24 de març de 2013

Crònica GP de Malàisia: Vettel no deixa opció a ningú

Lluita frenètica entre els Red Bull.


"Traieu-lo d'aquí, és més lent que jo", deia Vettel a l'equip quan rodava darrere del seu company Mark Webber a l'equador de la cursa. L'equip ni s'ha plantejat demanar a Webber que s'apartés, així que Vettel s'ho ha hagut de guanyar a través d'una espectacular lluita que, una vegada més, ha demostrat que l'alemany té aquell punt d'atreviment i de rapidesa que li falta a Webber, malgrat avui haver fet una molt bona sortida que semblava que li faria pujar la moral i li podria donar la victòria.

El cas és que ja a les primeres voltes hi ha hagut sorpreses. Una vegada més, Alonso ha quedat fora de la cursa a les primeres de canvi, un fet que com ja va passar l'any passat el pot acabar perjudicant a final de temporada en termes de campionat. S'ha tocat lleugerament amb Vettel per darrere i el seu aleró ha quedat penjant. Com que tots els pilots havien sortit amb pneumàtics intermedis i creien que la pista s'assecaria aviat, Alonso (o l'equip) ha pensat que l'aleró li aguantaria fins al canvi de rodes. Però no ha estat així: al següent pas per línia de meta, l'aleró s'ha desprès i fet que Alonso no fos capaç de frenar a temps i girar. Se n'ha anat recte i s'ha acabat la cursa per a ell. L'asturià no ha volgut fer declaracions fins acabada la carrera.


Alonso, fora a les primeres de canvi.


Per davant, a la volta 7 Vettel, que anava primer, ha decidit canviar a pneumàtics de sec (els tous). La primera volta amb secs li ha costat molt, sobretot el primer sector, però a la següent volta, tota la resta de competidors directes també han entrat. Amb aquesta volta de més amb intermedis, Webber ha aconseguit posar-se primer i, a més, s'ha calçat els durs, a diferència de Vettel. Per darrere els Red Bull, s'han col·locat els dos Mercedes, que s'anaven apropant perquè l'equip els ha dit que no calia que cuidessin gaire els pneumàtics. La cursa ha entrat en un període de dues o tres voltes sense animació, amb els cotxes força separats.

El segon ball de pit-stops ha arribat a la volta 20, quan ha entrat Webber i ha col·locat els tous. Vettel ho ha allargat 3 voltes més i ha col·locat els durs, però ha sortit 3 segons per darrere de Webber. Els pilots de Mercedes ja havien fet també la seva aturada i seguien a darrere. El seu ritme era molt regular. Hamilton, fins i tot, ha tingut temps d'equivocar-se de box i anar a fer una visita no planejada als seus antics companys de McLaren.


Hamilton ha decidit visitar els seus antics companys.


Semblava clar que la cursa tindria un desenllaç clarament marcat per l'estratègia. A la volta 31 han arribat els següents pit-stops. Aquest cop, Hamilton ha sigut el primer; Webber i Rosberg ho han fet a la 32 i Vettel, a la 33. D'aquesta manera, Hamilton ha aconseguit superar Vettel. Ara els quatre de davant anaven amb pneumàtics durs. La incògnita era saber quantes parades els faltava fer a tots, però Vettel sabia que, si volia guanyar, calia accelerar. Així doncs, a la volta 39 ha superat Hamilton i ja començava a perseguir el seu company d'equip. Hamilton s'ha tornat a aturar a la 42; faltava veure si els Red Bull també ho farien. I així ha sigut. Vettel, a la 43 i Webber, a la 44. Vettel ha aprofitat aquesta volta amb pneumàtics nous per preparar l'atac, i ha sigut quan Webber ha sortit de boxes que ha començat la lluita. Una volta enganxats i, al següent pas per línia de meta, Vettel no s'ha tallat ni un pèl i ha buscat l'avançament pel límit de la pista i amb l'ajuda del DRS. Webber no semblava donar-se per vençut i li ha guanyat l'exterior al primer revolt. Però aquest revol té una segona secció cap a l'esquerra, i és aquí on Vettel ha trobat el forat interior per col·locar-se en paral·lel a Webber i acabar passant-lo al final de la secció ràpida. Adrian Newey esbufegava des del mur de senyalització mentre Christian Horner se'l mirava de reüll. Vettel cavalcava cap a la victòria, traient-li en quatre voltes 3 segons a Webber. Per darrere, Rosberg també intentava passar el seu company Hamilton, però l'equip també l'advertia que no s'arrisqués. Qui s'ha espavilat durant les últimes voltes ha sigut Massa, que ha aconseguit superar els dos Lotus o col·locar-se 5è.

