La pregunta del Gran Premi de Rússia: Què hem d’aprendre de l’accident de Bianchi?




Què podem aprendre de l’accident de Jules Bianchi? Com creieu que hauríem de millorar en matèria de seguretat?



Jordi Domènech: Jo
crec que la cosa principal que podem aprendre de l’accident és que per
molt que facis, no existeix el risc zero. Quan ja ha passat tothom és
molt llest, però abans ningú havia dit res de les grues recollint cotxes
a les escapatòries.

Pel que fa als possibles canvis, hi veig
tres possibilitats. La primera seria protegir les grues amb algun tipus
de planxa que arribés al terra, per tal d’evitar que un Fórmula 1 s’hi
pugui posar per sota, però implica un cost per als circuits. La segona
seria tenir grues com les de Mònaco, però podria ser complicat que
arribessin a totes les zones d’una escapatòria. A més, aquestes dues
possibilitats segueixen sense protegir en major mesura als comissaris.

Per
tant, crec que la tercera opció podria ser la més factible. Establir
una mena de limitador gradual i automàtic als cotxes quan s’acostin a
una zona de bandera groga. A Le Mans ja hi ha un sistema semblant. En
sentit esportiu és molt just, doncs tothom alenteix automàticament a la
zona marcada a la mateixa velocitat, posem per cas 100 per hora, així
que ningú en trauria benefici de còrrer més o menys en una zona de
bandera groga. Amb els avançats sistemes que tenen els F1, no hauria de
ser molt complicat implementar-ho.

 






Guillem Solà: Ja es veu que fins que no passa alguna cosa, no ens n’adonem que podia passar. M’hi jugo un pèsol, com diria Puyal, que, si abans de començar la cursa, jo hagués fet una enquesta per saber la gent que veia factible que un cotxe de Fórmula 1 s’estampés i quedés atrapat sota una grua, segurament la gent que cregués que podia passar no serien majoria. Tot i així, ja hem vist el que pot arribar a passar.

Segurament el que s’hauria d’aclarir és el com i en quin moment les grues poden entrar a retirar un cotxe que ha sortit de pista. El que veig jo, basant-me en el que va passar, és que seria molt més fàcil fer les tasques de recuperació dels monoplaces accidentats mitjançant grues telescòpiques i giratòries com a Mònaco. Us imagineu que a Mònaco haguessin d’obrir una escapatòria per poder remolcar un cotxe avariat? Ja es veu que així la feina és molt més pràctica: el cotxe es recolliria com qui pesca amb una canya; els comissaris haurien d’entrar només un moment per ajudar al pilot en alguns casos i ancorar el cotxe al ganxo, aleshores ja es podrien tornar a refugiar darrere les tanques mentre la grua fes la seva feina sense envair la pista o escapatòria. Si el cotxe de Sutil s’hagués retirat d’aquesta manera, el Marussia hagués impactat a les tanques de protecció normalment, igual que el Sauber la volta anterior i no hagués transcendit a més que un accident de cursa.

Error de direcció de cursa? Falta de coordinació o mala organització? Error dels comissaris? Error de Sutil? Error del pobre Bianchi? Quan ja han passat les coses és molt fàcil criticar i donar culpes, però el que ha passat ja no es pot desfer. Crec que el tema de la seguretat és un tema que ha d’estar contínuament evolucionant cap a millor; no ens podem permetre d’arriscar vides per culpa de l’espectacle.

 

Ivan Monells Es tracta d’un accident i no val la pena començar una caça de Bruixes per assanyalar el culpable. La Fórmula 1 és un esport de motor i, per molt bé què ho fem, sempre hi ha una part de risc que no podem evitar.

No obstant això, m’agradaria tornar a posar al punt de mira amb el tema de la limitació de velocitat automatitzat durant les banderes grogues. Tècnicament existeixen altres disciplines de l’automobilisme que han adoptat aquestes mesures amb èxit. Avui en dia la tecnologia permet fer-ho. Adaptar-ho segurament permetria evitar treure el Safety Car en algunes ocasions, millorar en seguretat i també amb espectacle. També faria les curses més justes ja que sempre hi ha la “picaresca” de ometre les banderes grogues per a guanyar temps. Voto estudiar aquesta mesura!


Just Serrainat: Parlar i opinar sobre què hauria de canviar a la seguretat de la fórmula 1 és molt complicat, ja que després som els aficionats els que sempre ens queixem de si la cursa comença darrere del safety car o de si el cotxe de seguretat hauria d’haver sortit o no en una determinada situació.

Ara el tema esta sobre la taula per l’accident de Bianchi i es proposaran diferents opcions, com ja va passar després de l’incident amb Felipe Massa, amb idees com les famoses cúpules, tot i que després de l’accident del brasiler es va millorar i reforçar la visera del casc dels pilots.

Jo crec que la seguretat a la formula 1 ja és gran i lo de Bianchi és dificil de prevenir, però tot sempre és millorable i més quan jugues amb la vida d’un esportista.








 
I tu? què en penses de la pregunta? Segueix el debat comentant aquest post o a través del nostre Facebook!


Aquests són els horaris del Gran Premi en hora catalana:




 Lliures 1 : 08:00

Lliures 2 : 12:00

Lliures 3 : 10:00

Pole Position : 13:00

Cursa :  13:00