6 de setembre de 2013

Prèvia GP Itàlia: última parada d'Europa al temple de la velocitat

La Fórmula 1 arriba aquest cap de setmana a Monza, Itàlia, el temple de la velocitat, en el que és l’última cursa europea del campionat. La recta final del mundial és cada cop més a prop i cada vegada hi ha menys marge d’error per als que volen aspirar a alguna cosa. Ferrari corre a casa, i Alonso sap que aquest cap de setmana té una oportunitat d’or per començar a retallar punts a Vettel, mentre que l’alemany, més tranquil, quedant per davant d’Alonso ja en té prou per seguir augmentant el seu avantatge al capdavant del campionat de pilots. Més enrere trobem Hamilton i el seu Mercedes que, tot i no estar despenjats del tot en la lluita pel títol (només té 12 punts menys que Alonso), hauria d’esperar que Vettel i Alonso comencessin a obtenir molt mals resultats per somiar en el campionat. Tot i així, el britànic aprofitarà l’alta velocitat que permet Monza per esgarrapar un bon resultat. De fet, aquest matí Hamilton ja ha sigut el més ràpid en els primers entrenaments lluires. De moment, descobrim una mica més on corren aquest cap de setmana els pilots:

Hamilton ha sigut el més ràpid als primers lliures | FIA

L’Autodromo Nazionale Monza està siutat al costat de la ciutat de Monza, al nord de Milà. El circuit va ser construït el 1922. El traçat original tenia una curiosa forma, combinant l’actual amb un oval. La F1 va usar aquest traçat els anys 1955, 1956, 1960 i 1961. Actualment l’oval encara existeix i per TV es pot apreciar el pont per on creua amb el circuit, just abans de la Variante Ascari. Els propers Grans Premis ja es van disputar sense utilitzar l’oval, usant el traçat actual, que recorda la forma de bota d’Itàlia i que ha rebut poques modificacions importants al llarg dels anys.

Una cursa del 1925, amb els cotxes creuant el pont


El circuit de Monza es caracteritza per l’alta velocitat que els monoplaces hi poden agafar. Si als anys 2000, amb els motors V10 es podien assolir els 370 km/h a la recta principal, una xifra esfereïdora i excitant alhora, actualment es poden assolir fins a 340 km/h, una velocitat gens menyspreable. A part de les llargues rectes, l’altra atracció principal són les xicanes que separen les parts d’alta velocitat: la Variante del Rettifilo al final de la recta principal, la Variante della Roggia, la Variante Ascari o la Curva Parabolica, l’últim revolt del circuit, que es fa a amb el peu al fons de l’accelerador i determina la velocitat de la recta principal.

Imatge aèria del circuit, on s'aprecia l'oval


El circuit on es va estrenar l’últim campió

El Gran Premi d’Itàlia del 2008 es presentava mogudet. Un jove Sebastian Vettel, amb un cotxe de mitja taula com el Toro Rosso, havia aconseguit obtenir la pole sota la pluja. La cursa, també sota un xàfec torrencial i amb sortida rere el Safety Car, també seria per a l’alemany, convertint-se en el pilot més jove en aconseguir una Pole Position, una volta ràpida i una victòria, rècords que fins llavors tenia Fernando Alonso. Vettel seria catapultat ràpidament cap a l’èxit a Red Bull.


Primer serial d’estiu resolt: Ricciardo, a Red Bull

Tornem a l’actualitat. Aquest cap de setmana ja no caldrà especular més sobre el nou pilot de Red Bull perquè l’equip ja ha confirmat que seria Daniel Ricciardo qui ocuparà el seient que deixa lliure Mark Webber a partir de l’any que ve, “l’opció més lògica perquè ja fa temps que seguim la seva projecció” segons va explicar Christian Horner.
Ara queda per resoldre què passarà a Ferrari. Seguiran Alonso i Massa? Raikkonen tornarà a vestir de vermell? De moment, els pilots d’il cavaliere rampante tenen feina a fer aquest cap de setmana: Alonso mirar de superar Vettel i Massa obtenir un bon resultat si vol mantenir el seient.

Ricciardo arriba a Monza sabent que el 2014 serà pilot de Red Bull

Aquest és el traçat actual del circuit de Monza: