19 de juny de 2016

Crònica GP d'Europa: Rosberg domina al decorat de cartró

Nico Rosberg ha recuperat l'avantatge que tenia després de Mònaco al dominar sense problemes i sense oposició el gran premi d'Europa a Baku.

Doblet alemany, Rosberg davant de Vettel.
(Copyright: Mercedes AMG F1)

Això és espectacle? Abans d'escriure el resum de la cursa vull parlar del que significa aquest gran premi, en diversos aspectes. Ens n'anem a un país on per augmentar el seu perfil internacional paguen 40 milions d'euros a Bernie Ecclestone per tenir un gran premi de Fórmula 1. Tant hi fa que s'hi violin els drets humans ni que sigui el país 160 de 180 en llibertat de premsa, ens tapem el nas i hi anem. I sobretot tant hi fa que sigui el mateix cap de setmana de les 24 hores de Le Mans, malgrat que aquestes hagin estat més excitants que la pròpia F1.
Gairebé ningú va a la cursa. Hi havia seients per a 28.000 persones que em semblen francament molt poques i no sé si estaven plenes les localitats, però es que per veure un espectacle? de cotxes avançant-se únicament amb un DRS molt mal ubicat que donava molt avantatge al pilot que avança...
I per acabar el circuit. El traçat estava força bé, però per què a Baku es permeten coses que no es permeten a altres llocs? És acceptable una corba tant estreta que no hi passin dos cotxes d'ample? És acceptable que en un circuit urbà s'arribi als 378 kph, segons la telemetria del Williams de Bottas?
Per acabar, és molt maco Baku, però no a costa d'altres grans premis. Per què no anem a França? Per què hi ha dubtes sobre Monza? Per què anem a circuits que semblen decorats de cartró, sense història ni vida pròpia ni tradició en l'automobilisme?

Passeig militar de Rosberg. No vull treure-li mèrits a les 5 victòries de Nico Rosberg aquesta temporada, però em dóna la sensació de que no n'hagut de lluitar cap realment. A Austràlia, errada estratègica de Ferrari, a Bahrain Hamilton és tocat a la primera corba, i a Rússia, Xina i Europa l'anglès té problemes a la classificació, si bé els d'ahir van ser provocats per ell mateix.
A mi personalment em va estranyar la manera com el britànic va perdre's a partir de la classificació, havent anat força bé durant els lliures.
Però cal dir que Rosberg va fer la pole, i avui ha marcat un bon ritme d'inici per no ser atrapat amb el DRS, acabant finalment amb Grand Chelem: pole, victòria, volta ràpida i totes les voltes liderades.

Pérez no desaprofita mai l'ocasió. La seva cotització va pujant...
(Copyright: Force India F1 Team)

Bé Ferrari i Force India. Els altres dos equips notables de la cursa han estat Ferrari i Force India. L'equip italià semblava força perdut divendres, però ja ahir van arreglar la situació i avui no han comés errades amb l'estratègia, aconseguint el millor resultat possible amb Vettel. Hauria estat Räikkönen tercer sense la penalització (per mi força estúpida)? Penso que no, duia moltes voltes i en Checo ha estat molt fort tot el cap de setmana. Nou podi per a Force India, però els ha de quedar una certa sensació de que podrien haver fet més sense l'error de Pérez a la FP3 que li va comportar sortir setè en comptes de segon i els de la banda de Hülkenberg ahir a la Q2 i avui amb l'estratègia.

DRS, DRS i DRS.  L'autèntic protagonista ha estat el DRS. No entenc perquè hi havia només un punt de detecció: els pilots avançaven al final de la primera zona i llavors a sobre tenien DRS sobre el pilot avançat, que no en tenia.
Val a dir que això no ha servit de massa als pilots de Williams, als quals esperava més amunt (sisè Bottas i desè Massa) degut a tenir un motor Mercedes. Si que ha pesat pel que fa als motors Renault, amb Daniel Ricciardo caient del segon lloc de la graella al setè lloc final just davant del seu company i l'equip oficial ocupant les dues últimes posicions ahir. No ha semblat notar-se tant amb els Honda, amb un Button a la porta dels punts.

El primer cap de setmana de juliol segueix el campionat al Red Bull Ring. Continuarà Rosberg amb la iniciativa o Hamilton contraatacarà?


-Toro Rosso. Els dos cotxes fora per problemes de suspensió
-Renault. No recordo cap cursa amb els dos Renault últims a la classificació.
-Pirelli. Una nova cursa on realment no s'ha pogut fer massa res amb l'estratègia per la duresa dels pneumàtics.


-Lewis Hamilton. Molts errors a la classificació que el condemnen diumenge.
-Williams. Perdent posició amb Force India en els equips Mercedes.
-Felipe Nasr. Cursa força respectable, davant dels Haas i els Renault.




-Nico Rosberg. Executant a la perfecció.
-Ferrari. Bona recuperació dins del cap de setmana.
-Force India. Nou podi i molt competitius.



Pos.Pts.PilotDor.EquipXassísTempsGra.Vol.
125Nico Rosberg6MercedesW07 Hybrid1h 32'52.366151
218Sebastian Vettel5FerrariSF16-H+ 16.696351
315Sergio Pérez11Force India-MercedesVJM09+ 25.241751
412Kimi Räikkönen7FerrariSF16-H+ 33.102451
510Lewis Hamilton44MercedesW07 Hybrid+ 56.3351051
68Valtteri Bottas77Williams-MercedesFW38+ 1'00.886851
76Daniel Ricciardo3Red Bull-TAG HeuerRB12+ 1'09.229251
84Max Verstappen33Red Bull-TAG HeuerRB12+ 1'10.696951
92Nico Hülkenberg27Force India-MercedesVJM09+ 1'17.7081251
101Felipe Massa19Williams-MercedesFW38+ 1'25.375551
11Jenson Button22McLaren-HondaMP4-31+ 1'44.8171951
12Felipe Nasr12Sauber-FerrariC35+ 1 volta1550
13Romain Grosjean8Haas-FerrariVF-16+ 1 volta1150
14Kevin Magnussen20RenaultRS16+ 1 volta2250
15Jolyon Palmer30RenaultRS16+ 1 volta2150
16Esteban Gutiérrez21Haas-FerrariVF-16+ 1 volta1450
17Marcus Ericsson9Sauber-FerrariC35+ 1 volta2050
18Rio Haryanto88Manor-MercedesMRT05+ 2 voltes1649
19Fernando Alonso14McLaren-HondaMP4-31Caixa canvis1342
20Pascal Wehrlein94Manor-MercedesMRT05Frens1739
21Carlos Sainz Jr55Toro Rosso-FerrariSTR11Suspensió1831
22Daniil Kvyat26Toro Rosso-FerrariSTR11Suspensió66