8 d’abril de 2016

Temporades: 1963

Catorzena temporada del mundial de Fórmula 1.
Campió del món de pilots: Jim Clark (Gran Bretanya)
Campió del món de constructors: Lotus-Climax (Gran Bretanya)
Puntuació: 9-6-4-3-2-1. (6 millors resultats). Als constructors només sumava el millor pilot de cada marca.
Normes: Pes mínim de 450 kg. Motors d'entre 1300 i 1500 cc atmosfèrics. Prohibits els motors amb compressor. Sense límit de cilindres o cicles.

El domini de Lotus i de Jim Clark el 1963 va ser gairebé insultant. Tant l’equip com el pilot van aconseguir el màxim nombre de punts possibles, ja que només comptaven sis resultats i l’escocès va guanyar set grans premis. Es més, en les tres curses que no va guanyar, a Mònaco anava líder quan se li va espatllar la caixa de canvis, a Nürburgring va quedar segon i a Watkins Glen tercer. Realment, un any per a emmarcar.
Quan no guanyava Clark ho solia fer Graham Hill. El vigent campió va guanyar dues curses però va patir diverses avaries que van fer que el seu company d’equip a BRM, Richie Ginther, fes el mateix nombre de punts sense victòries però amb una major fiabilitat.
I la cursa que no van guanyar ni Clark ni Hill se la va endur John Surtees. Va ser la seva primera victòria a la Fórmula 1 a un Nürburgring que coneixia bé de les curses en moto. El pilot anglès va donar un salt qualitatiu al ser fitxat per Ferrari per liderar la resurrecció de l’Scuderia.
Per la seva banda Jack Brabham va fitxar Dan Gurney com a company d’equip i entre els dos van aconseguir un trio de segons llocs que van ajudar a Brabham a ser tercer entre els constructors.
Els pilots de Cooper, Bruce McLaren i Tony Maggs, també van obtenir una segona posició cadascun però van patir més amb la fiabilitat, quedant l’equip cinquè. De totes maneres McLaren tenia en ment seguir els passos de Brabham i va començar a muntar ja el seu propi equip, si bé encara sense fabricar monoplaces.
Com a notes finals comentar la inclusió del gran premi de Mèxic al calendari i també el debut a la Fórmula 1 de l’anglès Mike Hailwood. El britànic seguia centrat en les motos, però va ser vuitè a Silverstone.

Clark a Mònaco, en un dels pocs circuits on no va vèncer.


Curses

Data GP Pole position Guanyador Volta ràpida
26/5 MO Clark (Lotus) G. Hill (BRM) Surtees (Ferrari)
9/6 B G. Hill (BRM) Clark (Lotus) Clark (Lotus)
23/6 NL Clark (Lotus) Clark (Lotus) Clark (Lotus)
30/6 F Clark (Lotus) Clark (Lotus) Clark (Lotus)
20/7 GB Clark (Lotus) Clark (Lotus) Surtees (Ferrari)
4/8 D Clark (Lotus) Surtees (Ferrari) Surtees (Ferrari)
8/9 I Surtees (Ferrari) Clark (Lotus) Clark (Lotus)
6/10 US G. Hill (BRM) G. Hill (BRM) Clark (Lotus)
27/10 MX Clark (Lotus) Clark (Lotus) Clark (Lotus)
28/12 SA Clark (Lotus) Clark (Lotus) Gurney (Brabham)


Classificació de pilots


Pilot Equip Punts
1
Jim Clark
Lotus-Climax 54
2
Graham Hill
BRM 29
3
Richie Ginther
BRM 29
4
John Surtees
Ferrari 22
5
Dan Gurney
Brabham-Climax 19
6
Bruce McLaren
Cooper-Climax 17
7
Jack Brabham
Brabham-Climax 14
8
Tony Maggs
Cooper-Climax 9
9
Innes Ireland
BRP-BRM 6
10
Lorenzo Bandini
Ferrari 6
11
Jo Bonnier
Cooper-Climax 6
12
Gerhard Mitter
Porsche 3
13
Jim Hall
Lotus-BRM 3
14
Carel Godin de Beaufort
Porsche 2
15
Trevor Taylor
Lotus-Climax 1
16
Ludovico Scarfiotti
Ferrari 1
17
Jo Siffert
Lotus-BRM 1




Classificació de constructors


Equip Punts
1
Lotus-Climax
54
2
BRM
36
3
Brabham-Climax
28
4
Ferrari
26
5
Cooper-Climax
25
6
BRP-BRM
6
7
Porsche
5
8
Lotus-BRM
4



Estadístiques pilots

-Pole positions: 3 (Clark 7, G. Hill 2, Surtees 1)
-Primera fila: 8 (Clark 8, G. Hill 8, Gurney 4, Surtees 3, Brabham 2, McLaren 1, Mairesse 1, Bandini 1)
-Victòries: 3 (Clark 7, G. Hill 2, Surtees 1)
-Voltes ràpides: 3 (Clark 6, Surtees 3, Gurney 1)
-Podis: 10 (Clark 9, G. Hill 5, Ginther 5, McLaren 3, Surtees 3, Gurney 3, Maggs 1, Brabham 1)
-Voltes liderades: 6 (Clark 506, Surtees 100, G. Hill 90, Gurney 8, Brabham 3, Ginther 1)

Estadístiques constructors

-Pole positions: 3 (Lotus 7, BRM 2, Ferrari 1)
-Primera fila: 5 (BRM 9, Lotus 8, Brabham 6, Ferrari 4, Cooper 1)
-Victòries: 3 (Lotus 7, BRM 2, Ferrari 1)
-Voltes ràpides: 3 (Lotus 6, Ferrari 3, Brabham 1)
-Podis: 5 (BRM 10, Lotus 9, Cooper 4, Brabham 4, Ferrari 3)
-Voltes liderades: 4 (Lotus 506,  Ferrari 100, BRM 91, Brabham 11)