williams-Mercedes 1 5 7
3. Daniel Ricciardo
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
33. Max Verstappen
Red Bull-TAG Heuer 2 4 7
11. Sergio Pérez
Force India-Mercedes 3 3 7
27. Nico Hülkenberg
Force India-Mercedes 3 3 7
20. Kevin Magnussen
Renault 2 2 9
30. Jolyon Palmer
Renault 1 3 9
26. Daniil Kvyat
Toro Rosso-Ferrari 2 4 7
55. Carlos Sainz Jr
Toro Rosso-Ferrari 2 4 7
9. Marcus Ericsson
Sauber-Ferrari 2 4 7
12. Felipe Nasr
Sauber-Ferrari 3 3 7
14. Fernando Alonso
McLaren-Honda 3 3 7
22. Jenson Button
McLaren-Honda 3 3 7
94. Pascal Wehrlein
Manor-Mercedes 1 4 8
88. Rio Haryanto
Manor-Mercedes 1 4 8
8. Romain Grosjean
Haas-Ferrari 2 5 6
21. Esteban Gutiérrez
Haas-Ferrari 3 4 6
Horaris del GP d’Àustria
Divendres
Lliures 1: 10.00 (Movistar F1)
Lliures 2: 14:00 (Movistar F1)
Dissabte
Lliures 3: 11.00 (Movistar F1)
Qualificació: 14.00 (Movistar F1)
Diumenge
Cursa: 14.00 (Movistar F1)
Resum: 19.45 (TV3)
Breus d’última hora:
-Honda ha manifestat que el seu ERS està actualment al nivell del de Mercedes.
-Jacques Villeneuve creu que les normatives de ràdio haurien de ser o tot permès o sense cap comunicació.
-Alain Prost va declarar que la cursa de Baku li va sembla avorrida, que la Fórmula 1 ha de donar sensació de dificultat i que Räikkönen funciona com a pilot número 2 de Ferrari.
-Daniel Ricciardo diu que “sap” que està a la llista de pilots que podrien interessar a Ferrari si l’Scuderia decideix substituir a Kimi Räikkönen.
I per últim, no us oblideu de la SuperPorra!