27 de novembre de 2013

El top ten dels editors de Fórmula 1 en Català

S'ha acabat la temporada i toca fer balanç. Com recordareu, l'any passat jo en mode dictador vaig fer el meu top ten personal, però aquest any ens hem posat més democràtics i els sis editors de Fórmula 1 en Català hem votat cadascú el nostre top ten. Hi som tots, sí sí, fins i tot el Cristóbal que aviat ens delectarà amb els seus articles de caire tècnic. Total, que hem dit els nostres pilots, els hi hem donat punts i hem fet una classificació:

(Feu clic per veure-ho un pél més gran)

Com podeu veure hi ha algunes coincidències... Tots hem inclòs als nostres top ten a Vettel, Alonso, Hulkenberg, Räikkönen i Rosberg. També alguns pilots són molts valorats per uns i gens per altres. Per això proposo que vosaltres, als comentaris de l'entrada o del Facebook, feu els vostres top ten, a veure si coincideixen gaire amb els nostre, que us detallem a continuació:



10. Valtteri Bottas (Williams-Renault)
El pilot finès ha volat lleugerament sota el radar tota la temporada. Amb un Williams que no permetia excessos, el seu objectiu era batre Pastor Maldonado, i als números ens remetem. 12 vegades va quedar Bottas per davant als entrenaments i també va obtenir la millor posició de l'equip durant tot l'any, tant en entrenaments (tercer a Canadà) com en cursa (vuitè als Estats Units). Podem afirmar sense por a equivocar-nos que Valtteri Bottas ha estat el rookie de l'any. Sense cometre errades, sense perdre la motivació. Estarem atents a la seva progressió.

9. Jenson Button (McLaren-Mercedes)
Un any difícil, complicat per al campió de l'any 2009. Amb un McLaren que a principi de temporada era potser el setè millor cotxe, ell i Sergio Pérez ho tenien fotut per destacar. Podríem dir que Button hauria d'haver dominat més severament al Checo, i especialment en entrenaments la cosa va estar molt igualada. Però els punts es donen diumenge, i aquí és on el britànic va marcar la diferència, quedant molt sovint davant del mexicà. Per a la temporada que ve, Button haurà de ser útil mentre l'equip espera l'arribada d'Honda. Tindrà un nou desafiament en la persona de Kevin Magnussen.

8. Lewis Hamilton (Mercedes)
Estranya, la temporada de l'anglès. Si l'any passat ens diuen que Hamilton queda quart del mundial i aconsegueix una victòria amb Mercedes, hauríem pensat que era una gran temporada. Però al final d'aquesta, creiem que hauria d'haver dominat a Rosberg i no ha estat així. S'ha de dir que en Lewis ha estat ultra regular, però a vegades no podia fer durar els pneumàtics per obtenir bones posicions. Cinc poles i una victòria, que podrien haver estat dues de no ser per la seva dosi anual de mala sort mentre liderava a Silverstone.


7. Mark Webber (Red Bull-Renault)
Més d'un i més de dos creiem que l'any de Webber va quedar marcat per Malàisia i el "Multi 21" no respectat pel seu company d'equip. Si a més sumem l'anunci matiner de la seva retirada de la Fórmula 1, gairebé ha estat més noticia per això que per les curses. En qualsevol cas, tot i no obtenir cap victòria, Webber ha acabat tercer amb 9 podis i dues pole positions, que coincideixen amb les dues úniques vegades que va superar Vettel en entrenaments. A destacar també les diverses avaries que ha patit, que segurament l'han impedit lluitar per la segona posició. Se'l trobarà a faltar...

6. Romain Grosjean (Lotus-Renault)
És curiós però, sembla que un cop Kimi Räikkönen va anunciar la seva marxa de Lotus, Romain Grosjean va donar un pas endavant. Quatre podis en les sis últimes curses així ho reflecteixen, i no tenim cap dubte de que si té un bon cotxe l'any que ve la primera victòria arribarà aviat. També hem de destacar que ja sembla haver erradicat els errors que l'any passat li van costar no còrrer a Monza. El francès sembla ja preparat per liderar l'equip siguin quin sigui el seu company.


5. Nico Rosberg (Mercedes)
Aquest 2013 ha augmentat el valor de Nico Rosberg i de retruc, el de Michael Schumacher. Els anys passats déiem "bah, en Schumi no pot ni igualar a Rosberg". Aquest any, diem "Hamilton ha estat molt igualat amb Rosberg; potser la feina que Schumacher va fer no era tan dolenta". I es que el fill d'en Keke ja és un pilot punter. Molt parell amb Hamilton als entrenaments, però amb una mica més de mala sort amb les avaries. Més d'una vegada va avançar Vettel a la sortida per després ser fagocitat pel Red Bull, és un bon "starter".

4. Kimi Räikkönen (Lotus-Renault)
El finlandès hauria d'haver acabat tercer al mundial, però es va perdre dues curses al decidir operar-se dels mals d'esquena. De nou la regularitat va ser l'arma d'en Kimi, amb una sola victòria i sis segons llocs, però un cop es van canviar els pneumàtics ja no va trobar-se tant còmode. Ha d'intentar classificar-se millor als entrenaments ja que es deixava massa feina per als diumenges a part de posar-se en risc de col.lisions. Veurem com li va l'any que ve en el seu retorn a Maranello.


3. Nico Hülkenberg (Sauber-Ferrari)
A hores d'ara, sembla difícil que Lotus pugui fitxar el pilot alemany, i sembla que les seves opcions seran o quedar-se a Sauber o tornar a Force India. I francament, és un insult a la intel·ligència que Hülkenberg no estigui ja en un cotxe guanyador. Va quedar en tots els entrenaments davant del seu company d'equip excepte a Singapur, on va quedar just darrere, i sempre va extreure el màxim del Sauber. A principis d'any això volia dir potser esgarrapar algun punt, i a final de temporada la seva insistència es va veure premiada amb un quart, un cinquè i dos sisens, portant a l'equip a avançar Toro Rosso als constructors.

2. Fernando Alonso (Ferrari)
Aquest 2013 ha estat el 2012 però al revés per a Ferrari. L'any passat el cotxe era un trunyo i va anar millorant a final d'any. Aquest, en canvi, el progrés ha anat alentint-se. Poques coses a criticar d'Alonso, com a molt el fet d'haver-se tocat dues vegades a la primera corba (Malàisia i India). També mencionar que Massa ha estat molt més proper en entrenaments aquesta temporada. Per altra banda, la major part del temps el pilot asturià va extreure el màxim i de nou, va ser subcampió amb un cotxe que segons el mundial de constructors, hauria de ser cinquè o sisè.

1. Sebastian Vettel (Red Bull-Renault)
Podem criticar els fets de Malàisia. Podem dir que té sort i menys avaries que Webber. Podem dir que els pneumàtics afavorien els Red Bull des del GP d'Alemanya. Podem dir que és avorrit. Però un tio que guanya 13 curses en un any i que porta 39 victòries i 45 pole positions en 6 anys està fent història. Encara que el Red Bull sigui el millor cotxe, Vettel l'explota fins a límits que Adrian Newey no imaginava. Marges de 30 segons, voltes ràpides un segon més ràpides que la resta... Vettel està en estat de gràcia. Però també Schumacher semblava imbatible i finalment va caure. Pilots per derrotar-lo n'hi ha a la graella, la pregunta és si tindran cotxe per fer-ho.