La cursa ha acabat, doncs, d'aquesta manera. Victòria de Vettel que comença a treure-li marge a Alonso. L'asturià s'ha de posar les piles i vigilar de no trobar-se amb gaire més 0 a les properes curses si vol lluitar per al mundial. Webber, que havia començat molt bé la carrera, ha vist com el seu company li prenia la victòria mitjançant un avançament; haurà de conformar-se o augmentar les seves ànsies de victòria (això si no ha sigut un problema de pneumàtics). Més enrere, els Mercedes han demostrat un molt bon ritme i sempre han estat trepitjant els talons dels Red Bull. Veurem com segueixen a les properes curses. I Massa, que ha començat bé, però s'ha perdut durant la major part de la carrera, ha acabat salvant els mobles amb una 5a posició.


Cares de pocs amics al podi.


Vettel: Tot i perdre posicions amb el canvi d'intermedis a secs, ha sabut esperar el moment i no s'ha tallat ni un pèl a l'hora de guanyar-li la primera posició al seu company d'equip, donant d'aquesta manera un gran espectacle.
Mercedes: Han aconseguit seguir el ritme dels Red Bull durant tota la cursa i superar Massa. Veurem amb Alonso en pista si són capaços de mantenir-se a davant.
Hulkenberg: Amb un Sauber molt inferior al de l'any passat, ha plantat cara a Raikkonen, guanyador de l'últim GP, durant gairebé tota la cursa. El finlandès avui hi somiarà.



Lotus: Han tornat a fer una parada menys que els rivals, però avui els Mercedes els han superat. Després de la victòria de Kimi a Austràlia, han de demostrar que poden estar a davant.

Alonso i Ferrari: Evidentment, la nota negativa de la cursa. L'equip no ha sabut gestionar gens bé el problema amb l'aleró trencat. Haurien de saber perfectament que Alonso és capaç de remuntar una aturada extra i haurien d'haver canviat el morro a la primera volta. Un 0 en un circuit que era talismà per a Alonso i que els pot costar molt car.





Temps

Pos.Pts.PilotNúm.EquipXassísTempsGrae.Vol.
125Sebastian Vettel1Red BullRB901:38'56"681156
218Mark Webber2Red BullRB9+ 4"298556
315Lewis Hamilton10MercedesW04+ 12"181456
412Nico Rosberg9MercedesW04+ 12"640656
510Felipe Massa4FerrariF138+ 25"648256
68Romain Grosjean8LotusE21+ 35"5641156
76Kimi Räikkönen7LotusE21+ 48"4791056
94Nico Hülkenberg11SauberC32+ 53"0441256
82Sergio Pérez6McLarenMP4-28+ 72"357956
101Jean-Eric Vergne18Toro RossoSTR8+ 87"124 [*]1756
11Valtteri Bottas17WilliamsFW35+ 88"6101856
12Esteban Gutiérrez12SauberC32+ 1 vuelta1455
13Jules Bianchi22MarussiaMR02+ 1 vuelta1955
14Charles Pic20CaterhamCT03+ 1 vuelta2055
15Giedo van der Garde21CaterhamCT03+ 1 vuelta2255
16Max Chilton23MarussiaMR02+ 2 vueltas2154
RETJenson Button5McLarenMP4-28+ 3 vueltas753
RETDaniel Ricciardo19Toro RossoSTR8+ 5 vueltas1351
RETPastor Maldonado16WilliamsFW35+ 11 vueltas1645
RETAdrian Sutil15Force IndiaVJM06+ 29 vueltas827
RETPaul di Resta14Force IndiaVJM06+ 34 vueltas1522
RETFernando Alonso3FerrariF138+ 55 vueltas301

1 comentari:

Marc Fort ha dit...

Marc, el Vettel s'ha saltat clarament les ordres d'equip i ha arriscat massa en una sèrie de maniobres que podien haver acabat amb els dos fora de cursa. Començaria a ser hora que algú li posés les coses a lloc. Té una actitud totalment egocèntrica i a vegades tendeix a kamikaze per guanyar. Webber en té un tip i ha petat, evidenmtent amb tota la raó del món.
Vettel ha de deixar de ser el consentit de l'equip i aprendre que el món és algo més que ell i els seus propis interesos.
En cap cas podem valorar positivament la vistòria de Vettel, ja que ha demostrat jugar brut per interès únicament personal.